دیپلماسی المپیکی پیونگ‌یانگ تا کجا جواب می‌دهد؟

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۱۶۸۸۳

گروه جهان| پس از بازگشت هیات عالی‌رتبه اعزامی کره‌شمالی به کره‌جنوبی، کیم جونگ اون رهبر این کشور خواستار ادامه تلاش‌ها در جهت ایجاد فضای آشتی بین دو کره شده است. به گزارش یورونیوز، رهبر کره‌شمالی در دیدار با هیات اعزامی‌اش بر ضرورت ادامه فضای آشتی و گفت‌وگو که ناشی از تمایل دو طرف است، تاکید کرد.

رهبر کره‌شمالی در پیام سال نو خود احتمال انجام مذاکراتی با همسایه جنوبی را مطرح کرده بود و پس از آن نیز تیمی از ورزشکاران آن کشور، همراه یک هیات سیاسی به المپیک زمستانی پیونگ‌چنگ در کره‌جنوبی اعزام شد. کره‌شمالی، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی را به سفر به پیونگ‌یانگ دعوت کرده است.

ناظران بر این باورند که با وجود تهدیدهای فزاینده امریکا علیه کره‌شمالی، اعلام آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با پیونگ‌یانگ، دست‌کم نشانگر آرام شدن فضای پر تب و تاب پیش از بازی‌های پیونگ‌چانگ است. مایک پنس معاون اول دونالد ترامپ، در بازگشت از مراسم بازی‌های المپیک زمستانی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست با اعلام این خبر گفت که دولت امریکا حداکثر فشار بین‌المللی را به کره‌شمالی وارد خواهد کرد اما در عین‌ حال امکان مذاکرت با پیونگ‌یانگ را نیز درنظر می‌گیرد. پنس افزود: «نکته این است که هیچ کدام از تحریم‌ها و فشارها تا زمان مشاهده گامی مثبت برای قانع کردن متحدان ما در زمینه خلع سلاح هسته‌یی از سوی کره‌شمالی برداشته نخواهد شد.» وی افزود: «فشارهای بین‌المللی با شدت ادامه خواهد یافت اما اگر می‌خواهند حرف بزنند ما هم حرف می‌زنیم.»

پنس همچنین گفته امریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برای منزوی کردن کره‌شمالی درباره برنامه تسلیحات هسته‌یی کاملا توافق دارند. معاون اول ترامپ که برای ابراز مخالفت ایالات‌متحده با تبلیغات کره‌شمالی در المپیک راهی سئول شده بود در دیدار با مون‌ جائه این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به تفاهم‌های جدید رسیده است.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره‌شمالی که به‌عنوان نماینده کشورش در بازی‌های المپیک به کره‌جنوبی سفر کرده بود در جریان دیدارش با مون جائه این، دعوت برادرش را تسلیم وی کرد. با وجود این پیونگ‌یانگ به وضوح اعلام کرده قصدی برای مذاکره درباره توقف برنامه موشکی و هسته‌یی خود جهت توقف تحریم‌ها را ندارد.

روابط میان دو کره پس از دو سال قطع کامل راه‌های دیپلماتیک پس از اظهار تمایل رهبر کره‌شمالی در پیام سال نو میلادی خود، نسبت به شرکت ورزشکاران و هیات‌های همراه این کشور در مسابقات المپیک زمستانی و استقبال کره‌جنوبی از این موضوع رو به بهبود گذاشت.

 

ارسال نظر