ترامپ: روابط تجاری اروپا و امریکا عادلانه نیست

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۷۵

 گروه جهان| رییس‌جمهوری ایالات متحده پس از ماه‌ها انتقاد تند و تیز از رویه‌های تجاری چین این ‌بار نوک پیکان انتقادهایش را به سوی شرکای اروپایی گرفت و از روابط تجاری اتحادیه اروپا با کشورش انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ با اعلام اینکه در زمینه تجاری، اتحادیه اروپا روابط بسیار غیرعادلانه‌یی با ایالات متحده داشته، گفته که مشکلات بسیار زیادی در این زمینه دارد. به گفته ترامپ، امریکا نمی‌تواند محصولات خود را به اتحادیه صادر کند. او گفته است:«خیلی خیلی مشکل است. با این همه آنها محصولاتشان را بدون مالیات یا با مالیات خیلی کم به امریکا صادر می‌کنند.»

رییس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی دیگر از گفته‌هایش تاکید کرده این تنها اتحادیه اروپا نیست که از مزیت روابط تجاری با امریکا بهره برده اما اتحادیه اروپا خیلی خیلی با امریکا غیرعادلانه رفتار کرده است و فکر می‌کنم این موضوع به ‌شدت به آنها آسیب خواهد رساند.» ترامپ در عین حال گفته: «اگر جای نخست‌وزیر بریتانیا بود، مذاکرات به ‌مراتب سخت‌تری با اتحادیه اروپا بر سر خروج بریتانیا از آن انجام می‌داد.»

در جریان یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ شهروندان بریتانیایی خواستار خروج کشور خود از اتحادیه اروپا شدند. از آن زمان تاکنون دولت ترزا می درحال انجام مذاکرات با اتحادیه و نهایی ‌کردن این روند موسوم به برگزیت است. ایجاد گمرگ، موانع مرزی و قوانین تجاری ازجمله مشکلات جاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپاست.

رییس‌جمهوری امریکا در این مصاحبه تایید کرده در سال جاری میلادی به بریتانیا سفر خواهد کرد و افزوده که معتقد است در آن کشور خیلی محبوب است. در بخشی از اظهارات ترامپ که پیش‌تر منتشر شده، رییس‌جمهوری ایالات متحده گفته بود، حاضر به بازگشت به معاهده اقلیمی پاریس است اما باید توافق کاملا متفاوتی باشد. ترامپ گفته درحال حاضر یک توافق فاجعه ‌بار وجود دارد.

ترامپ سال گذشته اعلام کرد از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود. این درحالی است که توافق پاریس پس از سال‌ها مذاکره و ناتوانی سران جهان برای دستیابی به معاهده‌یی فراگیر در جهت مقابله با تغییرات آب‌وهوایی زمین در پاریس به دست آمد؛ در آن زمان باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا بود و او این توافق را تصمیمی برای نجات سیاره زمین توصیف کرد. اما دونالد ترامپ به ‌شدت از این معاهده انتقاد کرده و آن را برای مردم امریکا هزینه‌بر خوانده ‌است. تا زمان خروج امریکا‌ همه کشورهای جهان به‌جز سوریه و نیکاراگوئه به توافق پاریس پیوسته بودند. اما درحال حاضر تنها ایالات متحده است که در این پیمان حضور ندارد.

 

ارسال نظر