توافقی بسیار دور، بسیار نزدیک

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۷۱
توافقی بسیار دور، بسیار نزدیک

گروه جهان|

 نخستین دور مذاکرات برای تشکیل دولت «ائتلاف بزرگ» میان احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان بر سر موضوع مهاجرت دوشنبه بدون توافق پایان یافت. ساعاتی پس از اعلام خبر توقف مذاکرات یک منبع مطلع در تلاش برای رفع نگرانی‌ و آرام کردن فضای سیاسی کشورش از نزدیک شدن مواضع طرفین در موارد اختلافی به‌ ویژه مهاجرت خبر داده و گفته که توافق بسیار نزدیک است. این درحالی است که برخی رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند در جلسه یک‌شنبه شب درگیری‌های لفظی شدیدی میان طرفین در گرفته است.

به گزارش دویچه‌وله، منابع نزدیک به مذاکرات گفته‌اند که میان رالف اشتنگر و آندریاس شویر، مذاکره‎کنندگان احزاب سوسیال دموکرات و سوسیال مسیحی درگیری لفظی رخ داده و فولکر بوفیر، نخست‌وزیر ایالت هسن و رهبر مذاکرات ائتلافی از حزب دموکرات مسیحی تلاش کرده است برای پایان دادن این مشاجره میانجیگری کند.

مساله مورد مناقشه در این مذاکرات ائتلافی بر سر خواست حزب سوسیال دموکرات برای رسیدن به یک توافق در مورد الحاق خانواده‌های پناهجویانی بوده که دارای حق اقامت محدود در آلمان هستند. حزب سوسیال دموکرات به ‌دنبال قوانین سهل‌گیرانه‌تری در این مساله است؛ درحالی که احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی می‌خواهند از آمدن پناهجویان بیشتر در نتیجه الحاق خانواده‌های مهاجرانی که قبلا در آلمان زندگی می‌کنند، جلوگیری شود. منظور از الحاق، پیوستن همسر و کودکان زیر سن قانونی پناهجویان همچنین والدین مهاجران زیر سن به آنهاست. گفته شده یک گروه کاری امور مهاجرت مامور شده تا راه‌حلی برای این مساله ارائه دهد.

به گفته منابع آگاه در مذاکرات یک‌شنبه شب که با حضور مرکل، مارتین شولتز رییس حزب سوسیال دموکرات و مقامات حزب سوسیال مسیحی ایالت بایرن برگزار شد، موضوعاتی چون سیاست خارجی، همکاری‌های توسعه‌یی، دفاع و حقوق بشر نیز بررسی شد که علاوه بر مساله مهاجرت در زمینه‌های مربوط به سیاست‌های کارگری و بیمه سلامتی نیز همچنان اختلافاتی وجود دارد.

 

 اراده رسیدن به یک راه ‌حل

با وجود اختلاف‌نظرها، احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بر آمادگی خود به‌ منظور سازش در مذاکرات تاکید کرده‌اند. میشائل گروسه برومر از حزب دموکرات مسیحی و رییس جناح پارلمانی احزاب متحد دوشنبه در یک اعلامیه مشترک از جانب هر 3 حزب اعلام کرده که طرفین با جدیت و شدت کار می‌کنند تا به راه‌حل‌های مناسب برسند.

گروسه برومر تاکید کرده که اراده محکم برای پیدا کردن راه‌‌حل وجود دارد و در روزهای بعدی نیز چنین بحث‌هایی ادامه خواهد داشت. وی پیش‌تر نیز دستور مذاکرات را برای رسیدن به نتیجه تا چهارم فوریه(یک‌شنبه آینده) مشخص کرده و گفته بود که مذاکره‌کنندگان در 18کارگروه تقسیم شده‌اند.

مذاکرات درحالی متوقف شده که مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان پیش از ماراتن مذاکرات نفس‌گیر یک‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه «ای آر دی» گفته بود که احزاب متحد به رهبری مرکل برای رسیدن به دولت ائتلافی باید خود را تکان دهند. او گفته بود که سوسیال دموکرات‌ها خواهان بهبودی و اصلاحات در سیاست امور سلامت، الحاق خانواده‌های پناهجویان دارنده اقامت محدود و نیز بهبودی قرادادهای کاری هستند. شولتز تاکید کرده با وجود آنکه حزب سوسیال دموکرات آماده مصالحه است اما باز هم در انتظار اقدامی عملی از طرف احزاب متحد هستند. شولتز گفته، مجبور است که ۴۴۰هزار عضو حزبش را در مورد نتایج مذاکرات برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ قانع کند.

میشائل مولر یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات نیز تاکید کرده که بر مبنای متن کنونی مذاکرات برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ نمی‌تواند میان احزاب متحد و حزب سوسیال دموکرات همکاری وجود داشته باشد. مولر ضمن درخواست از مرکل برای تلاش بیشتر به‌ منظور تشکیل دولت ائتلافی و با اشاره به اینکه نزدیک به 50 درصد از اعضای حزبش مخالف تشکیل چنین ائتلافی هستند، گفته است: «مرکل به یک ائتلاف بزرگ نیاز دارد. ما قرار بود که گروه اپوزیسیون را تشکیل دهیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما خود را پایین‌تر از ارزش‌هایمان عرضه کنیم.»

اینگریت کرامپ از حزب دموکرات مسیحی آلمان اما مطالبات سوسیال دموکرات‌ها را برای اصلاحات بیشتر در نتایج مذاکرات مقدماتی رد کرده و گفته امکانات برای سازش بسیار محدود است. کرامپ که نامش به عنوان جانشین آنگلا مرکل در حزب دموکرات مسیحی شنیده می‌شود، گفته نمی‌تواند تصور کند که حزب سوسیال دموکرات بعد از مذاکرات مقدماتی بار دیگر بخواهد از صفر آغاز کند.

نمایندگان حزب سوسیال دموکرات آلمان در نشست فوق‌العاده هفته گذشته با آغاز مذاکرات رسمی با حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی جدید موافقت کردند و به این ترتیب آلمان یک گام به خروج از بن‌بست سیاسی نزدیک‌تر شد.

رهبران احزاب پیش‌تر نیز درخصوص طرح اولیه 28صفحه‌یی برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به «ائتلاف بزرگ» به توافق رسیده بودند. در طرح اولیه 28صفحه‌یی توافق دو حزب، کلیات اصول کاری دولت آینده مشخص شده که متضمن افزایش هزینه‌ها در برخی مسائل اجتماعی مانند نگهداری از کودکان، آموزش و حقوق مستمری‌بگیران و در واقع اعطای امتیازهایی به سوسیال دموکرات‌ها بوده است. دو حزب همچنین بر لزوم اتحاد با فرانسه برای پیشبرد اصلاحات در اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند.  انتخابات پارلمانی آلمان 24سپتامبر برگزار شد که با ریزش آرای هر دو حزب بزرگ آلمان و ورود حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به عنوان سومین حزب بزرگ به پارلمان همراه بود.

 

ارسال نظر