دعوت عربستان از «سعد حریری» برای سفر به ریاض

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۷۳

گروه جهان

دفتر سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده، فرستاده عربستان از حریری برای سفر به ریاض دعوت کرده است. به گزارش رویترز، دفتر سعد حریری اعلام کرده، نزار العلولا فرستاده عربستان در دیدار با نخست‌وزیر لبنان دعوت‌نامه رسمی برای دیدار از ریاض را به وی ارائه کرده است. دفتر نخست‌وزیر لبنان می‌گوید، سعد حریری در نخستین فرصت ممکن به عربستان سفر خواهد کرد. با این حال دفتر نخست‌وزیر لبنان توضیح بیشتری درخصوص این سفر ارائه نکرده است.

روزنامه فرامنطقه‌یی القدس‌العربی پیش‌تر از سفر مشاور دفتر سلطنتی عربستان به لبنان خبر داده بود. این سفر در آستانه انتخابات پارلمان و تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی خبرساز شده بود. شبکه «او تی وی» نوشته بود که نزار العلولا در این سفر چند هدف را دنبال می‌کند: گرم کردن خطوط روابط لبنان و عربستان، حل اختلاف با سعد حریری آن هم در آستانه انتخابات و مقابله با طرح حزب‌الله.

خبر دعوت از سعد حریری برای سفر به ریاض در شرایطی مطرح شده که سفر چند ماه پیش وی به عربستان و اعلام استعفای او از نخست‌وزیری لبنان با حاشیه‌هایی همراه بود. سعد حریری در جریان سفر خود به ریاض در یک برنامه تلویزیونی ضمن اعلام استعفا از نخست‌وزیری لبنان از حزب‌الله و سیاست‌ها منطقه‌یی ایران انتقاد کرد. در واکنش مقامات لبنانی گفته بودند که عربستان سعودی، سعد حریری را مجبور به استعفا کرده بود و تا زمانی که دخالت دولت فرانسه منجر به بازگشت حریری شد او در خانه تحت نظر قرار داشت. میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان و از متحدان حزب‌الله تا زمانی که حریری در خارج از لبنان بود، حاضر نشد استعفای او را بپذیرد. سعد حریری پس از خروج از عربستان و بازگشت به لبنان استعفای خود را پس گرفت.  سعد حریری اخیرا با ستایش از نقش حزب‌الله لبنان برای کاهش تنش‌ها، خواهان آن شده است که کشورش از مناقشه‌های منطقه‌یی بیرون بماند. سعد حریری در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که به نظر او حزب‌الله لبنان می‌تواند در دولت بعدی این کشور که پس از انتخابات ماه مه تشکیل خواهد شد، حضور یابد. اظهاراتی که به نظر می‌رسد چندان خوشایند دولتمردان سعودی نیست.

 

ارسال نظر