۲۰۱۷ خونین‌ترین سال افغانستان

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۴۹

گروه جهان| منوچهر فخرزاد|

روند افزایشی تلفات ناشی از تهاجم هراس‌افکنان در افغانستان در سال ۲۰۱۸ ادامه یافته است. به گزارش یورونیوز، در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۲۳۰۰نفر بر اثر بمب‌گذاری و حملات انتحاری کشته یا زخمی شدند. یوناما هیات معاونت ملل متحد در افغانستان در گزارشی که پنج‌شنبه منتشر کرد با ذکر این آمار سال ۲۰۱۷ را خونین‌ترین سال از آغاز فعالیت شورشیان در افغانستان دانسته است. در سال گذشته میلادی در مجموع بر اثر ۵۷ حمله انتحاری و غیرانتحاری دست‌کم ۶۰۵ نفر کشته و ۱۶۹۰ نفر مجروح شدند که این آمار نسبت به سال پیش از آن یک رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش یوناما، حملات تروریستی به علاوه انفجار مین و تهاجمات نظامی زمینی و نیز حملات هوایی امریکا علیه ستیزه‌جویان، بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر و جراحات جدی در افغانستان بوده‌اند.

با وجود آنکه حملات هوایی ارتش امریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی کمتر از ارتش خود افغانستان بوده اما بمباران امریکایی‌ها در ۴۹ عملیات هوایی در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱۵۴ کشته و ۹۲ زخمی بر جای گذاشته است. در واقع بیشترین تعداد قربانیان در میان ستیزه‌جویان مربوط به حملات امریکا بوده است.

بسیاری از قربانیان این حملات شهروندان عادی هستند که به‌طور تصادفی در اتوبوس یا هنگام عبور از کنار ساختمان مورد هدف، کشته یا زخمی می‌شوند. سازمان ملل در گزارش خود همچنین تصریح کرده است که شمار زنان کشته شده در این حملات در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۲درصد و کودکان ۳۳درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش نشان می‌دهد. از میان نیروهای ائتلاف امریکا تنها کشوری است که در افغانستان عملیات هوایی انجام می‌دهد.

گزارش سازمان ملل همچنین می‌افزاید در سال ۲۰۱۷ شمار قربانیان جنگ به‌طور کلی در افغانستان برای چهارمین سال پی‌ در پی از مرز ۱۰ هزار نفر گذشت و به ۱۰ هزار و ۴۵۳ نفر در این سال رسید.  تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل با یادآوری حملات تروریستی در کابل و جلال‌آباد به خبرنگاران گفت که روند افزایشی تلفات ناشی از تهاجم هراس‌افکنان در افغانستان در سال ۲۰۱۸ ادامه یافته است. سه حمله در کابل و یک حمله به یک بنیاد خیریه در جلال‌آباد تنها در 10 روز پایانی ماه ژانویه گذشته بیش از ۱۳۰ کشته و ۲۵۰ زخمی برجای گذاشت. سازمان ملل همچنین از افزایش درگیری‌های مذهبی اظهار نگرانی کرده و گفته است جامعه شیعه مذهب و مساجد آنها به‌ویژه در کابل و هرات از سوی داعش مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

ارسال نظر