کره‌ شمالی هدف بزرگ‌ترین بسته تحریمی امریکا

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۵۷
کره‌ شمالی هدف بزرگ‌ترین بسته تحریمی امریکا

 گروه جهان

همزمان با آمادگی کره‌جنوبی برای گسترش مذاکرات با مقامات کره‌شمالی، دولت واشنگتن جمعه بزرگ‌ترین بسته‌ تحریم‌های خود را علیه برنامه موشکی و هسته‌یی پیونگ‌یانگ اعلام کرد. پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرده که موشک‌های هسته‌یی خود را توسعه می‎دهد.

به گزارش رویترز، در میانه آماده شدن دو کره برای ایجاد شرایطی مناسب برای برگزاری نشستی میان کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی و مون جائه ‌این رییس‌جمهور کره‌جنوبی، تشدید تحریم‌ها می‌تواند آشتی میان پیونگ‌یانگ و سئول را به خطر بیندازد. یکی از مقامات ارشد امریکایی این تحریم‌ها را بزرگ‌ترین بسته تحریم‌های جدید علیه رژیم کره‌شمالی خوانده است. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا دو هفته پیش در سفر به ژاپن پیش از حضور در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ از تصمیم واشنگتن درخصوص این تحریم‌ها خبر داده بود.

کیم جونگ ‌اون پس از بازگشت هیات کره‌شمالی از بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی گفته بود که می‌خواهد جو گرم آشتی و مذاکره با کره‌جنوبی را تقویت کند. این تحریم‌ها علیه آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی پیونگ‌یانگ در سال گذشته میلادی صورت می‌گیرد که تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی را به ‌دنبال داشت.

در همین حال روزنامه رودنگ سینمون گزارش داده ارتش کره‌شمالی با استقرار کلاهک‌های هسته‌یی و موشک‌های بالستیک درحال حرکت رو به جلو است. به نوشته روزنامه حزب حاکم کره‌شمالی این کشور موشک‌های بالستیک بین قاره‌یی، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب‌های هیدروژنی دارد و برای مقابله با حمله احتمالی هسته‌یی ایالات متحده آماده است. رودنگ سینمون نوشته:«آرزوی خلع سلاح هسته‌یی کره‌شمالی چنان احمقانه است که در انتظار خشک شدن آب اقیانوس بمانید.»

کره‌شمالی پیش‌تر نیز در واکنش به حمایت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ‌یانگ، وی را نوکر ایالات متحده توصیف کرده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده:«این چیزی نیست جز یک اقدام پوچ و نامناسب برای او به عنوان دبیرکل سازمان ملل؛ اقدامی که باعث می‌شود، فکر کنیم او همانند یک نوکر در خدمت امریکاست. آنتونیو گوترش طی سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ، تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌ شده علیه کره‌شمالی را ستایش کرده بود.

کره‌شمالی در شرایطی بر توسعه برنامه موشک هسته‌یی خود تاکید کرده که به گفته ناظران اقتصادی، ذخیره ارزی این کشور احتمالا تا ماه اکتبر امسال کاملا به پایان خواهد رسید. «کان سوک هو» از حزب مخالف لیبرال کره جنوبی گفته است:«دلیل روی خوش این روزهای کره‌شمالی به کره‌جنوبی پایان ذخیره ارزی این کشور در ماه‌های پیش روست. اگر تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌شمالی سفت و سخت ادامه یابد این کشور خزانه ارزی‌اش تا ماه اکتبر خالی خواهد شد.»

 رد احتمال دیدار مقام‌های کره‌ شمالی و ایوانکا

تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه کره‌شمالی درحالی وضع می‌شود که ایوانکا ترامپ، دختر رییس‌جمهوری امریکا برای حضور در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی و دیدار با مون جائه ‌این در کره‌جنوبی به سر می‌برد. همچنین همزمان با حضور دختر ترامپ در کره‌جنوبی، یک مقام ارشد کره‌شمالی نیز در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک شرکت خواهد کرد. کره‌جنوبی اعلام کرده که هیچ احتمالی برای دیدار مقام‌های کره‌شمالی و امریکا وجود ندارد. گفته شده، کیم یونگ چول، معاون رییس کمیته مرکزی حزب حاکم کارگر کره‌شمالی قرار است در راس هیاتی بلندپایه در مراسم اختتامیه این بازی‌ها که یک‌شنبه(فردا) برگزار می‌شود، حضور داشته باشد. این هیات قرار است با مون‌ جائه ‌این نیز دیدار کند.

این مقام تحریم ‌شده کره‌شمالی پیش‌تر ریاست اداره کل شناسایی کره‌شمالی را بر عهده داشت که آژانس عالی اطلاعاتی ارتش این کشور محسوب می‌شود؛ آژانسی که کره‌جنوبی آن را مقصر غرق یک ناو این کشور می‌داند. در جریان این واقعه ۴۶تن کشته شدند. کره‌شمالی هر گونه دخالت در غرق شدن این ناو نیروی دریایی کره‌جنوبی را رد کرده است. امریکا نسبت به شرکت این هیات در آیین اختتامیه رقابت‌های المپیک ابراز ناخرسندی کرده بود. پیش‌تر یک هیات بلندمرتبه از کره‌شمالی با حضور کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی و کیم یونگ‌نام مرد شماره دو این کشور نیز در مراسم افتتاح المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ شرکت داشتند.

نشریه واشنگتن‌پست با اشاره به چالش برنامه هسته‌یی کره‌شمالی برای دولت امریکا و سیاست‌های یک‌جانبه‌ و حمایت‌گرایانه دولت دونالد ترامپ نوشته: «دولت امریکا در 2017 سرگرم برچیدن بسیاری از چارچوب‌های چند جانبه بود که برخی مرتبط با شرق آسیاست؛ ازجمله پیمان تجاری ترانس پاسیفیک و توافقنامه پاریس. حال در سال 2018 چالش اصلی دولت امریکا ایجاد راهکار و مکانیسم‌های دو جانبه است که بتواند جایگزین مکانیسم‌های چند جانبه‌یی شود که او آنها را برچیده یا از آنها خارج شده است. برای مثال او باید با توافقنامه تجاری با ژاپن و کره‌جنوبی آغاز کند. امریکا باید با کره‌جنوبی و ژاپن علیه کره‌شمالی همکاری کند... امروز تهدیدهای جدی علیه امریکا وجود دارد ازجمله تهدیدهای هسته‌یی. معنای عبارت «امریکا اول» این است که امریکا اجازه نمی‌دهد کره‌شمالی تسلیحات هسته‌یی داشته باشد. اما اینجا یک بازی وجود دارد زیرا در 2017 ترامپ تلاش کرد چین را از کره‌شمالی دور کند. این تلاش موفقیت‌آمیز بود و 3دور تحریم‌های جدید در شورای امنیت علیه کره‌شمالی وضع شد. ما شاهد تغییر در سیاست‌های کره‌شمالی بودیم به طوری که این کشور اکنون پیشنهاد گفت‌وگو با کره‌جنوبی را داده، گفت‌وگوهایی که می‌تواند احتمال بهبود روابط دو طرف را نیز شامل شود. البته این تاکتیک کره‌شمالی برای ایجاد شکاف میان امریکا و کره‌جنوبی است تا بتواند ابتدا به منابع مالی دسترسی پیدا کند و اقتصادش بهبود پیدا کند همچنین کار را برای امریکا دشوارتر کند تا نتواند تحریم‌های بیشتری علیه کره‌شمالی وضع کند.» تاکتیکی که با توجه به اعلام بزرگ‌ترین بسته تحریمی ایالات متحده علیه پیونگ‌یانگ به نظر می‌رسد که چندان کارساز نیفتاده است.

 

ارسال نظر