توفان سیاسی علیه «بی ‌بی»

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۹۵۶
توفان سیاسی علیه «بی ‌بی»

گروه جهان

پلیس اسراییل اعلام کرده که شواهد و مدارک کافی درباره حداقل دو مورد رشوه‌خواری و فساد مالی نخست‌وزیر این رژیم وجود دارد و دادستان می‌تواند علیه او اعلام جرم کند. به اعتقاد ناظران گرچه فرآیند اعلام جرم علیه بنیامین نتانیاهو می‌تواند ماه‌ها طول بکشد اما ایراد چنین اتهاماتی می‌تواند تبعات سیاسی سنگینی برای نخست‌وزیر اسراییل داشته باشد. در یکی از نخستین واکنش‌ها، «اتحاد صهیونیست» یک گروه مخالف چپ میانه از بنیامین خواسته از قدرت کناره‌گیری کند. ایلان گیلون از حزب چپگرای «مرتز» هم گفته این اتهامات سایه سنگینی بر نخست‌وزیر انداخته است. یاییر لاپید رهبر حزب «آینده‌یی هست» و تزیپی لیونی رهبر حزب «جنبش» نیز تاکید کرده‌اند که نتانیاهو باید سریعا کناره‌گیری کند.

دویچه‌وله نوشته با وجود واکنش‌های گسترده به بیانیه پلیس که می‌تواند به منزله یک زلزله در صحنه سیاسی اسراییل باشد، نتانیاهو تاکید کرده، کوتاه نخواهد آمد و استعفا نخواهد داد. نتانیاهو(معروف به بی‌بی‌) با رد اتهام فساد علیه خود گفته مطمئن است که به‎ زودی واقعیت روشن خواهد شد. او همچنین در سخنرانی تلویزیونی خود با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی‌اش در انتخابات پارلمانی آینده گفته تعهد عمیقی به ادامه رهبری اسراییل حس می‌کند.

این درحالی است که نتانیاهو از سوی پلیس متهم شده خود و همسرش سارا برای سال‌ها از آرنون میلشان تولیدکننده فیلم برای هالیوود، سیگار و نوشیدنی به ارزش چند صدهزار شیکل دریافت کرده‌اند(هر ۴شیکل یک یورو است). در مقابل نتانیاهو با استفاده از نفوذ و اختیارات دولتی خود کمک کرده میلشان ویزای امریکا دریافت کند، اقدامی که غیرقانونی تلقی می‌شود.

علاوه بر این، نتانیاهو تلاش کرده بر پخش و نشر اخبار در یکی از رسانه‌های اسراییل اعمال نفوذ کند. نتانیاهو در یک گفت‌وگوی تلفنی به صاحب روزنامه یدیعوت آحارونوت قول داده که در صورت پخش و نشر خبرهای مثبت درباره او و دولتش کاری خواهد کرد که روزنامه مجانی رقیب با مشکل مواجه شود. رسانه‌های اسراییلی بخشی از گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو با صاحب روزنامه را پخش کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسراییل، مقامات ارشد پلیس پیش از اعلام نظر در این دو پرونده با نتانیاهو در اقامتگاه نخست‌وزیری دیدار کرده و توصیه خود را به آگاهی او رساندند. با این حال نتانیاهو در سخنرانی تلویزیونی سه‌شنبه خود خطاب به مردم ضمن زیر سوال بردن صحت تحقیقات پلیس گفته، اتهامات مشابه علیه او در گذشته بی‌اساس از کار آمده‌اند. نزدیکان نخست‌وزیر اسراییل گفته‌اند که در صورت گشوده ‌شدن پرونده اختلاس از سوی دادستان هم، نتانیاهو استعفا نخواهد کرد.

 فشار بر ماموران برای تعلیق تحقیق

اما این همه ماجرا نیست. رییس پلیس سرزمین‌های اشغالی چندی پیش در مصاحبه‌یی گفته روی ماموران تحقیق از طرف افراد صاحب قدرت فشارهای زیادی هست که تحقیق قضایی را ادامه ندهند. نتانیاهو گرچه این اتهام را رد کرده ولی در ماه دسامبر گذشته کوشید در پارلمان قانونی را به تصویب برساند که اختیارات پلیس در توصیه به دادستان برای تعقیب قضایی مقامات را محدود کند و دادستان تنها در صورت تقاضای دادستان نتیجه تحقیقات خود را در اختیار او قرار دهد. تظاهرات مخالفان اما سبب شد که این قانون شامل پیگیری قضایی خود نتانیاهو نشود.

در تظاهراتی که هر هفته علیه نتانیاهو در تل‌آویو برگزار می‌شود، استعفای او از خواست‌‌های اصلی تظاهرکنندگان است. سال ۲۰۰۸ که نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود ریاست اپوزیسیون در پارلمان اسراییل را به عهده داشت، ایهود اولمرت نخست‌وزیر وقت از حزب کادیما، با اتهام فساد روبه‌رو شد و زیر فشار نتانیاهو به برگزاری انتخابات زودهنگام تن داد. یک سال بعد اما دادستان علیه اولمرت به‌ دلیل فساد اعلام جرم کرد که نهایتا در سال ۲۰۱۶ به ۱۹ ماه زندان برای اولمرت انجامید. او پس از تحمل ۱۶ماه زندان سال گذشته از حبس آزاد شد. حالا ناظران سیاسی نتانیاهو را در همان وضعیتی توصیف می‌کنند که اولمرت در سال ۲۰۰۸میلادی بود.

در دور قبلی نخست‌وزیری نتانیاهو در سال ۱۹۹۷ نیز تحقیقاتی علیه او به جریان افتاد و پلیس بر مبنای این تحقیقات به دادستان توصیه کرد که علیه نخست‌وزیر اعلام جرم کند. اما دادستان کل در آن زمان شواهد و مدارک را کافی ندانست. این درحالی است که نتانیاهو از مدت‌ها پیش دریافت هدایا از دوستان خانوادگی را تایید کرده همچنین گفته در مقام سیاستمدار رهبر حزب لیکود حق داشته برای کاهش انتقاد از خود در رسانه‌ها تلاش کند. جمله نتانیاهو؛ «چیزی در کار نخواهد بود چون چیزی نشده است» در سال گذشته بارها از زبان او و حامیانش منتشر شد اما پلیس این ‌بار هم با نادیده گرفتن این دفاعیات، توصیه کرده که نخست‌وزیر در هر دو پرونده ازجمله به ظن دریافت رشوه و خیانت در امانت محاکمه شود. همسر نتانیاهو نیز به سوءاستفاده از اموال دولتی متهم شده است. بنا بر اعلام وزارت دادگستری این ظن در مورد سارا نتانیاهو مطرح است که به خرج دولت در مجموع 8 هزار و۵۰۰ یورو برای صرف غذا هزینه کرده است.

رویترز نوشته با وجود تشدید فشارهای سیاسی بنیامین نتانیاهو قرار است پنج‌شنبه(امروز) به همراه با یوسی کهن رییس موساد برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان برود. بنیامین نتانیاهو ۶۸ ساله، تاکنون حدود ۱۲سال نخست‌وزیر اسراییل بوده است؛ یک دوره 3ساله در اواخر دهه 90میلادی و 3 دوره پی‌درپی از بهار ۲۰۰۹میلادی تاکنون. تنها داوید بن گوریون، نخستین نخست‌وزیر اسراییل بیشتر از او در این مقام بوده است. رویترز نوشته گرچه نتانیاهو تاکید کرده که استعفا نخواهد داد اما در صورت کناره‌گیری یا برکناری وی از قدرت، یاییر لاپید از حزب «آینده‌یی هست» محتمل‌ترین جایگزین وی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر