مشت آهنین پکن برای مقابله با ریسک مالی

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۵۶
مشت آهنین پکن برای مقابله با ریسک مالی

گروه جهان

دولت چین در اقدامی غیرمنتظره برای مقابله با ریسک نظام مالی، کنترل شرکت گروه بیمه «آنبانگ» را به دست گرفت و از پیگرد قانونی رییس این شرکت خبر داد. این اقدام شدید، اشتیاق پکن را به محدودسازی هزینه‌های شرکتی در روند مقابله با مخاطرات مالی نشان می‌دهد. کمیسیون نظارتی بیمه در بیانیه‌یی که در راستای ارائه جزئیات این مساله صادر شد، اعلام کرد: آنبانگ قوانین و مقررات را زیرپا گذاشته که این اتفاق «توانایی شرکت در پرداخت بدهی» را به ‌شدت به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش رویترز، وو شیائوهویی رییس و سهامدار اصلی آنبانگ به اتهام ارتکاب جرایم اقتصادی تحت پیگرد قضایی است. «وو» در ماه ژوئن در پی مشکلات ایجاد شده برای یکی از خریداران دارایی‌های خارجی دستگیر شده بود. دفتر دادستانی شانگهای جمعه در بیانیه‌یی اعلام کرد که «وو» به کلاهبرداری و سوء‌استفاده از موقعیتش متهم است و پرونده او برای رسیدگی به دادگاه شهر ارجاع داده شده است.

در زمانی که دولت کنترل آنبانگ را در دست دارد (بازه زمانی یک‌ساله از روز جمعه)، شرکت توسط گروهی متشکل از مقامات کمیسیون نظارتی بیمه، بانک مرکزی چین و دیگر ناظران کلیدی مالی و نهادهای دولتی اداره خواهد شد. هدف این گروه بازسازی ساختار سهام در این شرکت بزرگ بیمه در عین عملکرد متداول آنبانگ، محافظت از حقوق و منافع مصرف‌کنندگان و سهامداران است. میزان دارایی‌های آنبانگ به 1.97تریلیون یوان (310.85 میلیارد دلار) می‌رسد و این شرکت در فهرست 500 ثروت جهانی رتبه 139 را داراست. توقیف آنبانگ توسط دولت ضربه سهمگینی به این شرکت بزرگ بیمه محسوب می‌شود و همچنین نشان می‌دهد که حزب حاکم کمونیست در راستای پیشبرد مبارزات خود برای کاهش ریسک مالی حاضر است تا چه جایی پیش برود؛ در عمل توقیف یک شرکت غیردولتی هشداری به شرکت‌های خصوصی ریسک‌پذیر محسوب می‌شود. هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی به این اقدام شدید دولت منجر شده است. سه نفر از افراد فعال در صنعت بیمه گفتند که این اقدام دولت برایشان غیرمنتظره نبوده است، چرا که آنبانگ از مدت‌ها پیش تحت نظر دولت بوده است؛ اما آنها بر این باورند که توقیف آنبانگ بیشتر به برخورد این شرکت مربوط بوده است تا به ریسک نظام‌مند مالی.

یک منبع آگاه در نهاد نظارتی بیمه گفت که دولت از زمان دستگیری وو اداره این شرکت را به‌ خوبی عهده‌دار بوده و توقیف رسمی آن با چندین ماه تحقیقات درباره وو که تقریبا به پایان رسیده، ارتباط داشته است. اما وکلای مستقر در پکن که با کمیسیون نظارتی بیمه و دیگر نهادهای نظارتی کار می‌کنند، گفتند که مقامات ارشد در نهاد نظارتی بیمه از سال گذشته که بدهی‌های این شرکت ناشی از فروش محصولات بانکداری در سایه افزایش یافت و نگرانی‌هایی را درباره توانایی این شرکت در بازپرداخت بدهی‌هایش ایجاد کرد، آنبانگ را زیر نظر داشته است.

کمیسیون نظارتی بیمه اعلام کرد که در ماه ژوئن 2017 کارگروهی را به آنبانگ اعزام کرده و در حال حاضر روند عملیاتی شرکت به‌طور عمده باثبات است. اسکات کندی رییس پروژه تجارت‌ چینی و اقتصاد سیاسی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن در این باره گفت: «به‌نظر می‌رسد که این یک توقیف بی‌سابقه است، یک توقیف خصمانه از نوع چینی.» او افزود: «دولت چین نمی‌خواهد، بدهی این شرکت به بدهی خارجی اضافه شود و در عین حال می‌خواهد درسی به دیگر تاجران چینی بدهد تا بدانند که حزب، قدرت را در دست دارد. »

آنبانگ پس از معاملاتی رده بالا با ارزشی بالغ بر 30 میلیارد دلار، حتی پیش از دستگیری وو به شرکتی مشکل‌ساز تبدیل شد و نتوانست سرمایه‌های مورد نیاز خود را جذب کند و با انتقاداتی درباره ساختار سهام‌هایش مواجه شد. سخنگوی شرکت آنبانگ از اظهارنظر درباره بیانیه کمیسیون نظارتی بیمه خودداری کرد و تماس‌ها با تلفن شخصی وو نیز برای کسب اطلاعات بیشتر بی‌نتیجه بودند.

کیت پاگسون یکی از شرکای ارشد خدمات مالی آسیا-پاسیفیک در «ای‌وای» گفت: «به‌طور قطع پیامی به بازار و به شرکت‌های خصوصی فرستاده شده مبنی بر اینکه ابتکار عمل بیش از اندازه ممکن است در بلندمدت چندان خوشایند نباشد. این پیامی به بازار است به این معنا که باید محتاطانه گام بردارند.» کمیسیون نظارتی بیمه روز جمعه در بیانیه دیگری اعلام کرد که بیمه‌کنندگان باید در جهت رسیدگی به مخاطرات کلاهبرداری گام بردارند. این نهاد همچنین دستورالعمل جدیدی را برای صنعت بیمه منتشر و اعلام کرد که به‌دنبال بهبود همکاری‌ میان نهادهای مرتبط برای جلوگیری از مخاطرات کلاهبرداری است.

صنعت بیمه چین طی یک‌سال گذشته به دلیل رفتارهای مخاطره‌آمیز از عدم تطبیق زمانی محصولات بیمه تا اکتساب‌های خارجی و همچنین موارد فساد زیر ذره‌بین دولت بوده است. در دوران ریاست وو، آنبانگ یکی از فعال‌ترین سرمایه‌گذاران چینی در خارج از کشور به‌ویژه از زمان آزادسازی قوانین سرمایه‌گذاری خارجی توسط پکن بود. آنبانگ در امریکا هتل والدورف آستوریا را به قیمت 1.95 میلیارد دلار خریداری و بعدها با پرداخت 6.5 میلیارد دلار دیگر برای هتل‌ها و تفرجگاه‌های استراتژیک موافقت کرد و هر دو این خریدها را از طریق بانک بلک‌استون انجام داد. آنبانگ همچنین شرکت‌های بیمه عمر در کره‌جنوبی و اروپا و بزرگ‌ترین خانه بازنشستگی در بریتیش کلمبیا در کانادا را خریداری کرده است. اما در پی کاهش دارایی‌هایش در چین در معاملات خارجی نیز با مشکلات روزافزون مواجه شد، چرا که دولت چین پس از اینکه کاهش ریسک در نظام مالی خود را وعده داد، سخت‌گیری‌ها را درباره جاری شدن سرمایه به خارج از کشور بیشتر کرد.

 

ارسال نظر