پایان بی‌نتیجه نشست شورای امنیت درباره عفرین

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۸۸

گروه جهان   نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نظامی ترکیه در عفرین در شمال شرقی سوریه بدون محکومیت این اقدام یا صدور بیانیه‌یی پایان یافت. به گزارش آسوشیتدپرس، این نشست به پیشنهاد فرانسه تشکیل شده بود تا به بررسی عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوریه در عفرین بپردازد که بدون صدور بیانیه‌یی پایان یافت.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه تاکید کرده عملیات نظامی تا بیرون راندن نیروهای یگان مدافع خلق(کردهای سوریه) از عفرین ادامه خواهد داشت. ترکیه یگان‌های مدافع خلق را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به پ.‌ک.‌ک است.

فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل پس از برگزاری این نشست پشت درهای بسته گفت:«این نشست بخشی از مذاکرات جاری بود. دعوت به خویشتنداری موضوعی بود که همه درباره آن اشتراک ‌نظر داشتند. فرانسه مساله امنیت ترکیه و مرزهایش را مد نظر دارد.»

این درحالی است که یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل در این نشست شرکت نکرده است. برخی دیپلمات‌های غربی ابراز نگرانی کرده‌اند که عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه ممکن است باعث شود که تمرکز اقدامات علیه داعش از بین برود.

در همین زمینه، سخنگوی کاخ سفید نیز خواستار خویشتنداری ترکیه در عفرین سوریه شده و هشدار داده، عملیات نظامی آنکارا خطر تشدید بحران انسانی در این منطقه را بالا خواهد برد و ثبات آن را بر هم می‌زند. تخمین زده می‌شود که حدود 8 تا ۱۰هزار شبه ‌نظامی کرد در منطقه عفرین حضور داشته باشند.

رییس‌جمهور ترکیه اما با انتقاد از درخواست امریکا از رهبران این کشور پرسیده که تا کی می‌خواهند در عراق و افغانستان بمانند. به گزارش راشاتودی، اردوغان گفته است:«عملیات عفرین زمانی به پایان می‌رسد که این عملیات همانند عملیات سپر فرات بتواند به اهدافش دست یابد. امریکا می‌گوید این عملیات نباید بسیار طولانی شود اما من این سوال را از امریکا می‌پرسم، خودت تا چه زمانی در عراق و افغانستان خواهی ماند؟ آیا زمان حضورت به پایان نرسیده است؟ کاملا آشکار است که ما هیچ مشکلی با شهروندان کردمان نداریم و مساله وجود یک کریدور کردی نیست بلکه هدف اصلی این عملیات کمک به ایمنی و آسایش مردم سوریه همچنین یکپارچگی سرزمینی این کشور در کنار تامین امنیت ملی ترکیه است.» علاوه بر امریکا، ایران و دولت سوریه نیز حمله ترکیه را محکوم کرده و از آنکارا خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

 

ارسال نظر