رونمایی از نسخه مینیاتوری مرکل

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۹۶
رونمایی از نسخه مینیاتوری مرکل

گروه جهان  

دو دهه پیش آنگلا مرکل در قامت صدراعظم آلمان وعده داد که پیش از تبدیل شدن به یک سیاستمدار نیمه‌جان از سمت خود کناره‌گیری می‌کند؛ او حالا هموار کردن مسیر برای خروجش از دفتر صدراعظمی را آغاز کرده است. مرکل دوشنبه در اقدامی غیرمنتظره فرماندار محبوب یک ایالت مرزی را به عنوان جانشین احتمالی خود انتخاب کرد.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، آنگلا مرکل 64 ساله که به‌ دلیل ناتوانی در تشکیل دولت و واگذاری امتیازات زیاد به احزاب رقیب برای تشکیل دولت ائتلافی با یک شورش درون حزبی روبه‌رو است، دوشنبه با انتخاب اینگریت کرامپ کارن‌باور به عنوان جانشین احتمالی، رقبای درون‌حزبی‌اش را غافلگیر کرد البته آنگلا مرکل به زمان احتمالی کناره‌گیری خود از قدرت هیچ اشاره‌یی نکرده است.

کرامپ کارن‌باور، فرماندار 55 ساله ایالت زارلاند به مسائل اجتماعی نگاهی محافظه‌کارانه دارد و در انتخابات محلی اخیر نتایج قابل قبولی به دست آورده که از نظر مرکل نیز دور نمانده است. منتقدان دست راستی خانم صدراعظم که از سال 2005 در راس قدرت قرار دارند از تشدید فشارها بر حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی و ادامه سیاست مهاجرتی مرکل که اجازه داده تا میلیون‌ها مهاجر وارد آلمان شوند به‌ شدت دلخورند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که محبوبیت آنگلا مرکل از انتخابات سپتامبر کاهش یافته و همین امر رهبران حزب حاکم را بر آن داشته تا از وی بخواهند که از قدرت کناره‌گیری کند.

ناظران سیاسی بر این باورند که اقدام روز دوشنبه مرکل برای اعلام نام کرامپ کارن‌باور به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی یا معاون رهبر حزب حرکتی هوشمندانه بوده است. از سال 2005 که مرکل قدرت را در آلمان به دست گرفت این برای نخستین ‌بار است که او راسا فردی را به عنوان جانشین احتمالی خود انتخاب کرده است. به نظر می‌رسد که هدف از این اقدام جلوگیری از انتخاب گزینه‌های مورد نظر مخالفان بوده است.

لس‌آنجلس تایمز نوشته، حزب دموکرات مسیحی پس از نتایج فاجعه‌بار انتخابات 24سپتامبر و ظهور حزب دست راستی «آلترناتیوی برای آلمان» یکی از دشوارترین دوره‌های خود را پشت‌سر می‌گذارد. ناظران بر این باورند که آنگلا مرکل شاید در اروپا و عرصه بین‌المللی از حمایت قاطعی برخوردار است اما میلیون‌ها رای‌دهنده محافظه‌کار آلمانی از سیاست‌های او خسته و دلزده شده‌اند.

آنگلا مرکل دوشنبه در کنفرانس خبری در برلین درباره کرامپ کارن‌باور گفته است:«حزب خوش‌شانس بوده که او موافقت کرده تا به برلین بیاید و به ما کمک کند که افراد حزب را متحد و در کنار یکدیگر نگه داریم. او به ما این احساس را می‌دهد که در کنار همدیگر قدرتمندتر هستیم.»

مرکل در شرایطی کرامپ کارن‌باور را به عنوان رهبر یا معاون حزب دموکرات مسیحی انتخاب کرده که پتر تاوبر، دبیرکل این حزب و از افراد نزدیک به مرکل از این سمت کناره‌گیری کرده است. تاوبر خبر کناره‌گیری خود را به‌ طور رسمی در نشست شورای مرکزی حزب اعلام کرد. قرار است جانشین تاوبر ۴۶ساله که از سال ۲۰۱۳ دبیرکل حزب دموکرات مسیحی است بیست و ششم فوریه در مجمع عمومی حزب تعیین شود. پیش از پیشنهاد کرامپ کارن‌باور، برخی ناظران ینس شپان که از مخالفان جدی سیاست‌های مهاجرتی مرکل است را گزینه اصلی جانشینی تاوبر خوانده بودند.

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «ورود نسخه مینیاتوری مرکل به لیگ بزرگ سیاست آلمان» با اشاره به حمایت قاطع خانم صدارعظم از کرامپ کارن‌باور نوشته: محافظه‌کاران در حزب دموکرات مسیحی از این انتخاب ناامید خواهند شد؛ چراکه آنان امیدوار بودند که ینس شپان، معاون وزیر دارایی آلمان، رهبری حزب را به دست بگیرد. البته کرامپ کارن‌باور در نشست دوشنبه تلاش کرد تا حمایت طرفداران سرسخت شپان را جلب کند. او گفت که به‌ دنبال جذب نیروهای جدید به ‌ویژه از ایالت جنوب غربی بادن ورتمبرگ است، جایی که بیشترین انتقادها را از رهبری آنگلا مرکل دارند. کرامپ کارن‌باور گفته که گفت‌وگوهای درون‌حزبی برای تمامی اعضای حزب درگیر در این فرآیند و افراد خارج از حزب امری خسته‌کننده اما بسیار حیاتی است.

حزب سوسیال دموکرات و احزاب متحد سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی پس از کشاکشی طولانی سرانجام نهم فوریه بر سر پیمانی برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان توافق کردند. به گزارش دویچه‌وله این توافق شامل موارد متعددی می‌شود؛ از سیاست مالیاتی گرفته تا موضوع پناهجویان. محورهای اصلی این سند که مورد توافق احزاب شرکت‌کننده واقع شده است از این قرارند:

 خلاف تمایل حزب سوسیال دموکرات، مالیات بر درآمدهای کلان افزایش نخواهد یافت. نمایندگان حزب سوسیال دموکرات خواستار آن شده بودند که نرخ مالیات افراد صاحب درآمدهای کلان از ۴۲درصد به ۴۵درصد افزایش یابد. این تغییر براساس توافق به دست آمده اجرایی نخواهد شد.

 عوارض همبستگی که پس از وحدت دو آلمان و برای تامین هزینه بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های آلمان دموکراتیک(آلمان شرقی) وضع شده بود، قرار است به تدریج کاسته شود. بسیاری از شهروندان آلمان با اشاره به گذشت نزدیک به ۳۰سال از وحدت آلمان خواستار حذف عوارض همبستگی شده بودند.

 حزب سوسیال دموکرات با وجود اعتراض‌های پیشین خود با سیاست حزب سوسیال مسیحی مبنی بر محدود کردن تعداد پناهجویان موافقت کرد. به این ترتیب آلمان همه ساله ۱۸۰هزار تا ۲۲۰هزار پناهجو خواهد پذیرفت.

 یک میلیارد یورو به امر کاهش بیکاری در کشور اختصاص خواهد یافت.

 آلمان بر آن است تا بودجه مربوط به بهبود شرایط آموزشی و وضعیت مدارس کشور را افزایش دهد.

 آلمان سهم بیشتری در تامین نیازهای اتحادیه اروپا برعهده خواهد گرفت.

 

ارسال نظر