افت لیر ترکیه پس از آغاز عملیات نظامی در عفرین

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۰۰

گروه جهان|

عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه در شهر عفرین ارزش لیر ترکیه را کاهش داد. کردهای سوریه مورد حمایت امریکا هستند. سوریه نیز به‌شدت از عملیات ترکیه انتقاد کرده و ایران نیز خواستار توقف این عملیات شده است. به گزارش رویترز، لیر ترکیه دوشنبه با 0.6درصد افت به نرخ 3.8280 لیر در برابر دلار رسید. در طول شب گذشته نیز نرخ لیر تا 3.8500 سقوط کرده بود. این درحالی است که جمعه و پیش از آغاز درگیری‌ها، نرخ لیر در برابر دلار 3.8053 بود.

ترکیه هدف عملیات خود را ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه از مرز دو کشور اعلام کرده است. ارتش ترکیه می‌گوید تاکنون

 ۱۵۳ موضع را در خاک سوریه مورد هدف قرار داده است. در مقابل نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» از دفع حملات ارتش ترکیه سخن می‌گویند. یورونیوز با اشاره به عملیات ترکیه در سوریه نوشته، به نظر می‌رسد نزدیکی «یگان‌های مدافع خلق» با امریکا و طرح ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای ایجاد نیروی مرزی در سوریه، روسیه را به سوی تغییر سیاست خود در حفاظت از منطقه عفرین سوق داده است. به اعتقاد ناظران، عملیات آنکارا در خاک سوریه که «شاخه زیتون» نام گرفته، می‌تواند بر پیچیدگی شرایط سیاسی و نظامی سوریه بیفزاید. ترکیه در حالی نبرد با نیروهای کرد را آغاز کرده که یگان‌های مدافع خلق مورد حمایت امریکا قرار دارند. این در حالی است که ترکیه متحد ایالات‌متحده در ناتو محسوب می‌شود. یگان‌های مدافع خلق با حمایت هوایی امریکا ماه اکتبر گذشته موفق به بازپس‌گیری شهر رقه از داعش شده بودند.

ترکیه از ۲۰۱۲ و همزمان با قدرت‌گیری یگان‌های مدافع خلق در سوریه نگران نفوذ این نیروهای کرد در مرز دو کشور بود. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، بارها از یگان‌های مدافع خلق تحت عنوان تروریست یاد کرده است. آنکارا این گروه را وابسته به پ‌ک‌‌ک می‌داند و از ادامه همکاری امریکا با یگان‌های مدافع خلق و طرح ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای تشکیل یک نیروی مرزی جدید و نیرومند با ۳۰ هزار سرباز خشمگین است. در مقابل امریکا تاکید می‌کند که نیرویی در منطقه عفرین ندارد و مسوولیت این منطقه را باتوجه به حضور ناظران نظامی روس در عفرین متوجه مسکو می‌داند.

 

ارسال نظر