افشاگری درباره پولشویی خانواده «پوتین» در استونی

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۷۴

 گروه جهان

یک روزنامه دانمارکی نوشته در سال ۲۰۱۳ یک افشاگر به مدیریت بزرگ‌ترین بانک این کشور هشدار داده است که اعضای خانواده ولادیمیر پوتین و همچنین آژانس جاسوسی این کشور از شعبه این بانک در استونی برای پولشویی استفاده می‌کنند.

آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه برلینگسکه نوشته، رهبران بانک دانمارکی دانسکه در سال ۲۰۱۳ حساب‌های ۲۰ مشتری روس‌ را پس از گزارش یک افشاگر که گفته بود از شعبه این بانک در استونی برای فعالیت غیرقانونی استفاده می‌شود، بسته است. در میان این مشتری‌ها اسامی اعضای خانواده ولادیمیر پوتین نیز به چشم می‌خورد. در آن زمان هویت مشتریان محرمانه نگه داشته شد. این روزنامه حالا جزئیاتی از این دسیسه را با یک گروه از خبرنگاران ضد فساد و چند نفر دیگر به اشتراک گذاشته است. بانک دانسکه هنوز اظهارنظری درباره این گزارش ارائه نکرده است.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که دو هفته پیش نیز وزارت خزانه‌داری (دارایی) امریکا فهرستی هفت صفحه‌یی را از مقام‌های سیاسی و اقتصادی روس منتشر کرد که به دخالت در انتخابات 2016 امریکا متهم و همگی آنها از نزدیکان پوتین هستند. در این فهرست نام 114 سیاستمدار و 96 تاجر و بازرگان نزدیک به ولادیمیر پوتین که ثروت هر یک از آنان دست‌کم یک میلیارد دلار است، دیده می‌شد. نام‌های سرگئی لاوروف وزیر خارجه و دیمیتری مدودف نخست‌وزیر و سران سازمان‌های اطلاعاتی به همراه روسای شرکت‌های روس‌نفت و سبربانک نیز در این فهرست قرار دارد. به گزارش ایرنا، طبق قانونی که در تابستان گذشته تصویب شد، دولت دونالد ترامپ باید درباره تحریم‌های روسیه گزارش‌هایی به کنگره ارائه دهد. «قانون مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم» یا «کاتسا» دولت را ملزم می‌کرد تا الیگارش‌های نزدیک به دولت ولادیمیر پوتین را فهرست کند و گزارشی در مورد تبعات احتمالی مجازات‌ها علیه روسیه ارائه دهد. سخنگوی کاخ کرملین مسکو گفته که هدف ایالات متحده از انتشار این گزارش تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه است که قرار است 18 مارس (27 اسفند) برگزار شود. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که با وجود افزایش انتقادها به عملکرد دولت فعلی روسیه، ولادیمیر پوتین همچنان با فاصله بسیار زیادی از دیگر کاندیداها پیش است و بسیاری از روس‌ها همچنان به وی اعتماد دارند.

 

 

ارسال نظر