نقش «کارخانه هیولا» در پیروزی ترامپ

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۲۲
نقش «کارخانه هیولا» در پیروزی ترامپ

گروه جهان  

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیق درباره نقش روسیه در انتخابات امریکا ۱۳شهروند و 3 نهاد روس را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۲۰۱۶ متهم کرده است. گفته شده این ۱۳فرد با سفر به امریکا خود را به جای شهروندان امریکایی جا زده‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی وجهه عمومی دونالد ترامپ را مقابل هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی او بالا ببرند. این مهم‌ترین اتهاماتی است که از زمان آغاز تحقیقات مولر در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات امریکا مطرح شده است.

دفتر رابرت مولر اعلام کرده در این فعالیت‌ها صدها شهروند روس با میلیون‌ها دلار بودجه مشارکت داشته‌اند؛ با این حال اصلی‌ترین نهادی که هدف این اتهامات قرار گرفته یک شرکت پژوهش اینترنتی است که براساس سند منتشر شده هدف راهبردی‌اش ترویج اختلاف در سیستم سیاسی امریکا ازجمله انتخابات ۲۰۱۶ بوده است. نیویورک‌تایمز نوشته، این نهاد که به ‌دلیل ماهیت فعالیت‌هایش به «کارخانه هیولا» مشهور شده، اطلاعاتی گمراه‌کننده را در وبلاگ‌ها، چت‌روم‌ها و بخش‌های نظرات وب‌سایت‌های خبری منتشر کرده است. این شرکت که در سن‌پتربورگ ثبت شده از حمایت مالی یوگنی پریگوژین 56 ساله برخوردار است؛ میلیاردری که به ‌دلیل قراردادهای غذایی‌اش با کرملین به «سرآشپز» پوتین شهرت دارد و رابطه بسیار نزدیکی با رییس‌جمهوری روسیه دارد. پریگوژین که از او به طور خاص در اعلام جرم دادگاه نام برده شده پیش‌تر به‌ دلیل اتهامات منتسب به او در مورد حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین مورد تحریم وزارت خزانه‌داری امریکا قرار گرفته است. او همچنین با یک شرکت نظامی خصوصی در ارتباط است که در اعزام نیروهای روسی به سوریه برای نبرد دست داشته و گفته می‌شود، برخی از این نیروها در حمله هوایی هفته گذشته ائتلاف به رهبری امریکا در سوریه کشته شده‌اند.

همچنین در رویدادی مرتبط، تیم رابرت مولر روز جمعه از مردی ساکن کالیفرنیا بازجویی کرده که رابط عوامل روسی بوده است. گفته شده، وی به جرم خود در زمینه سرقت و جعل هویت برای ساخت حساب‌های بانکی اقرار کرده است، حساب‌های بانکی که برای پولشویی استفاده شده است.

 واکنش ترامپ و حامیان

پس از صدور کیفرخواست، راد روزن‌استاین معاون دادستان کل امریکا به خبرنگاران گفته نشانه‌یی در دست نیست که دخالت روسیه تاثیری بر نتایج رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ امریکا داشته باشد. روزن‌استاین یادآوری کرده، سند اعلام جرم مدعی است که توطئه‌گران روس به دنبال ترویج اختلاف در ایالات متحده و تضعیف اعتماد عمومی به دموکراسی بوده‌اند و آنها نباید اجازه دهند که روس‌ها در این کار موفق شوند.

رابرت مولر پیش‌تر از چند تن از فعالان ستاد انتخاباتی و نزدیکان ترامپ ازجمله جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده و مارک پمپئو، رییس سازمان سیا بازجویی کرده است. همچنین دفتر مولر پیش‌تر علیه دو نفر از مقا‌م‌های پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام جرم کرده که یکی از آنها پل مانافورت، مدیر پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ است. همچنین تحقیقات تیم مولر تا اینجا به دو اعتراف‌نامه پذیرش جرم منجر شده ازجمله اعتراف‌نامه مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا.

تیم رابرت مولر در تلاش است مشخص کند که آیا روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برای کمک به ترامپ در پیروزی مقابل کلینتون کمک کرده است؟ آیا ارتباطی بین تیم تبلیغاتی ترامپ و روسیه وجود داشته و آیا ترامپ تلاش کرده از بازرسی‌ها جلوگیری کند؟

ترامپ بارها اتهامات وارده را بی‌اساس خوانده و پرونده روسیه را دسیسه‌یی فراگیر علیه خودش می‌داند. در تازه‌ترین واکنش هم ترامپ از طریق توییتر اعلام کرده، ستاد انتخاباتی او هیچ‌گونه همکاری مخفیانه‌یی با روسیه نداشته است. ترامپ در توییت نوشته:«روسیه ۲۰۱۴ کمپین ضد امریکایی خود را پیش از اعلام نامزدی من به ریاست‌جمهوری آغاز کرده بود. نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به هیچ‌وجه دستکاری نشده و ستاد انتخاباتی من نیز هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده و هیچ توافقی هم با روسیه صورت نگرفته است.»

روسیه نیز هر گونه دخالت در انتخابات امریکا را رد کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اظهارات مولر را کاملا بی‌اساس خواند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفته، مسکو نمی‌توانست و نمی‌خواست در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا دخالت کند و شواهدی نیز مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات امریکا وجود ندارد.

 فرار از اخراج احتمالی

پایگاه اینترنتی وکس با اشاره به اعلام جرم رابرت مولر علیه 13فرد و شرکت روس نوشته: ژوئن 2015 بود که نیویورک‌تایمز با اشاره به این آژانس اینترنتی که مقرش در سن‌پترزبورگ قرار دارد از انتشار اطلاعات نادرست نوشت و گزارش داد که چطور کارکنان این آژانس از اکانت‌های قلابی در شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده استفاده می‌کند؛ از شلیک پلیس به سوی یک زن سیاه‌پوست غیرمسلح تا نشت سم‌های شیمیایی.

وکس نوشته در گزارش اخیر مولر به اتهامات دیگری که در پرونده موسوم به روسیه‌گیت مطرح است، هیچ اشاره‌یی نشده ازجمله حمله سایبری به سیستم‌های حزب دموکرات و انتشار ایمیل‌های انتخاباتی این حزب. همچنین از هیچ امریکایی در این گزارش نام برده نشده است. این می‌تواند بدین معنی باشد که تیم رابرت مولر خلاف گزارش‌هایی که پیش‌تر مبنی بر تمرکز آنها بر شخص ترامپ منتشر شده بود، تلاش دارد تا تنها روی هدف اصلی این تحقیقات یعنی بررسی دخالت روسیه در انتخابات امریکا تمرکز کند و این مساله کار رییس‌جمهوری امریکا را برای توجیه کردن اخراج احتمالی رابرت مولر سخت‌تر خواهد کرد.

در همین حال بلومبرگ شنبه با اشاره به صدور کیفرخواست برای 13مقام و یک شرکت روسی به نقل از مقامات آگاه نوشته بخشی از تحقیقات مولر که حرفی از آن زده نمی‌شود درباره مانع‌تراشی احتمالی ترامپ در روند قضایی بررسی دخالت روسیه در انتخابات امریکاست. بلومبرگ نوشته:«ترامپ و نزدیکانش چنان وانمود کرده‎اند که تحقیقات روسیه تمام شده اما اینطور نیست.»

 

ارسال نظر