ترامپ در جهت سیاست «اول امریکا» گام برمی‌دارد

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۸۵
ترامپ در جهت سیاست «اول امریکا» گام برمی‌دارد

گروه جهان   طلا تسلیمی

رییس‌جمهوری دونالد ترامپ دوشنبه به‌ وقت محلی در نخستین قدم جدی در راستای اجرای سیاست «اول امریکا»، تعرفه‌های گزافی را بر واردات ماشین‌های لباسشویی و صفحات انرژی خورشیدی اعمال کرد. این تعرفه‌ها از جمله موانع تجاری محسوب می‌شوند که ترامپ آنها را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ضروری می‌داند. سرمایه‌گذاران در بازارهای بورس هنوز برآوردهای خود از شرایط را به پایان نرسانده‌اند، اما تاثیر اولیه این اقدام رییس‌جمهوری امریکا افزایش ارزش سهام شرکت‌های مرتبط در بازارهای داخلی و کاهش ارزش سهام شرکت‌های آسیایی بود.

 حمایت از تولیدات داخلی

به گزارش نیویورک‌تایمز، اعلام دو مورد تعرفه جدید وارداتی درست یک سال پس از اظهارات شدیداللحن ترامپ درباره لزوم اقدام دولت در جهت متوقف‌ کردن واردات کالاهای ارزان‌قیمت از کشورهایی همچون چین و کره‌جنوبی، صورت گرفت. مشاوران کاخ سفید درباره احتمال تدابیر بیشتر مرتبط با آهن، آلومینیوم و دیگر کالاهای وارداتی از چین هشدار داده‌اند. اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی احتمالا تنش‌های تجاری با دیگر کشورها از جمله چین را تشدید خواهد کرد و ممکن است به اعمال تدابیر تلافی‌جویانه تجاری علیه واردات از امریکا منجر شود. چین و کره‌جنوبی به‌شدت از این اقدام ترامپ انتقاد و اعلام کرده‌اند احتمالا به سازمان تجارت جهانی در این زمینه شکایت می‌کنند. وزارت بازرگانی چین همچنین در بیانیه‌یی اعلام کرد: «در رابطه با تدابیر اشتباهی که توسط امریکا اتخاذ شده، چین با اعضای سازمان تجارت جهانی در اقدامی قاطع برای دفاع از حق قانونی خود، همکاری می‌کند.»

حمایت از تولیدات داخلی یکی از موضوعات اصلی کمپین‌های انتخاباتی رییس‌جمهوری پوپولیست به‌شمار می‌رفت؛ مضمونی که با موضع‌گیری‌ دیرینه جمهوری‌خواهان در حمایت از بازارهای آزاد به‌کلی مغایرت دارد. ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید تاکنون از مذاکرات پیمان تجارت آزاد 12 کشور دوسوی اقیانوس آرام (ترنس-پاسیفیک) خارج شده و به اقدامات مشابهی از جمله خروج از توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) و اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات آهن و آلومینیوم تهدید کرده که البته هیچ‌یک از آنها هنوز عملی نشده است. در مقابل، ترامپ به درخواست شرکت‌هایی که گفته‌اند واردات به فعالیت آنها در داخل امریکا آسیب می‌رساند، بر واردات ماشین لباسشویی و صفحات انرژی خورشیدی تعرفه سنگینی اعمال کرده است. شرکت «ویرلْپول» متوقف شدن واردات ماشین لباسشویی از شرکت‌های کره‌یی رقیب را خواستار شده و دو شرکت صفحات خورشیدی «سونیووا» و «سولارورد امریکا» نیز گفته‌اند واردات صفحات خورشیدی ارزان‌قیمت شرکت‌های آنها را تهدید می‌کند.

اگرچه شرکت‌های درخواست‌کننده از تعرفه‌های وارداتی جدید استقبال کرده‌اند، اما کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که این اقدام دولت می‌تواند به افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان بینجامد و به برخی تجارت‌های امریکایی آسیب برساند. در میان فعالان در صنعت انرژی خورشیدی بر سر تعرفه‌ها اختلاف نظر وجود دارد؛ شرکت‌هایی که مزرعه‌های بزرگ جمع‌آوری انرژی خورشیدی دارند همانند فروشندگان این انرژی و شرکت‌های فناوری، با تعرفه گزاف بر واردات مخالف و نگران این مساله هستند که این تدبیر با افزایش هزینه همراه شود و مزیت رقابتی آنها با دیگر منابع انرژی را دست‌کم در کوتاه‌مدت از بین ببرد.

 واکنش بازارها

دونالد ترامپ در اعمال تعرفه‌های گزاف مالیاتی سعی داشته آنچه را رقابت غیرمنصفانه برای شرکت‌های امریکایی می‌داند، از بین ببرد. به گزارش بلومبرگ، سرمایه‌گذاران هنوز ارزیابی عواقب نسبی این تدابیر تجارتی را به اتمام نرسانده‌اند؛ اما در نخستین واکنش‌ها در بازار، ارزش شاخص سهام ذی‌نفعانی همچون شرکت «فرست سولار» در معاملات نیویورک بیش از 6 درصد افزایش یافت. در سئول ارزش سهام تولیدکنندگان ماشین لباسشویی از جمله «ال‌جی الکترونیکز» در فاصله 15 دقیقه‌یی از اعمال تعرفه‌ها بیش از 5 درصد کاهش داشت. اما «سامسونگ الکترونیکز» با وجود اینکه هدف تدابیر تجاری ترامپ قرار گرفته، موفق شد معاملات روز دوشنبه را با 1.9 درصد افزایش در ارزش سهامش به پایان برساند. با این حال، سامسونگ در واکنش به افزایش تعرفه‌های وارداتی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «این تصمیم به این معناست که همه هزینه بیشتری خواهند پرداخت.»

اما به‌طور کلی نوسانات در بازارهای سهام از آمادگی نسبی سرمایه‌گذاران برای تدابیر اعمال شده از سوی ترامپ حکایت داشتند. سوان تِک‌‌کین رییس بخش تحقیقات بانکی در سنگاپور گفت: «احتمالا (اعمال تعرفه‌ها) بر صفحات خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی چندان آسیب‌رسان نخواهد بود. به همین دلیل است که بازارها چندان واکنش منفی به این تدابیر نشان ندادند. از دیدگاه امریکا احتمالا هدف ارسال پیام بوده است که آنها را پای میز مذاکره بکشاند، نه اینکه مجازاتشان کند.» طبق تدابیر جدید تجاری امریکا بر واردات تجهیزات صفحات خورشیدی خارجی تعرفه‌یی 30درصدی و بر واردات ماشین لباسشویی تعرفه‌یی 50 درصدی اعمال می‌کند.

در هر دو مورد ماشین‌های لباسشویی و صفحات خورشیدی، تعرفه‌های جدید با استناد به بخشی از قوانین تجاری در نظر گرفته شده‌اند که «حفاظت» از صنایعی را که تحت تاثیر واردات قرار می‌گیرند، ممکن می‌کند. این قوانین از سال 2002 که رییس‌جمهوری جورج دابلیو. بوش از آنها برای کاهش واردات آهن استفاده کرد، مورد استفاده قرار نگرفته بودند. رویکرد بوش آن زمان نتایج ضد و نقیضی داشت. سازمان تجارت جهانی در سال 2003 علیه امریکا رای داد و دولت بوش در نهایت مجبور شد در پی تهدید به تلافی، از افزایش تعرفه وارداتی آهن صرف‌نظر کند.

 

ارسال نظر