اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۹۶

 تخم‌مرغ وارداتی تا کی ارزان است؟

طبق مصوبه هیات وزیران قرار است که حقوق ورودی تخم‌مرغ خوراکی تا تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال جاری به میزان 5 درصد باشد. به گزارش ایسنا در ماه‌های گذشته به واسطه بیماری‌ آنفلوآنزای طیور و حذف 40درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار از رده تولید، قیمت تخم‌مرغ در بازار افزایش قابل توجهی داشته است بر همین اساس هیات وزیران در جلسات خود پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی را به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد و قرار شد حقوق ورودی تخم‌مرغ خوراکی تا پایان اسفند ماه مطابق تعرفه 5 درصدی باشد. البته مهلت ثبت سفارش تا پایان اسفندماه بوده و برای ترخیص محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه 5 درصد حداکثر تا تاریخ ۳۱فروردین‌ ماه سال آینده زمان در نظر گرفته شده است. مرداد ماه سال جاری نیز گمرک ایران اعلام کرده بود، تعرفه واردات تخم‌مرغ تا آذر ماه امسال به میزان 5 درصد خواهد بود چراکه در آن دوره زمانی اعلام شده بود تخم‌مرغ در ماه‌های اخیر با افزایش همراه بود و نسبت به سال گذشته حدود ۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. بر این اساس طبق تصمیمات اخذ شده از سوی ستاد تنظیم بازار در آن دوره مصوب شد برای بهبود وضعیت بازار واردات تخم‌مرغ با تعرفه‌یی کمتر صورت گیرد اما پس از آذر ماه و با پایان یافتن این وضعیت شاهد گرانی مجدد این کالا در بازار بودیم که پس از شرایط پیش آمده بار دیگر در جلسات هیات وزیران قرار بر آن شد که تعرفه واردات این بخش به 5 درصد بازگردد.

 حکم منع دسترسی به توییتر صادر نشده است

وزیر ارتباطات در توضیح اظهارنظر خبرساز خود درباره عضویت در توییتر گفت: مقام قضایی حکم کلی برای منع دسترسی به توییتر برای مردم صادر نکرده چه بسا صدور حکم کلی برای ممنوعیت همه شهروندان در شان مجلس است. به گزارش فارس محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات در صفحه رسمی خود در اینستاگرام نوشت: در حاشیه همایش امروز شیراز یکی از جوانان سوالی پرسید، اینکه چرا وقتی توییتر در ایران فیلتر است، شما خلاف قانون عمل می‌کنید و در آن فعالیت می‌کنید؟در پاسخ آن جوان عزیز پاسخ دادم که اطلاق خلاف قانون برای عضویت در توییتر صحیح نیست چراکه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضایی حکم کلی برای منع دسترسی برای مردم صادر نکرده‌اند بلکه فعالیت توییتر در ایران را منع کرده‌اند چه بسا صدور حکم کلی برای ممنوعیت همه شهروندان در شان مجلس است بنابراین فعالیت در توییتر خلاف قانون نیست. دومین سوال مربوط به حمایت دولت از توسعه پیام رسان‌های بومی بود در پاسخ عرض کردم که در این باره شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ قانونی داشته که وزارت ارتباطات هم در کنار سایر دستگاه‌ها در آن ماموریت‌های مهمی دارد. اقدامات لازم برای تخصیص امکانات و حمایت از این شرکت‌ها انجام شده و به عنوان یک تکلیف قانونی و شرعی این حمایت‌ها را ادامه خواهیم داد.

 دلیل گرانی موبایل

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه ۲۵هزار گوشی اپل در فاز نخست طرح رجیستری، از کار افتاد، گفت: از ۱۴ بهمن ماه قطع سری دوم گوشی‌های مشمول این طرح آغاز می‌شود. مهدی محبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه (رجیستری) که از ۱۴ آذرماه آغاز شده است، گفت: تا هفته گذشته بالغ بر ۲۵ هزار گوشی برند آیفون که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و در شبکه مخابراتی به ثبت نرسیده بود، از دسترس خارج شد. وی توضیح داد: از این تعداد حدود ۵۰۰۰ گوشی که به صورت میهمان وارد کشور شده بود، از کشور خارج شد؛ در همین حال ۵۰۰۰ گوشی مسافری نیز با پرداخت عوارض، بار دیگر در شبکه فعال شد. بر این اساس از این تعداد حدود ۱۰تا ۱۵هزار گوشی قاچاق شناسایی شد و از کار افتاد. محبی تصریح کرد: در ادامه اجرای طرح رجیستری، از چهاردهم دی ماه گوشی‌های 3 برند «موتورولا» «گوگل پیکسل» و «بلک‌بری» در فاز دوم مشمول اجرای این طرح شدند که براساس مهلت زمانی داده شده، از هفته آینده گوشی‌هایی که از این برند‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و ثبت رجیستری نشده‌اند از دسترس خارج می‌شوند.  وی گفت: در همین حال طبق اعلام وزارت ارتباطات از چهاردهم بهمن ماه یکی از سه برند آسیایی «ال جی»، «هواوی» و «سامسونگ» در فاز سوم مشمول اجرای این طرح می‌شوند و قرار است تا ۱۵ اسفند ماه تمامی گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شوند، مشمول اجرای طرح رجیستری شده و در شبکه مخابراتی کشور به ثبت برسند. محبی اجرای طرح رجیستری را موفق ارزیابی کرد و گفت: واردات غیرقانونی و قاچاقی گوشی‌های اپل به ایران تقریبا به صفر رسیده و بازار این برند ساماندهی شده است. رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، دلیل افزایش قیمت گوشی در بازار را مربوط به اجرای طرح رجیستری ندانست و تاکید کرد: به دلیل افزایش نرخ دلار و عدم ثبات در بازار ارز، قیمت گوشی افزایش یافته است. از سوی دیگر از ۲۰روز گذشته کشور امارات برای ورود و خروج کلیه کالاها از جمله گوشی، عوارض و مالیات ۵ درصدی در نظر گرفته است که این موضوع روی افزایش قیمت گوشی‌هایی که از مبدأ امارات وارد کشور می‌شوند، تاثیر داشته است.

 فرآیند تعیین قیمت تضمینی در حال انجام است

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که فرآیند تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال انجام است و پس از اخذ نظر نهایی وزیر کشاورزی مصوبه آن ابلاغ می‌شود. به گزارش ایرنا، با توجه به پیشنهادات دریافتی از وزارت جهادکشاورزی درخصوص قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی (محصولات زراعی 1397 و باغی 1396) موضوع در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است. کلیات آن در جلسه چهارم دی ماه 1396 شورای اقتصاد تایید شده و مقرر است پس از اخذ نظر نهایی وزیر جهاد کشاورزی» نسبت به ابلاغ مصوبه مذکور اقدام شود. در این راستا پیگیری لازم برای تعیین تکلیف موضوع و برگزاری جلسه‌یی با «محمد باقر نوبخت» رییس سازمان و «محمود حجتی» وزیرجهاد کشاورزی در حال انجام است.

 

ارسال نظر