ترامپ پا در راه نیکسون گذاشت

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۱۱
ترامپ پا در راه نیکسون گذاشت

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا تصمیم گرفته اسنادی محرمانه را منتشر کند که می‌تواند اعتبار اف‌بی‌آی و تحقیقات درباره ارتباط تیم انتخاباتی او با روسیه را زیر سوال ببرد. نشریه نیویورک‌تایمز هم به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان رسانه‌یی رییس‌جمهوری امریکا با تشبیه ترامپ و ریچارد نیسکون پیش‌بینی کرده رییس‌جمهوری امریکا در نهایت بازنده بزرگ این جنجال خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ جمعه در توییتری نوشت: «روسا و مقام‌های ارشد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری در جریان روند تحقیقات با سیاسی‌کاری به نفع دموکرات‌ها و علیه جمهوری‌خواهان کار کرده‌اند، چیزی که تا همین مدتی پیش غیرقابل تصور بود.»

موضوع بر سر تحت نظر گرفتن یکی از مشاوران سابق دونالد ترامپ به نام کارتر پیج است. گفته شده که وزارت دادگستری بر اساس اطلاعات به دست آورده از طریق یک جاسوس بریتانیایی و بدون راستی‌آزمایی از این اطلاعات، پیج را تحت نظر قرار داده است. این سند زیر نظارت دیوین نونز رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تهیه شده است. نونز یکی از طرفداران دونالد ترامپ و یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه امریکاست. اکثریت کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان نیز در اختیار این حزب قرار دارد. اکثریت این کمیته دوشنبه نسبت به انتشار این سند رای مثبت دادند. از آنجا که این سند حاوی نکات امنیتی و اطلاعاتی است، تصمیم نهایی برعهده رییس‌جمهور بود که در نهایت منتشر شد. به اعتقاد ناظران، انتشار این سند با وجود هشدارهای اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری امریکا عملا باعث افزایش تنش در مناسبات بین کاخ سفید و آنها خواهد شد. حتی شایعه برکناری کریستوفر ری رییس اف‌بی‌آی نیز مطرح شده است. این در حالی است که جیمز کومی رییس پیشین اف‌بی‌آی نیز در ارتباط با تحقیقات پیرامون تماس تیم ترامپ با مقامات روسیه از کار خود برکنار شده بود.

 دستکاری اطلاعات

دونالد ترامپ در شرایطی با انتشار این اسناد موافقت کرد که دموکرات‌ها قویا اصرار دارند، جمهوری‌خواهان نسخه مورد تصویب کمیته اطلاعات کنگره را دستکاری کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‎سی، آدام شف نماینده دموکرات عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره اعلام کرده متن مصوبه این کمیته پیش از ارسال به کاخ‌سفید تغییر یافته است. شف گفته در محتوای نسخه ۴ صفحه‌یی که برای ترامپ ارسال شده تغییراتی به وجود آمده که آن را از متن مصوب کمیته اطلاعات متفاوت کرده است. اما سخنگوی دفتر دیون نونز گفته اصلاحاتی که در متن اعمال شده بسیار جزیی بوده و شامل تغییراتی است که خود دموکرات‌ها و اف‌بی‌آی درخواست کرده بودند. نزاع بر سر محتوای گنجانده شده در این نسخه ۴ صفحه‌یی باعث شده نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان کنگره در نامه‌یی به پل رایان رییس این مجلس خواستار برکناری نونز از ریاست کمیته اطلاعات شود. پلوسی در این نامه نوشته نونز با دستکاری در متن مصوب کمیته تحت ریاست خود آیین‌نامه کنگره را نقض کرده است. اف‌بی‌آی نیز اعلام کرده با توجه به بخش‌های حذف شده از این گزارش ۴صفحه‌یی اکنون صحت و درستی آنچه قرار است، علنی شود به‌شدت زیر سوال رفته است.

گفته شده این یادداشت‌های محرمانه که گفته می‌شود، حاوی مکاتباتی میان مقام‌های وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی درباره چگونگی صدور مجوز تحت‌نظر گرفتن یکی از اعضای ستاد ترامپ است. جمهوری‌خواهان حامی ترامپ می‌گویند انتشار این یادداشت‌ها نشان خواهد داد، چطور مقام‌های وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی تابستان گذشته با سوءاستفاده از اختیارات خود دستور تحت نظر گرفتن کارتر پیج یکی از اعضای ستاد ترامپ را صادر کرده است. نیویورک‌تایمز نوشته، هدف ترامپ و جمهوری‌خواهان با انتشار این سند بی‌اعتبار کردن تحقیقات اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری امریکا درباره تماس‌های تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه است؛ آن هم در شرایطی که از یک طرف دامنه تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات به حیاط کاخ‌سفید رسیده و زمزمه بر سر درخواست مصاحبه مستقیم با ترامپ هر روز بیشتر می‌شود و از طرف دیگر محبوبیت ترامپ در آغاز دومین سال ریاست‌جمهوری‌اش به‌شدت کاهش یافته است.

 بازنده ترامپ است

نیویورک‌تایمز در مطلب دیگری نوشته، ترامپ سال گذشته به عنوان شخصیتی منحصربه‌فرد وارد دفتر ریاست‌جمهوری شد اما حالا شباهت‌هایی با دو نفر از پیشینیان خود دارد. گرچه او به مراتب بیشتر از ریچارد نیکسون توهمات پارانوئیدی دارد و دروغگوتر از بیل کلینتون به نظر می‌رسد اما دقیقا همان مسیر آنها را به سوی جهنم می‌رود: مقابله با تحقیقات فدرال و ترامپ نیز مانند نیکسون و کلینتون این بازی را خواهد باخت. او شاید امروز برای انتشار اسناد محرمانه‌یی علیه اف‌بی‌آی پیروز شود و بتواند افرادی را که مسوول تحقیقات درباره ارتباط تیم انتخاباتی او با روسیه هستند را یکی پس از دیگری اخراج کند اما ترامپ پیروز این جنگ نخواهد بود. ما همین حالا هم خوب می‌دانیم که در این چهار صفحه‌یی که قرار است، منتشر شود چه اطلاعاتی می‌تواند باشد، همان گزارشی که اف‌بی‌آی صحت آن را زیر سوال برده است... ترامپ در نشان دادن ضدیت و مخالفت خود شفاف بوده است. بنابراین تلاش او برای نشان دادن این مساله که اف‌بی‌آی یک سازمان فاسد است که نیاز به اصلاح دارد، اصلا نمی‌تواند بی‌غرضانه باشد، چون فقط 6روز از ریاست‌جمهوری ترامپ گذشته بود که بازرس اف‌بی‌آی از مایک فلین مشاور او درباره دخالت روسیه در انتخابات بازجویی کرد و از آن زمان تاکنون ترامپ هر کاری که توانسته برای جلوگیری از ادامه این تحقیقات انجام داده است. او هم چون نیکسون تلاش کرده تا از افشای حقیقت جلوگیری کند اما نیکسون در نهایت استعفا داد. آنچه از سرنوشت نیکسون آموخته‌ایم، این است که وقتی رییس‌جمهوری درگیر چنین بحرانی می‌شود، نمی‌تواند خود را از آن خلاص کند. حالا که رابرت مولر به کاخ سفید نزدیک شده شاید ترامپ مجبور شود که تیغه گیوتین خود را تیز کرده و گردن مولر را بزند (به این معنی که او را اخراج کند) این درست زمانی است که او باید با قانون اساسی ایالات متحده روبه‌رو شود و باز هم خواهد باخت.

 

 

ارسال نظر