آمادگی برای مذاکره با کره‌شمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۹۶

گروه جهان  

مایک پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا در بازگشت از کره‌جنوبی از آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی سخن گفت‌. او در عین حال از تداوم سیاست حداکثر فشار بر کره‌شمالی خبر داد.

به گزارش دویچه‌وله، مایک پنس می‌گوید امریکا آماده است مذاکراتی مستقیم با کره‌شمالی انجام دهد. معاون رییس‌جمهور امریکا در راه بازگشت از سئول در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن ‌پست تصریح کرد، در صورتی که کره‌شمالی مایل به انجام گفت‌وگو باشد، امریکا نیز برای آن آمادگی دارد. او در عین حال افزود: «مادامی که کره‌شمالی کاری انجام ندهد که از سوی ائتلاف گامی جدی در جهت توقف فعالیت هسته‌یی ارزیابی شود، فشار بر این کشور کاهش نخواهد یافت. پنس در این گفت‌وگوها با اشاره به برنامه امریکا برای ادامه تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تاکید کرد: «سیاست حداکثر فشار باقی خواهد ماند و افزایش نیز خواهد یافت. اما در صورت تمایل آنها برای گفت‌وگو ما نیز صحبت خواهیم کرد.»

این اظهارات چرخشی در سیاست معمول امریکا محسوب می‌شود که همواره تنها زمانی از گفت‌وگو سخن رانده است که کره‌شمالی حاضر به کنار گذاشتن برنامه اتمی خود باشد. در حقیقت ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید همواره گزینه جنگ پیشگیرانه علیه کره‌شمالی را یکی از گزینه‌های روی میز دانسته است.

پنس در گفت‌وگو با روزنامه یادشده یادآور شد که در جریان ملاقاتش با مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، هر دو اتفاق‌نظر داشتند که کره‌شمالی تنها به‌دلیل انجام مذاکره نباید از کاهش تحریم‌ها برخوردار شود. معاون رییس‌جمهوری امریکا تاکید کرد که برمبنای این توافق، از دیدار مقامات ارشد دو کره پشتیبانی می‌کند و پس از آن نیز می‌تواند گفت‌وگویی میان کره‌شمالی و امریکا انجام شود.

کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، روز شنبه از مون برای دیداری دعوت کرد و گفت این دیدار می‌تواند در نخستین فرصت ممکن انجام گیرد. این دعوت را کیم یو جونگ خواهر پرنفوذ رهبر کره‌شمالی در سفر به سئول به اطلاع رییس‌جمهوری کره‌جنوبی رساند. این در حالی است که کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که کره‌شمالی با اقدامات اخیر دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست، کاهش فشار تحریم‌ها و خروج از انزوای سیاسی و دوم تلاش برای تضعیف روابط کره‌جنوبی با ایالات متحده امریکا.

 

ارسال نظر