«مرکل» صدراعظم؛ «شولتز» وزیر خارجه

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۱۶۶۲۵
«مرکل» صدراعظم؛ «شولتز» وزیر خارجه

گروه جهان  

سرانجام چهار ماه پس از انتخابات سراسری در آلمان، بن‌بست سیاسی در برلین شکسته شد و احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان بر سر تشکیل دولت ائتلاف بزرگ به توافق رسیدند. مطابق توافق‌های تازه آنگلا مرکل صدراعظم باقی می‌ماند و مارتین شولتز وزارت خارجه را به عهده می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که دولت جدید کار خود را در ماه آوریل امسال آغاز کند تا آن زمان مرکل سرپرست دولت آلمان محسوب می‌شود.

یورونیوز نوشته، رهبران احزاب در نشستی بزرگ شامل ۹۰نماینده توافق را تایید کردند. بر اساس توافق‌های صورت گرفته حزب سوسیال دموکرات 6وزارت را به دست آورده است، از جمله وزارتخانه‌های خارجه، دارایی، کار و امور اجتماعی. مارتین شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات، سمت وزارت خارجه را که تاکنون هم‌حزبی‌اش زیگمار گابرییل رهبری می‌کرد به عهده خواهد گرفت. تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان بی‌سابقه نیست، اما به خاطر نحوه تقسیم آرا در انتخابات، این‌بار با مذاکراتی دشوار و درازمدت همراه بود که هفته به هفته تشکیل دولت را به عقب انداخت.

اختلافات در مذاکرات به‌حدی جدی بوده که حتی تا صبح چهارشنبه هم برخی افراد مطلع از مذاکرات از احتمال شکست در مذاکرات سخن می‌گفتند. حال قرار است، اولاف شولتز که در حال حاضر شهردار هامبورگ است، وزیر دارایی آلمان شود. علاوه بر این سوسیال دموکرات‌ها وزارتخانه‌های خانواده، دادگستری و محیط زیست را نیز به عهده می‌گیرند. بر این اساس هورست زهوفر از حزب سوسیال مسیحی قرار است، وزارت کشور را به عهده بگیرد. زهوفر مدت‌ها بر سر سیاست پناهندگی دولت مرکل با وی اختلاف داشت و حتی تهدید کرده بود که به اتحاد کهن حزب خود با حزب دموکرات مسیحی تحت رهبری مرکل پایان خواهد داد. وزیر کشور آینده آلمان همواره خواستار تعیین سقف برای پذیرش پناهجویان در آلمان بود و سرانجام نیز توانست خواست خود را در پیمان ائتلاف به کرسی بنشاند. در این پیمان قید شده است که آلمان در آینده سالانه حداکثر ١٨٠ تا ٢٢٠ هزار مهاجر خواهد پذیرفت.

وزارت حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتالی و وزارت عمران نیز به این حزب واگذار می‌شود. حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل وزارتخانه‌های دفاع، اقتصاد، کشاورزی، بهداشت و آموزش را به عهده می‌گیرد.

متحدان اروپایی آنگلا مرکل از جمله فرانسه، آلمان را یکی از ارکان ثبات این اتحادیه می‌دانند و امیدوار بودند، خانم صدراعظم در مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی موفق شود.

دویچه‌وله نوشته، حزب سوسیال دموکرات قصد دارد نظام بیمه سلامت دوگانه یعنی بیمه شخصی و قانونی برداشته شود. در بخش سیاست بازار کار نیز حزب سوسیال دموکرات عمدتا به‌دنبال اصلاح در بخش قراردادهای کاری است. اختلافات در سیاست خارجی آلمان نیز وجود داشته است؛ از جمله اینکه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی قصد دارند هزینه‌های دفاعی را نزدیک به ۲درصد تولید ناخالص داخلی (تاکنون۱,۲درصد) که مورد نظر ناتو است، نزدیک کنند. از سوی دیگر، حزب سوسیال دموکرات افزایش بودجه عمرانی از ۱,۵۲درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱,۷درصد را خواستار شده است.

پولیتیکو نوشته که مارتین شولتز که پیش از این رییس پارلمان اروپا بود با پذیرش پست وزارت خارجه در دولت مرکل، رهبر حزب سوسیال دموکرات را به آندریا ناهلز واگذار می‌کند. ناظران بر این باورند که شولتز در جریان مذاکرات نفس‌گیر تشکیل دولت ائتلافی تلاش کرد با گرفتن امتیازات حداکثری در این بخش‌ها پایگاه درون‌حزبی خود را برای تایید توافقنامه ائتلافی تقویت کند. حال در هفته‌های آینده، ۴۶۳هزار و ۷۲۳ عضو حزب سوسیال دموکرات باید به توافقنامه جدید حزبشان با احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی رای بدهند. این رای‌گیری حدود ۳ هفته طول خواهد کشید.

گمان نمی‌رود که اعضای حزب شولتز مانعی بر سر تشکیل دولت ایجاد کنند، زیرا در این صورت تنها راه تجدید انتخابات یا تشکیل دولت اقلیت به وسیله مرکل خواهد بود که هیچ یک از آنها مورد پسند اکثریت مردم آلمان نیست. حزب مارتین شولتز که به خاطر افت آرا در انتخابات به انتقاد از خود دست زده بود، ابتدا قصد داشت به جای شرکت در دولت ائتلافی، نقش اپوزیسیون اصلی را ایفا کند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشکیل دولت ائتلافی آلمان پس از چهار ماه بن‌بست سیاسی در این کشور نوشته: «آنگلا مرکل تاکنون از بحران‌های چندگانه جان سالم به در برده اما موانع بی‌شمار پیش پای او برای رسیدن به چهارمین کرسی صدراعظمی او را از اوج به زیر کشانده و حالا آلمانی‌ها به روزهای پساآنگلا مرکل می‌اندیشند. خانم صدراعظم پس از 12سال رهبری قدرتمندترین اقتصاد اروپا مجبور شد برای تشکیل دولت امتیازات زیادی بدهد. هنوز هم با وجود تشکیل دولت ائتلاف بزرگ، برخی ناظران سیاسی بدبینانه پیش‌بینی می‌کنند که او نمی‌تواند چهارسال صدراعظمی خود را به پایان برساند؛ امری که باعث شده تا بازار گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی وی همچنان داغ باشد.»

در جریان انتخابات پارلمانی آلمان 61.5میلیون نفر از شهروندان این کشور ۲۴ سپتامبر به پای صندوق‌های رای رفتند و نمایندگان خود در بوندس‌تاگ را انتخاب کردند. بر اساس نتایج قطعی اعلام شده، اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی توانست با کسب ۳۳درصد آرا پیروز انتخابات شود. حزب سوسیال‌ دموکرات به رهبری مارتین شولتز نیز با کسب ۲۰,۵ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

پارلمان آلمان ۷۰۹ کرسی دارد که به ترتیب حزب اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ۲۴۶ کرسی، حزب سوسیال‌ دموکرات ۱۵۳کرسی، آلترناتیو برای آلمان ۹۴کرسی، حزب لیبرال‌ دموکرات آلمان ۸۰ کرسی، حزب چپ ۶۹ کرسی و حزب سبزها ۶۷ کرسی را در اختیار دارند.

 

ارسال نظر