افت قیمت دلار امریکا در بازارهای جهانی ادامه دارد

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۹۸

گروه جهان|

درحالی که ارزش ارزها در بازار مالی جهانی در مقابل دلار رو به صعود است، پیش‌بینی شده افت قیمت دلار امریکا با وجود تمام شاخص‌هایی که نشان از صعود آن دارد، ادامه یابد، شرایطی که بر زندگی روزمره میلیاردها نفر تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا به نقل اسکای‌نیوز عربی، د حالی که ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر در 2017میلادی 10درصد افت کرد و این نخستین کاهش سالانه نرخ دلار از 5 سال گذشته بود اما در ماه اول 2018 تقریبا حدود نیمی از این میزان کاهش را شاهد بود. با وجود تخمین ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی امریکا، افزایش نرخ بهره، بهبود اقتصاد امریکا و شاخص‌های مثبت دیگر پیش‎بینی می‌شود، افت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر ادامه یابد. به اعتقاد ناظران از عوامل داخلی کاهش نرخ دلار، طرح اصلاح مالیاتی ترامپ بود که باعث افزایش تورم در امریکا نشد و بانک مرکزی این کشور را به افزایش سریع و پی در پی نرخ بهره سوق داد. همچنین سهام شرکت‌های امریکایی که شاهد سیری صعودی بود تحت فشارهای اصلاحات با کاهش تمایل سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد. از سویی دیگر اوراق قرضه و اسناد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده که در ابتدای سال جدید افزایش درآمد داشت، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب نکرد. از مهم‌ترین عوامل خارجی افت قیمت دلار آن بود که بانک‌های مرکزی در اقتصادهای مهم جهان، طرح‌هایی سخت‌گیرانه برای سیاست‌های نقدی خود پیش گرفتند و عرضه اوراق قرضه را کاهش یا متوقف کردند. بانک مرکزی اروپا نیز خرید اوراق قرضه را به نصف رساند و پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای صنعتی هم همین راه را پیش گیرند. این امر موجب می‌شود که سرمایه‌ها از ایالات متحده به اروپا و آسیا منتقل شود.

چه بسا کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر برای اقتصاد امریکا سودمند باشد و خلاف نظر برخی کارشناسان، صادرات امریکا را در بازارهای جهانی رقابتی‌تر کند. از سویی دیگر بدهی خارجی امریکا به دیگر کشورهای دنیا به دلار است و با کاهش قیمت دلار، پرداخت این بدهی راحت‌تر خواهد بود. در مقابل مردم دیگر کشورها با توجه به رابطه پول ملی کشورشان با دلار از کاهش نرخ آن تاثیر می‌پذیرند.

 

ارسال نظر