عفرین همچنان دستخوش ناآرامی

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۱۵
عفرین همچنان دستخوش ناآرامی

گروه جهان|

قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت برای برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه پس از چند روز رایزنی درنهایت به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید. مذاکرات درباره قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد برای آتش‌بس در غوطه شرقی در حومه دمشق عملا پنج‌شنبه به نتیجه رسید و قرار بود رای‌گیری بر سر آن روز جمعه صورت بگیرد؛ اما رای‌گیری در پی درخواست روسیه برای ایجاد اصلاحاتی در پیش‌نویس قطعنامه به تعویق افتاد. درنهایت پس از تصویب قطعنامه، نماینده سوریه در شورای امنیت تاکید کرد که آتش‌بس باید در همه مناطق ازجمله عفرین به اجرا درآید. اما پس از گذشت چند روز از حضور نیروهای دفاع مردمی ارتش سوریه در شهر عفرین، مقاومت مشترک این نیروها و نیروهای کرد سوری در مقابل ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به ترکیه تحت عنوان ارتش آزاد سوریه ادامه دارد. یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه هم اعلام کرده‌اند که به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس ۳۰ روزه در تمام نقاط سوریه به استثنای عفرین، پایبند خواهند بود.

 رایزنی‌های مرکل و ماکرون با پوتین

کاخ الیزه اعلام کرد امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیروز یک‌شنبه با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه درباره اجرای آتش‌بس تصویب شده در شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها در سوریه، گفت‌وگو کردند. به گزارش اسکای‌نیوز، کاخ الیزه در بیانیه‌یی تصریح کرد که این گفت‌وگوها بر «اجرای قطعنامه و نیاز موجود برای دستیابی به یک نقشه راه که بتواند ضامن صلحی پایدار در سوریه باشد»، متمرکز بود. مرکل و ماکرون جمعه از ولادیمیر پوتین خواسته بودند تا از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت حمایت کند. ساعتی پس از تصویب این قطعنامه بود که اعلام شد رهبران این دو کشور اروپایی با رییس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو می‌کنند. سوئد و کویت، طراحان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس، دو هفته پیش این طرح را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند؛ ولی مذاکرات در مورد آن به سختی پیش رفت، چون روسیه حاضر نبود از آن حمایت کند. مسکو خواهان اصلاحاتی در متن پیشنهادی شده بود؛ آتش‌بس فعلی گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره را شامل نمی‌شود.  در همین حال، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که این کشور با جدیت با تلاش‌ها برای از بین بردن روند حل‌و‌فصل سیاسی در سوریه مقابله خواهد کرد: «مسکو از این طرح به خاطر کاهش رنج غیرنظامیان سوری حمایت کرد. شورای امنیت توانست از طریق این قطعنامه حمله به دمشق را محکوم کند. این قطعنامه مانع تصویب طرح غیرواقعی برای حل‌و‌فصل سوریه شد که غرب آن را ترویج می‌کرد. ما امیدواریم که طرف‌های خارجی از نفوذشان برای تضمین پایبندی افراد مسلح به آتش‌بس استفاده کنند.»

 آتش‌بس باید در عفرین هم اجرا شود

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس در سوریه باید در تمام مناطق این کشور ازجمله عفرین، مناطق تحت اشغال نیروهای امریکایی و جولان اشغالی اجرا شود. به گزارش سوریه نیوز، بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در واکنش به تصویب قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «این قطعنامه باید در تمام مناطق سوریه ازجمله منطقه عفرین، مناطق تحت اشغال نیروهای امریکایی و در منطقه جولان اشغالی به اجرا درآید.» وی همچنین گفت که سوریه حق پاسخ به نیروهای تروریستی که غیرنظامیان را حتی اگر با یک گلوله هدف قرار دهند، برای خود محفوظ می‌داند.

بشار الجعفری که پس از رای‌گیری شورای امنیت درباره این قطعنامه سخن می‌گفت، در ادامه تاکید کرد: «مردم دمشق از حضور تروریست‌ها در غوطه شرقی رنج می‌برند، صدای کمک‌خواهی هشت میلیون سوری به دبیرخانه سازمان ملل متحد یا صندوق پست نمایندگان بریتانیا و فرانسه نمی‌رسد و این در حالی است که درخواست و صدای تروریست‌ها به آنها می‌رسد.» وی افزود: «حکومت سوریه با تمام تلاش‌ها برای حل‌و‌فصل بحران سوریه با جدیت تعامل کرد و برای محافظت از جان مردم خود به آن پایبند بود و از گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی خواست تا سلاح خود را کنار بگذارند و مسیرهایی را برای خروج امن غیرنظامیان ایجاد کرد.» بشار الجعفری در ادامه گفت: «توافق آستانه گروه‌های مسلح را ملزم می‌کرد که ارتباط خود را با گروه تروریستی داعش و النصره قطع کند و این اختیار را به حکومت سوریه داد که به هرگونه حمله‌یی پاسخ دهد.»

نیروهای دفاع مردمی سوریه بعد از توافق نیروهای کرد سوری با دولت این کشور، در شهر عفرین مستقر شده‌اند. همزمان با حضور نیروهای دفاع مدنی سوریه، تصاویر منتشر شده از سوی نیروهای کرد سوری نشان از مبارزه مشترک نیروهای دفاع مدنی و نیروهای کرد سوری در یک سنگر علیه ارتش ترکیه دارد. به گفته یک روزنامه‌نگار حاضر در منطقه، 35روز از حمله ارتش ترکیه به شهر عفرین می‌گذرد اما ارتش ترکیه نتوانسته پیشروی قابل‌توجهی داشته باشد. شاهین عمر افزود: «با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس یک ماهه در سوریه، ارتش ترکیه کماکان به حملات خود به شهر عفرین ادامه می‌دهد و بمباران شهرها و روستاها توسط جنگنده‌های ترکیه ادامه دارد.»

یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه نیز با صدور بیانیه‌یی اعلام کرده که به قطعنامه شورای امنیت درخصوص توقف درگیری‌ها در سوریه جز شهر عفرین متعهد خواهد بود. گروه مسلح فیلق الرحمان در غوطه شرقی اعلام کرد که به برقراری آتش‌بس در سوریه متعهد است.  شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۲۴۰۱ از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواسته تا فورا اقدامات نظامی در این کشور را متوقف کنند و آتش‌بس را در سراسر خاک سوریه برای امدادرسانی به مردم سوریه برقرار سازند.

 نیاز به ارسال فوری کمک‌های انسانی

دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از مصوبه شورای امنیت درباره آتش‌بس در سوریه، ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق ناآرام در این کشور را خواستار شد. پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس در سوریه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها در سوریه خواست فرصت ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این کشور را فراهم کنند. گوترش با تاکید بر آمادگی سازمان ملل برای انجام وظایف خود، به تمام طرف‌های درگیر در سوریه یادآور شد که باید براساس قوانین بین‌المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر، در تمام شرایط از جان غیرنظامیان و تاسیسات شهری حمایت کنند. دبیرکل سازمان ملل گفت: «تلاش‌هایی که در راستای مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرند، نمی‌توانند جایگزین این تعهدات شوند.» در قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت پیش‌بینی شده که ۷۲ ساعت پس از تصویب، آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه کمک‌رسانی و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

 

ارسال نظر