روزهای پرهیاهو پیش روی بازارها

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۷۰
روزهای پرهیاهو پیش روی بازارها

 گروه جهان| طلا تسلیمی |

 سخنرانی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درباره «وضعیت ایالات‌متحده»، جلسه خداحافظی ژانت یلن رییس فدرال رزرو و سونامی گزارش‌ها از درآمدهای شرکت‌های فناوری تاثیرگذارترین اتفاقات بر بازارها در روزهای پیش رو محسوب می‌شوند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با نزدیک شدن به روزهای واپسین ماه ژانویه، می‌توان انتظار داشت بازار سهام به عملکرد چشمگیر خود ادامه دهد. شاخص «اس‌‌اند ‌پی 500» به سمت رکورد 7.2درصدی رشد یک‌ماهه پیش می‌رود که از اکتبر 2015 تاکنون بی‌سابقه بوده است. بیش از یک‌پنجم شرکت‌هایی که سهام‌شان در شاخص اس‌اند پی 500 است، گزارش درآمد خود را منتشر کرده‌اند؛ گزارش‌های فیس‌بوک، اپِل، آمازون و آلفابت روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه و گزارش شرکت‌های اکسون‌موبیل و چِورون روز جمعه منتشر خواهد شد. شاخص سهام «داو جونز» هم احتمالا برای دهمین ماه پیاپی رشد قابل‌توجهی خواهد داشت که بهترین رشد متوالی از سال 1959 تاکنون محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام بر یکسری اتفاقات ازجمله سخنرانی رییس‌جمهوری و وعده احتمالی او در زمینه افزایش هزینه‌ها در بخش زیرساختی تمرکز کرده‌اند؛ انتظار می‌رود ترامپ بودجه‌یی

200 میلیارد دلاری را برای زیرساخت‌ها درخواست کند.  این در حالی است که جلسه چهارشنبه عملا جلسه خداحافظی یلن با فدرال رزرو خواهد بود. یلن آخر همین هفته بانک مرکزی امریکا را ترک و جرومی پاول ریاست خود را بر این نهاد آغاز می‌کند. انتظار می‌رود که اعضای کمیته ریاستی در این جلسه تغییری در نرخ بهره کوتاه‌مدت اعمال نکنند و افزایش نرخ بهره در ماه مارس صورت بگیرد. پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره در سال جاری میلادی کلا سه مرتبه افزایش یابد. ست کارپنتر رییس کارشناسان اقتصادی بانک «یو‌بی‌اس» گفت: «فکر می‌کنم هیچ تغییر عمده‌یی رخ ندهد. دیدگاه‌های آنها (یلن و پاول) بسیار به یکدیگر نزدیک خواهد بود. احتمالا پاول در قانون‌گذاری حتی بیشتر از یلن محافظه‌کاری خواهد داشت.»

با نزدیک شدن روزهای واپسین ژانویه و آغاز فوریه، یکسری گزارش‌های مهم نیز در چند روز آینده منتشر خواهد شد که از نمونه آنها می‌توان به میزان فروش خودرو، تولیدات کارخانه‌یی و بهره‌وری در روز پنج‌شنبه و گزارش مهم نرخ بیکاری ماهانه در روز جمعه اشاره کرد. سرمایه‌گذاران برای پایان ماهی آماده می‌شوند که از ابتدا با افزایش ارزش شاخص‌های سهام و فروش بالای اوراق قرضه همراه بود. ارزش اوراق قرضه با سررسید 10 ساله روز جمعه رکورد نسبی 2.47درصد را تجربه کرد و ارزش اوراق قرضه با سررسید 2 ساله 2.13درصد افزایش یافت.  جولین امانوئل استراتژیست ارشد سهام و متعلقات در خدمات مالی «بی‌تی‌آی‌جی» گفت: «پولی که در وال‌استریت برای فروش سهام و خرید اوراق قرضه هزینه می‌شود، ده‌ها میلیارد دلار برآورد می‌شود. اقدامات سریع و مهیج در ماه ژانویه، قدرت بازار به‌‌علاوه پیام بازارهای جایگزین درباره اینکه نوسانات افزایش می‌یابد و هزینه نسبتا بالای نیاز به انتخاب‌های متفاوت در رویارویی با قیمت‌های غیرمتعارف، سبب شدند به این باور برسیم که در میانه فاز افزایش سریع ارزش‌ها در پی رفتارهای عصبی سرمایه‌گذاران برای از دست ندادن سود هستیم. تجارت در بازارها به‌گونه‌یی است که انگار بهترین زمان تجارت در 2018 در حال از دست رفتن است.» امانوئل گفت گزارش‌های درآمدها یک عامل تاثیرگذار بر معاملات در روزهای آتی خواهند بود، اما بازار سیاست‌های گذشته را نادیده نمی‌گیرد: «آنچه شاهد آن هستیم این است که در نگرانی از افزایش قیمت‌ها در هفته آتی، این هفته بسیاری از قیمت‌ها افزایش می‌یابد.» در بازار اوراق قرضه، اوراق به بالاترین قیمت طی یک هفته معامله شدند.

این در حالی است که بازار منتظر اطلاعات روز چهارشنبه درباره برنامه‌های تامین بودجه مجدد وزارت خزانه‌داری است. مایکل شوماخر رییس استراتژی نرخ در «وِلز فارگو» گفت خزانه‌داری می‌تواند بگوید با درنظر گرفتن یک تریلیون دلار اوراق قرضه در سراسر 2018، به صدور اوراق قرضه به ارزش 512 میلیارد دلار در 3 ماهه اول سال نیاز دارد: «منتظریم ببینیم آیا اطلاعات بیشتری از برنامه خود برای سال جاری ارائه می‌کنند یا خیر. آنها با مشکل سقف بدهی‌ها مواجه هستند. اگر از بیرون به مساله نگاه کنید، می‌بینید که به جای صورتحساب‌های کنونی، بدهی‌های بلندمدت بیشتری خواهید داشت.» استراتژیست‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در اندک زمانی دولت اعلام کند به فضای بیشتری برای اقدام نیاز دارد و سقف بدهی‌ها باید افزایش یابد. پیش‌تر انتظار می‌رفت این اتفاق در ماه مارس رخ دهد، اما اکنون این احساس وجود دارد که دولت در ماه فوریه درصدد حل این مساله بر می‌آید. دنیل کلیفتون رییس بخش تحقیقات سیاست‌گذاری‌ها در «استرِیتگس» گفت: «انتظار داریم مذاکراتی درباره سقف بدهی‌ها صورت بگیرد.» او افزود این احتمال وجود دارد که کنگره همزمان با تلاش برای پیشبرد برنامه بودجه تا پیش از 8 فوریه برای جلوگیری از تعطیلی دولت، با افزایش سقف بدهی‌ها به‌طور موقت موافقت کند. کلیفتون بر این باور است که کنگره به توافقی برای حل مشکلات کلیدی از جمله مهاجرت و افزایش هزینه‌ها و تامین بودجه زیرساخت‌ها دست خواهد یافت. او افزود: «ترامپ احتمالا بودجه 200میلیارد دلاری را درخواست می‌کند و من فکر می‌کنم آنها حدود 10 تا 15 میلیارد دلار در اختیار او بگذارند.»

سخنرانی سه‌شنبه ترامپ احتمالا به پیامی که روز جمعه در داووس قصد ارسال آن را داشت، شبیه خواهد بود. کلیفتون در این باره گفت: «او کم‌کم دستاوردهایی کسب می‌کند. بر تجارت تمرکز خواهد کرد. در سخنرانی در داووس به فناوری چین اشاره کرد و گفت از ما دزدی می‌کنید و ما رهایتان نخواهیم کرد. به سیاست خارجی نیز توجه می‌شود به‌ویژه درباره کره‌شمالی و ایران. اما سخنرانی به‌طور کلی بر مسائل داخلی تمرکز خواهد داشت. او به امریکایی‌ها خواهد گفت بیایید؛ این هم آنچه به شما وعده داده بودم!»

 

ارسال نظر