امریکا ممنوعیت ورود مهاجران را لغو کرد

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۵۵

گروه جهان  ایالات‌متحده اعلام کرده ممنوعیت ورود مهاجران از ۱۱ کشور عمدتا مسلمان را لغو کرده اما آنهایی که به‌دنبال ورود به امریکا هستند باید از بین تدابیر شدیدتر امنیتی نسبت به گذشته عبور کنند.  به‌گزارش دویچه‌وله، ممنوعیت پذیرش پناهجو از ۱۱ کشور که از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا اعمال شده بود، برداشته می‌شود اما تمهیدات امنیتی در مورد پذیرش پناهجویان از این کشورها افزایش می‌یابد. وزیر امنیت ملی امریکا گفته پرونده این پناهجویان پس از تایید نیز به‎طور مرتب بازبینی و به‌روز می‌شود. هر چند ممنوعیت ۱۲۰ روزه‌‌ ترامپ برای ورود پناهجویان به امریکا در ماه اکتبر به پایان رسید، اما این ممنوعیت برای شهروندان ۱۱ کشور با «ریسک بالا» برای امنیت امریکا تاکنون پابرجا مانده بود. نام این ۱۱کشور هنوز رسما اعلام نشده اما براساس گزارش سازمان‌های مربوط به پناهندگان، این کشورها مصر، عراق، لیبی، مالی، کره‌شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، ایران و یمن هستند. با وجودی که بسیاری از متهمان حملات

11 سپتامبر سعودی بودند نام عربستان‌سعودی در این فهرست دیده نمی‌شود.  وزیر امنیت داخلی امریکا گفته در جریان بررسی دقیق تقاضای پناهجویان این کشورها باید تضمین شود که افراد مجرم و خطاکار قصد سوءاستفاده از برنامه پناهندگی امریکا را ندارند. ترامپ خلاف اوباما قصد دارد به‌طور کلی پناهجوی کمتری را در ایالات‌متحده بپذیرد. در ماه سپتامبر دولت ایالات‌متحده مرز پذیرش پناهجو را تا سقف ۴۵هزار نفر تعیین کرد. این مرز برای سال مالی ۲۰۱۸ که از اکتبر ۲۰۱۷ شروع شده، معتبر است. در سال مالی ۲۰۱۷ نیز تنها ۵۴ هزار پناهجو به امریکا وارد شدند. این نتیجه قانون ممنوعیت ۱۲۰ روزه ورود پناهجو از ۱۱ کشور به امریکا بود که در ماه ژوئن از سوی دیوان عالی ایالات‌متحده تایید شد. ترامپ از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش نه تنها در مورد پناهجویان بلکه درباره سفر عادی به امریکا برای اتباع کشورهای عمدتا مسلمان نیز محدودیت‌هایی را اعمال کرده است.

در آخرین فرمانی که از سوی ترامپ در این باره صادر شد، مصوبه‌یی درباره پناهندگان وجود نداشت و در حقیقت از ماه اکتبر سیاست پناهندگی از این فرمان مجزا شده است. در جدیدترین نسخه فرمان، سفر اتباع 6 کشور عمدتا مسلمان به ایالات‌متحده با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. این 6 کشور عبارتند از: یمن، لیبی، سومالی، سوریه، ایران و چاد. علاوه بر این سفر شهروندان کره‌شمالی و نیز اعضای دولت ونزوئلا نیز به امریکا ممنوع شده است. تصمیم نهایی درباره این فرمان را دیوان عالی در واشنگتن اتخاذ خواهد کرد.  استدلال ترامپ برای اعمال این محدودیت‌ها حفاظت از شهروندان امریکایی در برابر تهدیدهای تروریستی است. منتقدان اما این قوانین را تبعیض علیه مسلمانان می‌دانند.

 

ارسال نظر