اتحادیه اروپا می‌تواند بریتانیا را تنبیه کند

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۳۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۶۶۲۸

گروه جهان

منابع مطلع در بروکسل می‌گویند: طبق طرح‌های توافقی جدید اتحادیه اروپا قادر خواهد بود، بریتانیا را بابت نقض قوانین دوره انتقالی برگزیت تنبیه کند. بریتانیا هنوز نگفته است که آیا پیشنهاد بروکسل را می‌پذیرد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق این طرح‌ها لندن باید در دوره انتقالی ۲۱ ماهه پس از خروج از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس ۲۰۱۹، بدون قدرت تصمیم‌گیری از همه قوانین بلوک تبعیت کند. بدین‌ترتیب لندن به آنچه منتقدان یک «کشور خراج‌گذار» توصیف می‌کنند، تبدیل می‌شود.

در جدیدترین پیش‌نویس طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای دوره انتقالی تاکید شده است در صورت سوءرفتار بریتانیا یا در صورتی که زمان کافی برای ارجاع این موضوع به دادگاه عالی این نهاد در لوکزامبورگ وجود نداشته باشد، اتحادیه اروپا می‌تواند دسترسی لندن به بازار واحد اروپایی را قطع کند. کمیسیون اروپایی دیروز چهارشنبه همزمان با از سرگیری مذاکرات برگزیت در بروکسل این بند مجازاتی را مطرح کرده است. یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: پیش‌نویس مذکور خواستار تدوین مکانیسمی می‌شود که به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد، منافع خاص حاصل از مشارکت بریتانیا در این بازار داخلی را قطع کند.

مشارکت در بازار مشترک اتحادیه اروپا به بریتانیا اجازه می‌دهد تا از مزیت تجارت بدون تعرفه یا بازرسی‌های گمرکی حین دوره انتقالی بهره‌مند شود. همچنین شهروندان بریتانیایی حق سکونت و کار در هر کشوری که مایل باشند را به دست می‌آورند. بریتانیا و اتحادیه اروپا دسامبر گذشته روی سه مساله کلیدی درباره جدایی به توافق رسیدند؛ سازش مالی، مرز ایرلند و حق شهروندان اتحادیه اروپا پس از برگزیت. مذاکرات فنی این هفته در بروکسل با موضوعیت دوره انتقالی ۲۱ماهه متمرکز است و مساله مرز میان ایرلندشمالی (بخشی از بریتانیا) و جمهوری‌ ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.  اتحادیه اروپا و بریتانیا امید دارند، توافق بر سر دوره انتقالی تا پایان مارس و پیش از مذاکرات درباره روابط آتی از جمله یک توافق تجاری احتمالی به سرانجام برسد؛ اما دو طرف هنوز سر مساله حقوق شهروندی اتباع اتحادیه اروپا در بریتانیا در دوران پسابرگزیت اختلاف‌نظر دارند.

 

ارسال نظر