درخواست تنش‌زدایی بیلاوال بوتو در روابط هند و پاکستان

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۷۳

گروه جهان

رهبر حزب مردم پاکستان از دولت هند خواسته با وجود اقدامات خصمانه و تنش‌ها در روابط دوجانبه، دو کشور به‌دنبال صلح و تنش‌زدایی در روابط باشند. به گزارش اکسپرس، بیلاوال بوتو زرداری رهبر حزب مردم و پسر بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر فقید پاکستان، خواستار تحقق صلح به‌عنوان راه‌حل نهایی در روابط کشورش و هند شد. تنش نظامی میان پاکستان و هند در ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده و باعث شده هند بیش از ۳۶هزار تن را از مناطق متاثر از درگیری خارج کند. پاکستان، دهلی را مقصر آغاز این تنش‌های مسلحانه می‌داند. بیلاوال بوتو زرداری در مصاحبه خود گفته باید دوطرف درگیر تلاش کنند و راه‌حلی دیپلماتیک را برای مشکلات خود بیابند. وی گفته است: «باوجود درگیری‌ها میان دوطرف و اعتراض‌های موجود، جوانان دوطرف باید بدانند که تنها راه‌حل، صلح است. ما باید راهی را برای این مساله بیابیم.» رهبر حزب مردم پاکستان همچنین خواستار تغییر در لحن مذاکرات و گفت‌وگوها میان سیاستمداران دو کشور شد و ادامه داد: «حالا زمان همکاری فرارسیده است. در عصر رسانه‌های اجتماعی، شما نباید مسائلی را که در کشمیر اتفاق می‌افتد، پنهان کنید.»

با بالا گرفتن تنش‌های اسلام‌آباد و دهلی، یک مقام ارشد هندی اعلام کرده تا پایان سال 2018 تمام مرزهای هند با پاکستان و بنگلادش توسط حصارهای هوشمند کنترل خواهند شد. به نوشته نشریه هندو، کارن ریجیجو مشاور وزیر کشور هند، گفته نیروهای مرزی هند از مدتی پیش از این فناوری استفاده کرده و آن را برای کنترل مرزها مفید دانسته‌اند. این مقام هندی درخصوص اقدامات انجام شده برای کنترل نفوذ غیرقانونی به خاک هند، با اشاره به اینکه این کشور دارای 7 هزار و 500 کیلومتر مرز ساحلی است، گفته است: «در بخش غربی نیز هند دارای مرز مشترک با پاکستان است که بیشترین موارد نفوذ شبه‌نظامیان به خاک هند از این منطقه انجام می‌شود، به همین دلیل دولت هند نظارت خود بر مرزها را افزایش داده است.»

به گفته مقام‌های هندی، شبه‌نظامیان پاکستانی اغلب با استفاده از مناطق مرزی که به‌دلیل شرایط طبیعی نظارت کمی بر آنها می‌شود، اقدام به نفوذ به خاک هند می‌کنند.

 

ارسال نظر