زلزله در بازارهای بورس جهان

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۴۹
زلزله در بازارهای بورس جهان

گروه جهان   

شاخص سهام در بازار بورس نیویورک، بازارهای آسیایی و اروپایی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به‌شدت سقوط کرده است. شاخص صنعتی «داوجونز» شاخص اصلی سهام در بازار بورس نیویورک حدود ۱۶۰۰ امتیاز سقوط کرده که در دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان از سیاه‌ترین روز سال سخن می‌گویند و معتقدند سقوطی با این شدت که از سال‌ها پیش در سهام بزرگ‌ترین بازار مالی جهان بی‌سابقه بوده بی‌ثباتی بورس و نگرانی شدید سرمایه‌گذاران را در پی خواهد داشت؛ براین اساس احتمال ادامه این روند دست‌کم تا پایان هفته جاری وجود دارد.

به گزارش دویچه‌وله، ارزش شاخص داوجونز سه‌شنبه به حدود ۲۴هزار رسید. با این سقوط هم سودهای سالانه بر باد رفته و هم ارزش بالایی که این شاخص از اوایل ماه دسامبر به دست آورده بود. این در حالی است که شاخص داوجونز در هفته‌های اخیر با کسب ۱۱۷۵ امتیاز و رسیدن به رکورد بالای ۲۶هزار دوری از رونق را تجربه کرده بود. کارشناسان بازار سهام معتقدند، گزارش بیکاری که توسط وزارت کار امریکا منتشر شد نشان می‌داد که میزان اشتغال در ماه ژانویه بیش از حد انتظار رشد کرده و همزمان نیز دستمزدها افزایش داشته است. به همین دلایل نگرانی‌هایی در خصوص احتمال افزایش تورم و افزایش نرخ بهره که از سیاست‌های کلیدی جرومی پاول رییس جدید فدرال‌رزرو است، مطرح شد. در ماه ژانویه نرخ رشد پرداخت حقوق در امریکا به 2.9 درصد افزایش یافته و احتمال دارد در ماه‌های آینده مرز ۳ درصد را رد کند. همچنین ژانت یلن رییس پیشین بانک مرکزی ایالات متحده، در آخرین نشست اقتصادی خود اذعان کرده بود که انتظار می‌رود نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به‌طور مداوم افزایش یابد.

 سقوط‌های دنباله‌دار

با سقوط شاخص داوجونز که از سال بحرانی ۲۰۰۸ میلادی بی‌سابقه بوده، سایر شاخص‌های تجارتی نیز سقوط کرده‌اند و اثر منفی آن در بورس توکیو و لندن نیز منعکس شد. گفته شده، بازارهای بورس اصلی آسیا با حدود ۱ تا 2.5 درصد افت بسته شدند و شاخص‌های سهام نیکی با بیشترین کاهش یک روزه از سال ۱۹۹۰ در بورس توکیو 5.6 درصد، بورس هنگ‌کنگ 5/4درصد و بورس تایوان 5.3درصد ارزش خود را از دست دادند. ارزش سهام در استرالیا نیز با کاهشی معادل 3.2درصد مواجه شد.

بازار اف‌تی‌اس‌ای در لندن نیز با حدود 1.5درصد سقوط بسته شد و سهامداران بورس لندن 27میلیارد پوند زیان کردند. صندوق‌های بازنشستگی، دولت بریتانیا و شرکت‌های سهامدار در اوراق قرضه و بازارهای سهام لندن بیشترین آسیب را از این کاهش خواهند دید. گفته شده، وارن بافت میلیاردر معروف نیز تاکنون چیزی بیش از 5میلیارد دلار از دست داده است. مارک زاکربرگ مالک فیس‌بوک هم حدود 3میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد.

سی‌ان‌ان با اشاره به تحولات بازارهای سهام به عنوان یکی از بدترین سقوط آزادهای بورس تاریخ امریکا نوشته: «در روزهای پرآشوب پیش‌روی بازارهای بورس در اروپا و جهان، هم‌اکنون سرمایه‌گذاران به وضعیت بازار و اقتصاد در امریکا چشم دوخته‌اند. ما امروز با سناریو متفاوت اقتصادی درباره کاهش ارزش بورس وال‌استریت مواجه هستیم، چرا که پیش‌تر راهکار برای برخورد با کاهش ارزش بورس اینگونه بود که با بحران جهانی اقتصادی، رشد اقتصادی اندک و تورم پایین مواجه بودیم که بانک‌های مرکزی با کاستن از نرخ بهره به این موضوع ورود می‌کردند، اما اکنون همه‌چیز تغییر پیدا کرده است؛ برای همین است که بازار تلاش می‌کند تا ارزش خود را با شرایط جدید وفق دهد.»

 واکنش کاخ سفید؛ ترامپ ادامه می‌دهد

در شرایطی که وضعیت بازارهای بورس جهان نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده، سخنگوی کاخ سفید گفته این دور از سقوط ارزش سهام، بر شاخص‌های اصلی رشد اقتصادی تاثیری ندارند. کاخ‌سفید با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده دونالد ترامپ بر بنیان‌های اقتصادی بلندمدت متمرکز شده است. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید، گفته است: «رییس‌جمهوری بر بنیان‌های اقتصادی بلندمدت متمرکز است که به‌طور فوق‌العاده‌یی قوی هستند، و باعث تقویت رشد اقتصادی امریکا، کاهش تاریخی بیکاری و افزایش دستمزد کارگران امریکایی شده‌اند. برنامه اصلاح مالیات رییس‌جمهوری و اصلاحات نظارتی باعث افزایش قدرت اقتصادی امریکا خواهند شد و بهبود وضعیت مردم امریکا تداوم خواهد داشت.»

یورونیوز در این باره نوشته، این التهاب در بازار بورس در حالی رخ می‌دهد که امریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ رشد اقتصادی ایالات متحده در ماه‌های گذشته، انتظار سود سرمایه‌گذاران در بازارهای امریکایی را افزایش داده است. انتشار گزارش ماهانه وضعیت بازار کار در امریکا و به‌یژه افزایش دستمزدها در این کشور، انتظار افزایش نرخ تورم بیش از پیش‌بینی‌ها را دوچندان کرده است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش آهنگ تورم مطمئن هستند و انتظار دارند که سود سرمایه بالاتر برود و در نتیجه از خرید سهام در کوتاه‌مدت امتناع می‌کنند.

تحلیلگران در شرایطی از احتمال ادامه روند موجود در چند روز آینده خبر داده‌اند که افت ادامه‌دار شاخص‌های سهام در بازارهای بین‌المللی می‌تواند برای دولت ترامپ گران تمام شود زیرا در دوران ریاست وی افزایش ارزش شاخص سهام تاکنون همواره نشانه‌یی براین امر در نظر گرفته شده که ریاست وی وضع اقتصادی را بهتر کرده است.

 

ارسال نظر