آیا عراق بر فقر چیره می‌شود؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۶۱

گروه جهان| نزدیک به 23درصد از جمعیت 37 میلیونی عراق (معادل 8 میلیون نفر) در زیر خط فقر به سر می‌برند. این کشور در سال 2014 چیزی نمانده بود که بر فقر چیره شود اما یورش غافلگیرانه داعش و فروریختن قیمت‌های جهانی نفت، درصد فقر را در این کشور به یک‌باره جهشی غیرمنتظره داد. عراق موفق شده بود فقر را در سال‌های 2010 تا 6 ماه نخست 2014 از 23 درصد به 16درصد برساند اما یورش داعش و کاهش قیمت نفت، این درصد را یک‌باره به بیش از 22 درصد رساند. به گزارش ایرنا، گرچه عراق از حیث منابع زیرزمینی و روزمینی، نیروی انسانی و موقعیت جغرافیایی جزو کشورهای ثروتمند به‌شمار می‌رود اما چالش‌های امنیتی و اقتصادی همچنان دو مانع بزرگ بر سر راه این کشور برای گریز از فقر آشکار است.

وزارت برنامه‌ریزی عراق با همکاری پارلمان و تعدادی از وزارتخانه‌ها و صندوق بین‌المللی پول، طرحی راهبردی برای کاستن از میزان فقر را از چند سال قبل طراحی کرده که بخش اول آن از 2010 تا 2014 به اجرا درآمد. اعضای این کمیته اخیرا با نخست‌وزیر عراق دیدار کردند و برنامه جدید خود را برای کاستن از فقر در بازه زمانی 2017 تا 2021 اعلام کردند. حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق نیز ابراز امیدواری کرده این کمیته بتواند میزان بالای فقر را در عراق کاهش دهد. بنابر اعلام وزارت برنامه‌ریزی، شاخص خط فقر برای هر شهروند عراقی 2.8 دلار در روز است. کارشناسان اقتصادی از مظاهر عینی کاهش فقر را فراهم بودن غذا، مسکن، بهداشت، داشتن احترام و محبت لازم، برخورداری از امنیت، خانواده، کار مناسب و سرگرمی می‌دانند.

گزارش کارشناسان حاکی است که در حال حاضر عراق به چهار منطقه از حیث فقر شامل منطقه کردستان عراق، بغداد، مرکز و منطقه جنوب عراق تقسیم‌بندی شده که در این رده‌بندی کمترین سطح فقر متعلق به کردستان عراق و سپس بغداد است. دو منطقه مرکز و جنوب عراق با وجودی که دارای بیشترین سهم ثروت‌های زیرزمینی از جمله نفت و گاز و نیروهای انسانی عراق هستند، از حیث فقر نیز در بالاترین رده‌ها قرار دارند. گفته شده، که طبق آمارها از هر 10 آواره 4 نفر زیر خط فقر هستند.

ناظران براین باورند که دوگانه اقتصاد و امنیت شدیدا به آستانه فقر گره خورده، و برای همین، اکنون این سوال جدی مطرح است که با توجه به شکست داعش و بهبود نسبی قیمت‌ جهانی نفت، آیا عراق خواهد توانست در مصاف هیولای فقر نیز پیروز شود؟

 

ارسال نظر