تظاهرات ضدنژادپرستی در ایتالیا

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۱۵

گروه جهان| یک هفته پس از حمله به خارجی‌ها در شرق ایتالیا، هزاران نفر علیه نژادپرستی به خیابان‌ها رفتند. در جریان حمله مزبور 6نفر مجروح شده بودند. پیش از آن خبر قتل فجیع یک دختر ایتالیایی و دستگیری چند خارجی منتشر شده بود. این تظاهرات در شرایطی برگزار شده که کمپین‌های انتخاباتی نیز آغاز به کار کرده‌اند و سیاستمداران دست‌راستی و پوپولیست سعی دارند تا از واقعه کشته شدن دختر جوان به دست مهاجران بهره‌برداری سیاسی کنند. انتخابات سراسری ایتالیا قرار است چهارم ماه مارس برگزار شود.

به گزارش دویچه‌وله، در تظاهرات ضدفاشیستی شهر ماچرتا در شرق ایتالیا معترضان پلاکاردهایی با مضمون‌هایی چون «ما همه خارجی هستیم» را حمل می‌کردند. یک هفته پیش از این تظاهرات و در بحبوحه مبارزات انتخابات محلی فردی در ماچرتا به سوی چندین مهاجر آفریقایی شلیک کرد. در جریان آن حمله 6نفر زخمی شدند. گفته می‌شود، مهاجم انگیزه خارجی‌ستیزانه داشته و در پی قتل دختری ۱۸ساله دست به این اقدام زده است. پیکر مثله‌شده این دختر در دو چمدان پیدا شده بود. در این پرونده چندین نیجریه‌یی‌تبار بازداشت شده‌اند.

رسانه‌ها شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدفاشیستی را به نقل از سازمان‌دهندگان تظاهرات، حدود ۳۰هزار نفر اعلام کرده‌اند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مدارس، فروشگاه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی از بابت نگرانی نسبت به درگیری‌های احتمالی تعطیل شدند اما این تظاهرات با حضور چند هزار نفر به شکلی صلح‌آمیز برگزار شد. در شهرهای دیگر از جمله میلان، تورین، رم، پالرمو، سیسیل هم تظاهراتی علیه نژادپرستی برگزار شد. گفته شده، در این تظاهرات‌ها سازمان‌های ضدفاشیستی از سراسر ایتالیا و هواداران احزاب چپ و نهادهای اجتماعی نیز شرکت داشته‌اند. حمله به خارجی‌ها در ماچرتا به بحث و جدل‌ها درباره مهاجران دامن زده است. بیش از همه احزاب دست‌راستی امیدوارند، طرح این موضوع سبب اقبال بیشتر به آنها در انتخابات ۴ مارس شود به‌ویژه اینکه برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بسیاری از ایتالیایی‌ها مهاجران را از بابت وقوع جرایم خشونت‌آمیز مقصر می‌دانند. بر همین اساس رهبران راست‌گرا از جمله سیلویو برلوسکنی نخست‎وزیر اسبق و ماتئو سالوینی رهبر حزب ضد مهاجرت لیگ شمالی متعهد شده‌اند که در صورت پیروزی ائتلاف‌شان در انتخابات اقدام به بازگرداندن دسته‌جمعی مهاجران از این کشور کنند. گفته شده، سالوینی در سخنرانی انتخاباتی در شمال ایتالیا گفته نمی‌تواند تا پیروزی در انتخابات 4 مارس صبر کند تا روند اخراج تک‌تک مهاجران غیرقانونی را شروع و از حقوق زنان و دخترانی که نگران تجاوزهای جنسی این مهاجران هستند، دفاع کند. برلوسکنی نیز تاکید کرده که در صورت پیروزی در انتخابات تمام مهاجران غیرقانونی را از کشورش اخراج خواهد کرد.

 

ارسال نظر