کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۳۳

زلزله‌ای 6.1 ریشتری کابل را لرزاند

زلزله‌یی به قدرت 6.1 در مقیاس ریشتر چهارشنبه شمال افغانستان را لرزاند. مرکز این زمین لرزه در ولسوالی جرم و ۶۶کیلومتری جنوب‌شرقی شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان بود. این زمین لرزه که در پاکستان و هند نیز احساس شد در عمق ۱۹۱ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. این زلزله در پاکستان یک کشته و ۹ مصدوم بر جای گذاشته اما از تلفات احتمالی کابل هیچ گزارشی منتشر نشده است.

سفر سعد حریری به ترکیه

نخست‌وزیر لبنان برای دیدار با رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه راهی آنکارا شده است. به گزارش العهد، سعد حریری در دیدار با رجب طیب اردوغان و بینالی ییلدیریم نخست‌وزیر این کشور آخرین تحولات لبنان و منطقه را بررسی کرده و درباره گسترش روابط دوجانبه نیز صحبت خواهد کرد. گفته شده، حریری در فرودگاه مورد استقبال غسان‌المعلم سفیر لبنان در ترکیه و سفیر ترکیه در لبنان قرار گرفته است. در این سفر نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان، باسم السبع از وزیران سابق، نادر حریری مدیر دفتر سعد حریری و سرلشکر محمد خیر دبیرکل هیات عالی امدادرسانی وی را در این سفر همراهی می‌کنند.

سازمان ملل به جانبداری از قطر متهم شد

چهار کشور تحریم‌کننده قطر مخالفت خود را با محتوای گزارش سازمان ملل که به انتقاد حقوقی از آنها در بحران منطقه خلیج‌فارس پرداخته بود، ابراز داشته و این سازمان را به جانبداری از دوحه متهم کردند. به گزارش خبرگزاری قنا، عربستان، امارات، بحرین و مصر با انتشار بیانیه مشترکی مخالفت خود را با گزارش اخیر سازمان ملل اعلام کردند. این چهار کشور اعلام کرده‌اند؛ حمایت قطر از تروریسم اساس بحران است. عربستان و متحدانش تحریم دوحه را در چارچوب تلاش برای دفاع از امنیت ملی خود دانسته و مدعی شدند، هدف از این اقدامات مردم قطر نبوده‌ است. عربستان و متحدانش از ژوئن گذشته روابط خود را با قطر قطع کرده و مرزهای خود را با این کشور بسته‌اند.

اتحادیه اروپا درصدد گسترش همکاری با باکو

مسوول امور حمل و نقل کمیسیون اروپا گفته جمهوری آذربایجان شریک مهم اروپاست و اتحادیه اروپا درصدد گسترش همکاری با این کشور است. به گزارش خبرگزاری آپا، این بندر مدرن جزو شبکه حمل و نقل ترانس اروپا به ‌شمار می‌رود و اتحادیه اروپا از افزایش ظرفیت‌های عملیاتی و نیز تبدیل آن به مرکز لجستیکی و بازرگانی حمایت می‌کند. جمهوری آذربایجان به عنوان مرکز حمل و نقل و لجستیکی که اروپا را به آسیا وصل می‌کند، دارای موقعیت راهبردی برای هر دو قاره است. مسوول امور حمل و نقل کمیسیون اروپا که برای سفر چند روزه وارد جمهوری آذربایجان شده با رییس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

 

ارسال نظر