نابرابری‌ها در جهان عمیق‌تر شد

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۹۶
نابرابری‌ها در جهان عمیق‌تر شد

گروه جهان|

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس امروز با سخنرانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند آغاز می‌شود و جمعه با سخنرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا به پایان می‌رسد. این نشست ژانویه هر سال با حضور شمار زیادی از روسای جمهوری، نخست‌وزیران، رهبران تجاری و بانکی و اقتصاددان‌های جهان برگزار شده و در این اجلاس پنل‎ها و میزگردهای مختلف برگزار می‎شود. در حاشیه این نشست نیز دیدارهایی خصوصی میان سیاستمداران و مقامات اقتصادی برگزار می‎شود. همچنین با مطرح شدن بحث آزارهای جنسی در امریکا و اروپا در ماه‌های گذشته، در این اجلاس موضوعات مرتبط با نابرابری و شکاف جنسیتی نیز بررسی خواهد شد.

همزمان با آماده شدن رهبران جهان برای شرکت در اجلاس داووس، بنیاد آکسفام اعلام کرده که ۸۲ درصد ثروت جهان به سمت جمعیت یک درصدی ثروتمند جهان می‌رود و نیمی از جمعیت فقیر جهان هیچ سهمی از ثروت نمی‌برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش جدید بنیاد خیریه آکسفام همچنین به این نکته اشاره کرده که ثروت میلیاردرهای جهان از سال ۲۰۱۰میلادی

۶ برابر سریع‌تر از کارکنان عادی افزایش یافته است و بین مارس ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ هر دو روز یک بار یک نفر به تعداد میلیاردرهای جهان اضافه شده است. آکسفام از داده‌های خود برای ترسیم این واقعیت در اقتصاد جهانی استفاده کرده است که اموال ثروتمندان مدام بیشتر می‌شود درحالی که صدها میلیون نفر از انسان‌ها در نزاع با فقر برای زنده ماندن هستند. وینی‌بیانیی‌ما، مدیر اجرایی بنیاد آکسفام در بیانیه‌یی اعلام کرده است:«افزایش چشمگیر تعداد میلیاردرها نشانه اقتصاد پر رونق نیست بلکه بیانگر یک سیستم اقتصادی شکست خورده است.»

آکسفام در بخش دیگری از گزارش خود به مصائب کارکنان زن پرداخته که همواره درآمدی کمتر از مردان داشته‌اند و غالبا کمترین حقوق پرداختی و امنیت شغلی را دارند. این گزارش افزوده است که از هر ۱۰میلیاردر ۹ نفر مرد هستند. این گزارش که با عنوان«اجرت کار، نه ثروت» منتشر شده از آمارهای موسسه کردیت سوییس برای مقایسه درآمد مدیران ارشد و سهامداران با کارمندان معمولی استفاده کرده است. طبق یافته‌های این گزارش، پولی که مدیران ارشد 5 برند مدلینگ برتر جهان در مدت 4روز به دست می‌آورند برابر با درآمد همه عمر کارگران پوشاک بنگلادشی است!

به ‌گفته بیانیما کسانی که لباس‌های ما را تولید می‌کنند، تلفن‌های ما را مونتاژ می‌کنند و غذای مورد مصرف ما را پرورش می‌دهند برای اطمینان از وجود منابع دایمی کالای ارزان قیمت و البته سود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران استثمار می‌شوند. بنیاد آکسفام از دولت‌ها خواسته برای مقابله با روند رو به افزایش نابرابری، عایدات مدیران ارشد و سهامداران را محدود کنند، شکاف پرداخت‌های جنسیتی را از میان بردارند جلو فرار مالیاتی را بگیرند و بیشتر روی بهداشت و آموزش هزینه کنند. این گزارش در آستانه نشست سالانه اجلاس اقتصادی جهانی رهبران مهم سیاسی و تجاری جهان در یک منطقه لوکس کشور سوییس منتشر شده که امسال روی شعار«آینده مشترک در جهان چند تکه» متمرکز است. بیانیما گفته است:«دشوار است، رهبر سیاسی و تجاری را پیدا کنید که نگوید درخصوص نابرابری نگران نیست. اما دشوارتر از آن پیدا کردن کسی است که کاری را در این خصوص انجام دهد. بسیاری از آنها با کارهایی مانند کاهش مالیات‌ها و بی‌توجهی به حقوق کارکنان اوضاع را بدتر می‌کنند.»

 داووس با مودی آغاز و با ترامپ پایان می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فرانسه 6 ماه پس از حضور پر حاشیه دونالد ترامپ در اجلاس سران گروه 20 در هامبورگ آلمان یک بار دیگر سران قدرت‌های جهانی این ‌بار در داووس سوییس رویاروی هم قرار خواهند گرفت. مشاوران امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه گفته‌اند که او در سخنرانی فردا(چهارشنبه) دیدگاه‌هایش را در ارتباط با جهانی‌سازی و نحوه برخورد با نابرابری‌ها در جهان، تغییرات آب و هوایی و افزایش ملی‌گرایی در جهان ارائه خواهد کرد. پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز از دیگر رهبران اروپایی حاضر در داووس است. ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا نیز امسال در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد حضور دارد و سخنرانی خواهد کرد. پس از 20سال این نخستین ‌بار است که یک رییس کمیسیون اروپا در داووس حاضر می‌شود. کاخ سفید نیز اعلام کرده که رییس‌جمهوری امریکا در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

اجلاس داووس سال گذشته چند روز پیش از مراسم تحلیف ترامپ شروع شد و 20ژانویه همزمان با مراسم آغاز به کار ترامپ به پایان رسید. علاوه بر مقاماتی از دولت اوباما، آنتونی ساکراموچی از مدیران مالی نیویورک از طرف تیم ترامپ در اجلاس پارسال شرکت کرده بود.

گفته شده، امسال ترامپ با وجود مشکلات داخلی امریکا با هیات بزرگی متشکل از رکس تیلرسون وزیر خارجه، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری و جرد کوشنر دامادش در داووس خواهد بود. پس از حضور بیل کلینتون در اجلاس داووس در سال 2000 این نخستین ‌بار است که یک رییس‌جمهوری امریکا در این اجلاس حاضر می‌شود. جورج دبلیو بوش و باراک اوباما هیچگاه در داووس حاضر نشده بودند.

در این حال کاخ سفید با اعلام حضور ترامپ در داووس به نوعی جهانیان را متعجب کرد چراکه اجلاس داووس به عنوان یک گردهمایی از نخبگان و نمایندگان نظام سیاسی مستقر محسوب می‌شود که ترامپ از آنان انتقاد کرده و خود را با دیدگاه‌های پوپولیستی و به عنوان ضد نظام سیاسی مطرح کرده است. اما سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده، ترامپ از هر فرصتی برای مطرح کردن ایده «اول امریکا» در جمع رهبران جهان استقبال می‌کند و قصد دارد سیاست‌های خود را مبنی بر تقویت شرکت‌ها و صنایع امریکایی را ترویج کند. ترامپ قرار است طبق برنامه جمعه آینده در مجمع داووس سخنرانی کند.

ناظران بر این باورند که حضور ترامپ موجب نارضایتی کشورهایی خواهد شد که وی به اشکال مختلف به آنان حمله کرده است. کشورهایی چون آلمان، بریتانیا، کانادا، مکزیک، چین، پاکستان و قطر ازجمله کشورهای هستند که ترامپ در توییت‌های خود آنان را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی هدف حمله و انتقاد قرار داده است اما رویارویی اصلی با اروپا و چین در زمینه مسائل سیاسی و تجاری خواهد بود. از هفته‌ها پیش رسانه‌ها و تحلیلگران از تقابل رهبران اروپا به ویژه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در داووس سخن گفته‌اند. گرچه با توجه به تحولات اخیر در واشنگتن و تعطیلی دولت امریکا به دلیل عدم توافق دو حزب اصلی این کشور بر سر بودجه موقت، اینک حضور ترامپ در داووس در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.

 

ارسال نظر