پایان داووس با امیدهای اقتصادی‌ و نگرانی‌های سیاسی‌

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۳۲
پایان داووس با امیدهای اقتصادی‌ و نگرانی‌های سیاسی‌

گروه جهان

 نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس در شرایطی به پایان رسید که ۵۷ درصد از مدیران کل شرکت‌های جهانی نسبت به بهبود رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۸ ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول نیز در همین نشست از چشم‌انداز روشن رشد اقتصادی جهان گفته بود. سیاستمداران اما همچنان نسبت به تهدیدهای ژئوپلیتیک، سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و پوپولیسم هشدار داده و خواستار همکاری‌های بیشتر بین‌المللی هستند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هشدار داده که بدون اجماع قوی‌تر موفقیت ممکن نیست.

با این حال ورنر هایر، رییس بانک سرمایه‌گذاری اروپا درباره سایه خوش‌بینی حاکم بر اجلاس داووس گفته است:«باید بگویم از دیدگاه اروپایی این بهترین داووسی بود که ما حداقل در 10سال گذشته تجربه کردیم. اروپا در دو سال گذشته به درون می‌نگریست و درگیر مسائل داخلی خود بود. دیگران بعضا با تاسف و ابراز نگرانی به ماه نگاه می‌کردند اما نگاه ما امسال به بیرون بود و موضوعاتی طرح کردیم که باید در جهان آنها را دنبال کنیم.»

یورونیوز نوشته، با وجود خوش‌بینی‌ها و وجود چشم‌اندازی مثبت در اقتصاد جهان اما باز هم ابرهایی تیره مانند برگزیت و سایه جنگ همچنان مایه نگرانی است. رییس بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این زمینه گفته است:«به اعتقاد من نباید مسائلی چون برگزیت را محور کلیه مذاکرات قرار داد اما اگر بخواهیم در این زمینه بسیار صریح باشیم باید بگوییم که این مساله به زودی برای همه بسیار گران تمام خواهد شد. این موضوعی نیست که طرفی از آن نفع ببرد ما همه بازنده‌ایم به خصوص مردم بریتانیا که من از این موضوع بسیار نگران هستم.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در داووس گفته است:«سیاست خارجی یکرنگ و مشترک اروپایی هنوز محقق نشده اما تحقق این امر ضروری است چراکه بخش بزرگی از بحران‌های جهانی مقابل دروازه‌های اروپا اتفاق می‌افتند؛ به عنوان مثال بحران سوریه.» صدراعظم آلمان تاکید کرده که با وجود تلاش‌ها برای حل این بحران، اتحادیه اروپا به اندازه کافی نقش ایفا نکرده است.

آنگلا مرکل همچنین رقابت‌های بین‌المللی را دلیل دیگری برای همکاری قوی کشورهای اتحادیه اروپا عنوان کرده است. او گفته بیش از همه اتحادیه اروپا باید در بخش اقتصادی توسعه داشته باشد و بازار دیجیتال به سرعت ارتقا یابد چراکه ایالات متحده و چین سریعا آن را توسعه می‌دهند.

صدراعظم آلمان از بحران واحد پولی یورو به عنوان چالش مرکزی اروپا یاد کرده اما گفته تا حد زیادی تحت کنترل است. مرکل همچنین گفته، اتحادیه بانکی باید تکمیل و حوزه پولی یورو تقویت شود. علاوه بر این مرکل یادآور شده که اتحادیه اروپا باید مسوولیت بیشتری را در قبال آفریقا و کشورهای بحرانی مانند عراق و لیبی بر عهده بگیرد. مرکل از مهاجرت هم به عنوان چالش جدی یاد کرده و گفته است:«وقتی فشارها زیاد شود و مردم احساس کنند که با هجوم مهاجران چیزهای زیادی را از دست می‌دهند، آنگاه در به روی پوپولیسم راستگرا باز می‌شود. برای جلوگیری از چنین مساله‌یی باید از ضعف اقتصادی و نرخ بالای بیکاری جلوگیری کرد.»

در سطح تحولات جهانی نیز مرکل یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه صرف را رد کرده و بدون توجه به حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده گفته است:«فکر می‌کنیم انزوا و یکجانبه‌گرایی کاری از پیش نمی‌برد ما باید همکاری کنیم. وقتی موافق باشیم که برخی امور منصفانه پیش نمی‌روند و ساختارهای دوجانبه عمل نمی‌کنند باید در جست‌وجوی راه‌حلی چند جانبه باشیم و نباید یک جانبه عمل کنیم.»

پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در نشست داووس با اشاره به سیاست «اول امریکا» ترامپ گفته «درست است که سیاستمداران بخواهند از شهروندان، کارخانه‌ها و اقتصاد ملی خود دفاع و محافظت کنند اما این مساله حد و مرزی دارد. این امر هنگامی تحقق می‌یابد که قانون و مقررات تجارت بین‌المللی و توافق‌هایی وجود داشته باشد. بر همین اساس نظم امروز جهانی باید کارآمد نگه داشته شود و نباید از بین برود.» امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز یک روز پیش‌تر در نشست داووس به رقابت‌های شدید بین‌المللی اشاره کرده و آن را چالش اساسی برای اتحادیه اروپا خوانده بود. ماکرون تاکید کرده، اتحادیه اروپا باید در 10سال دست به اصلاحات بزند تا بتواند با چین و ایالات متحده برابری کند. بلومبرگ نوشته که ترامپ در سخنرانی خود در داووس بر اهمیت مالکیت معنوی تاکید کرده و می‌گوید که ایالات متحده سرقت آثار و سوء‌استفاده از قراردادهای تجاری را تحمل نمی‌کند. از سال ۲۰۰۰ که بیل‌ کلینتون در داووس حضور پیدا کرد، دونالد ترامپ نخستین رییس‌جمهور امریکاست که به داووس سفر کرد. آسوشیتدپرس نیز نوشته که گرچه سیاست اقتصادی ترامپ با شعار «اول امریکا» در داووس با شک و بدبینی نگریسته شده اما ترامپ تلاش کرده بر این نکته تاکید کند که درهای امریکا به روی کارآفرینان و بازرگانان باز است.

بیش از ۶۰ رییس دولت و حکومت و صدها نفر از رهبران موسسات و شرکت‌های اقتصادی، استادان دانشگاه، نهادهای مدنی و حتی ستاره‌ها و شخصیت‌های معروف در اجلاس 4روزه داووس با شعار «خلق آینده‌یی مشترک در دنیای از هم گسیخته» شرکت داشتند.

 

ارسال نظر