طرفداران تحریم انتخابات روسیه تظاهرات کردند

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۷۴

گروه جهان

هزاران نفر در شهرهای مختلف روسیه در حمایت از تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار است در ماه مارس برگزار شود، دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات به درخواست آلکسی ناوالنی رهبر مخالف دولت در این کشور صورت گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تظاهرات در حالی برگزار شد که گزارش‌ها از آزادی آلکسی ناوالنی پس از بازداشت توسط پلیس در تجمعی در مسکو، حکایت داشت. وکیل ناوالنی به خبرنگاران گفت که او بدون اتهام آزاد شده است، اما باید بعدا در دادگاه حاضر شود و آن زمان ممکن است با اتهاماتی روبه‌رو شود. پلیس پیش‌تر به دفتر کار او در مسکو حمله کرده و گفته شده مقداری از وسایل او را هم با خود برده است. این رهبر مخالف پیش‌تر در توییتی نوشته بود: «بازداشت یک نفر وقتی که تعداد ما زیاد است، بی‌معنی است؛ دیگران می‌آیند و جای من را پر می‌کنند.» بر اساس گزارش‌ها، تاکنون حدود ۱۸۰ نفر در سراسر روسیه در ارتباط با این تظاهرات دستگیر شده‌اند. تظاهرات دیروز دوشنبه بعد از چندین هفته فشار دولت بر طرفداران ناوالنی برگزار شد. ناوالنی درخواست تحریم انتخابات را یک ماه پیش و پس از آن اعلام کرد که رسما از نامزدی در انتخابات منع شد. این رهبر مخالف گفت: «ما تحریم انتخابات را خواستار هستیم. اینها می‌خواهند در روندی مشارکت کنیم که انتخابات نیست.» کمیسیون مرکزی انتخابات گفته که ناوالنی چون به فساد محکوم شده، صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد. ناوالنی که به مخالفت با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری کنونی مشهور است، اوایل سال ۲۰۱۷ به جرم اختلاس به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد. ناوالنی این محکومیت را رد کرده و گفته رای دادگاه با انگیزه‌های سیاسی گرفته شده است.

ناوالنی ۴۱ ساله تنها کسی است که از نظر ناظران می‌توانست بخت پیروزی در رقابت با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری کنونی روسیه را داشته باشد. الا پامفیلوا رییس کمیسیون مرکزی انتخابات گفته که موسسه زیرنظرش فقط بنا به قانون، صلاحیت ناوالنی را رد کرده است. ناوالنی گفته هدف از این تصمیم، جلوگیری از «بیان حقایق» درباره وضعیت روسیه بوده است. او همچنین گفته که جلوگیری از حضور او در رقابت‌ها باعث کنار گذاشته شدن رای میلیون‌ها نفر خواهد شد.

 

ارسال نظر