مدال طلای دیپلماسی برای پیونگ‌یانگ

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۸۸
مدال طلای دیپلماسی برای پیونگ‌یانگ

 گروه جهان

رییس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از ابراز تمایل کره‌شمالی به گفت‌وگو با امریکا تصریح کرده پیونگ‌یانگ و واشنگتن هر دو باید اندکی کوتاه بیایند و شرایط را برای مذاکره آماده سازند تا بتوانند بن‌بست هسته‌یی موجود را حل کنند. سئول از ماه ژانویه تاکنون در یک‌سری گفت‌وگوهای جسته و گریخته با مقامات کره‌شمالی شرکت داشته به این امید که بتواند از المپیک زمستانی به‌عنوان فرصتی برای بهبود روابط و کاتالیزوری برای مصالحه استفاده کند. پیونگ‌یانگ در حال توسعه موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی است که توانایی رسیدن به خاک امریکا را دارد و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و کیم جونگ‌ اون رهبر کره‌شمالی تا پیش از فروکش ناگهانی تنش‌ها در آستانه بازی‌های المپیک، با یکدیگر سر جنگ داشتند و اظهاراتی شدیدالحن علیه یکدیگر بیان می‌کردند.

به گزارش رویترز، مون جائه‌‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در دیدار با لیو یاندونگ معاون نخست‌وزیر چین در سئول گفت: «کره‌شمالی اخیرا نشان داده که برای تعامل فعالانه با امریکا در مذاکرات آماده است و ایالات‌متحده نیز اکنون از اهمیت گفت‌وگوها سخن می‌گوید. لازم است امریکا آستانه موردنیاز برای مذاکره با کره‌شمالی را پایین بیاورد و کره‌شمالی هم تمایل خود را به خلع ‌سلاح هسته‌یی به وضوح نشان دهد. مهم است که دو طرف هر چه سریع‌تر پای میز مذاکره بنشینند.» دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی روز یک‌شنبه اعلام کرد هیات کره‌شمالی که برای حضور در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی به کشور همسایه خود سفر کرده، از تمایل به گفت‌وگو با امریکا سخن گفته است. بایک تای‌هیون سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی هم گفته کشورش امیدوار است مذاکرات سازنده بین کره‌شمالی و ایالات‌متحده در فرصتی مناسب آغاز شود.

 مقام اول در دیپلماسی

کره‌شمالی امسال گروهی از ورزشکاران و هنرمندان خود را به بازی‌های المپیک زمستانی اعزام کرد. در افتتاحیه این بازی‌ها کیم یو جونگ خواهر رهبر کره‌شمالی نیز حضور داشت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران بر این باورند که اگرچه ورزشکاران کره‌شمالی از بازی‌های المپیک پیونگ‌چانگ دست خالی به خانه بازمی‌گردند، اما این کشور در پی مهارت‌های دیپلماتیکی که در جریان برگزاری این رقابت‌ها از خود نشان داده، مستحق دریافت یک مدال طلاست. روابط کره‌شمالی با همسایه جنوبی‌اش به حدی رسید که ورزشکاران دو کشور در مراسم افتتاحیه زیر یک پرچم رژه رفتند و مون جائه‌‌این در اقدامی تاریخی با خواهر کیم جونگ اون دیدار کرد و با او دست داد.

کره‌شمالی ۲۲ ورزشکار به این رقابت‌ها اعزام کرد که اکثر آنها متحمل شکست‌های سنگین شدند. اما به گفته تحلیلگران، بردن مدال در بازی‌های المپیک اصلا برای کره‌شمالی مطرح نبود. کو کب‌وو استاد مطالعات کره‌شمالی در دانشگاهی در سئول گفت: «برای کره‌شمالی، هدف ایجاد و نمایش وجهه‌یی خوب از این کشور بود؛ آنها در عین اینکه ثابت کردند کشوری خودسر نیستند، تحریم‌ها را نیز دور زدند.»

اما این سفر کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی به کره‌‌جنوبی بود که لحظه‌یی تاریخی را رقم زد؛ از سال 1953 تاکنون او نخستین عضو خاندان حاکم بر کره‌شمالی است که قدم به خاک کره‌‌جنوبی گذاشته است. آندری لانکوف استاد دانشگاه کوکمین گفت: «او عالی‌ترین کسی بود که می‌توانست پیام کره‌‌شمالی را منتقل کند و دقیقا همین کار را کرد. او از مون جائه‌‌این برای شرکت در نشستی در کشورش دعوت کرد و لبخندی بزرگ روی صورتش نشست و احساسی خوب را به وجود آورد. این دقیقا همان چیزی بود که کره‌شمالی می‌خواست. آنها دیپلمات‌های ماهری هستند و بسیار منطقی عمل می‌کنند؛ اما برخی آنها بدبین و پیرو فلسفه ماکیاولی هستند. هرچند معمولا بسیار موفق بوده‌اند.» اگرچه مون جائه‌‌این هنوز دعوت سفیر کیم جونگ اون را نپذیرفته است، اما این تنش‌زدایی موجی از تبادلات فرامرزی را در پی داشت. لانکوف در این باره افزود: «مشکل اصلی بین کره‌شمالی و کره‌‌جنوبی نیست، بلکه بین کره‌شمالی و امریکاست؛ بنابراین مذاکرات پیونگ‌یانگ و سئول تغییری اساسی در این وضعیت به وجود نمی‌آورد.»

اما رییس‌جمهوری صلح‌طلب کره‌‌جنوبی که از تعامل با همسایه شمالی به جای فشار حمایت می‌کند، سعی دارد مذاکرات میان کره‌شمالی و امریکا را میانجی‌گری کند. او روز یک‌شنبه با ژنرال کیم یونگ‌چول مقام ارشد نظامی کره‌شمالی دیداری یک ساعته داشت و پس از این دیدار بود که از تمایل پیونگ‌یانگ به گفت‌وگو با واشنگتن خبر داد. کاخ سفید در واکنش به ابراز تمایل پیونگ‌یانگ برای مذاکره با واشنگتن اعلام کرده که هرگونه گفت‌وگو باید به غیرهسته‌یی شدن کره‌شمالی بینجامد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «ایالات‌متحده امریکا، جمهوری کره (جنوبی) و جامعه بین‌الملل اتفاق‌نظر دارند که غیرهسته‌یی شدن باید نتیجه هرگونه گفت‌وگو با کره‌شمالی باشد و تا آن زمان، فشار حداکثری علیه پیونگ‌یانگ باید ادامه یابد. همان‌طور که رییس‌جمهوری (دونالد ترامپ) گفت، اگر کره‌شمالی غیرهسته‌یی شود مسیر روشن‌تری

پیش روی این کشور خواهد بود. خواهیم دید که پیام پیونگ‌یانگ درباره تمایل به گفت‌وگو، از نخستین گام‌ها در راه غیرهسته‌یی شدن حکایت دارد یا خیر.» هنوز معلوم نیست که این بیانیه کاخ سفید نشان‌گر فاصله گرفتن از مواضع قبلی است یا نه؛ واشنگتن پیش‌تر هرگونه گفت‌وگویی را به گام‌های ملموس و عملی پیونگ‌یانگ در مسیر خلع سلاح هسته‌یی منوط دانسته بود. امریکا روز جمعه سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به قصد فلج ‌کردن صنعت کشتیرانی این کشور، وضع کرد. رزمایش مشترک سالانه کره‌جنوبی و امریکا نیز که پیش از بازی‌های المپیک زمستانی به تعویق افتاده، قرار است در ماه مارس برگزار شود. پیونگ‌یانگ همواره به این مساله معترض بوده و باید دید این مرتبه و پس از ابراز تمایل به گفت‌وگو با تحولات منطقه چگونه برخوردی خواهد داشت.

 

ارسال نظر