انتقاد واشنگتن از سرمایه‌گذاری‌های مبهم چین در ونزوئلا

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۹۹

گروه جهان|

یک مقام بلندپایه دولت امریکا چین را به کمک به دولت ونزوئلا از طریق یکسری سرمایه‌گذاری‌های مبهم در صنعت نفت این کشور تحت عنوان پرداخت وام، متهم کرد.

به گزارش رویترز، دیوید مالپاس معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در امور بین‌الملل دولت چین را به توانمند کردن روند اداره ونزوئلا با حمایت از دولت نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور، متهم کرد. مالپاس، در سخنانی در مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک گفت: «بحران اقتصادی ونزوئلا و نبود حکومت دموکراتیک در این کشور از بزرگ‌ترین ناامیدی‌ها و فجایع منطقه امریکای‌لاتین است. عامل اصلی این فروپاشی اقتصادی و بحران انسانی در ونزوئلا، حاکمان این کشور هستند. این در حالی است که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین وام‌دهنده به دولت کاراکاس از دولت مادورو حمایت می‌کند.» اظهارات این مقام بلندپایه ایالات‌متحده در حالی مطرح شده است که چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌یی در امریکای‌لاتین داشته است و کاراکاس از شرکای مهم تجاری پکن در این منطقه محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه چین اخیرا در بیانیه‌یی اعلام کرده بود که همکاری‌ها میان این کشور و کشورهای امریکای‌لاتین براساس منافع مشترک و نیازهای دوجانبه است. پکن همچنین اعلام کرد که به توانایی کاراکاس در مدیریت مناسب پرداخت بدهی‌ها مطمئن است. کاراکاس تحت قراردادهای نفت در برابر وام میلیاردها دلار از روسیه و چین دریافت کرده است. پکن از سال 2007 تاکنون بیش از 50میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده که به کاهش وابستگی کاراکاس به بازار انرژی امریکا، کمک کرده است. این درحالی است که دولت نیکلاس مادورو اخیرا در پی ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌ها تا مرز ورشکستگی پیش رفته و مجبور به درخواست برای برنامه‌ریزی مجدد موعد بازپرداخت‌ها شده است. ونزوئلا بیش از یک سال گذشته را در شرایط نامساعد اقتصادی و سیاسی سپری کرده است و مردم این کشور با بحران کمبود کالاهای اساسی ازجمله مواد غذایی و دارو درگیر هستند. کاهش جهانی بهای نفت (منبع اصلی درآمد دولت ونزوئلا) و سوءمدیریت ازجمله عوامل بحران اقتصادی در ونزوئلا بودند، اما دولت مادورو به‌طور مکرر از واشنگتن به‌عنوان عامل ایجاد تنش یاد می‌کند. امریکا در واکنش به سرکوب اپوزیسیون ونزوئلا توسط دولت مادورو، تحریم‌هایی را علیه برخی اشخاص حقیقی این کشور وضع کرده است.

 

ارسال نظر