کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۰۰

تصویب بودجه سال 97 افغانستان در مجلس

مجلس نمایندگان افغانستان در نشست چهارشنبه بودجه ملی سال ۱۳۹۷را با اکثریت آرا تصویب کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، مجموع بودجه ملی ۱۳۹۷ افغانستان 5.5 میلیارد دلار است که از این مقدار 3.9میلیارد دلار بودجه عادی و 1.6میلیارد دلار بودجه توسعه‌یی است. عدم توازن بودجه، افزایش کارمندان بدون وجود دلایل موجه، اضافه کردن واحدهای بودجه‌یی تصویب نشده، کاهش بودجه توسعه‌یی و عدم رعایت اصولنامه بودجه‌یی از مواردی بود که نتوانسته نمایندگان را راضی کند.

 

تجارت پاکستان- عربستان تسهیل می‌شود

اعضای یازدهمین نشست تجارت ترجیحی عربستان سعودی و پاکستان درخصوص تسهیل روند صدور ویزای تجاری، هزینه صدور ویزا برای اتباع دو کشور و فعال شدن شورای مشترک تجارت دو جانبه به توافق رسیدند. به گزارش رادیو پاکستان در یازدهمین نشست تجارت ترجیحی پاکستان و عربستان توافق شد که روند صدور ویزای تجاری(کسب وکار) آسان‌تر شده همچنین هزینه صدور ویزا برای اتباع دو کشور نیز تغییر کند. در این نشست همچنین توافق شد که کمیسیون مشترک تجاری عربستان- پاکستان هر چه زودتر فعال شده و روند گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری دو جانبه نیز از سوی این کمیسیون سرعت بیشتری به خود گیرد.

 

کناره‌گیری «اتحاد اسلامی» از تشکیلات اقلیم کردستان

دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان عراق، خروج حزب خود از تشکیلات اقلیم کردستان عراق را اعلام کرد تا حلقه انزوای احزاب حاکم به ‌ویژه حزب دموکرات تکمیل شود. به‌ گزارش ایرنا، این سومین حزب بزرگ سیاسی در کردستان عراق است که بعد از برگزاری همه‌پرسی و تشدید اختلافات از کابینه کنونی تشکیلات کردستان عراق کناره‌گیری می‌کند. این حزب اعلام کرده تشکیلات کردستان عراق توانایی حل مشکلات را ندارد، اتحادیه میهنی و حزب دموکرات بیشترین اختیارات را در کابینه برعهده داشتند و باید مسوولیت شرایط کنونی را برعهده بگیرند. اقلیم کردستان که با مشکلات اقتصادی و سیاسی روبه‌رو بود پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال از عراق مشکلاتش دو چندان شده و به ‌شدت درگیر اختلافات داخلی است.

 

صادرات ترکیه به قطر ۳۰ درصد افزایش یافت

 صادرات ترکیه به قطر در سال ۲۰۱۷ به میزان ۳۰درصد افزایش یافته است. به گزارش آناتولی خلیفه بن جاسم آل‌ثانی، رییس اتاق بازرگانی قطر در افتتاحیه نشست اقتصادی مشترک این کشور و ترکیه گفته تبادل بازرگانی آنکارا و دوحه در ۲۰۱۷ به یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار رسید درحالی که این رقم در 2016 تنها ۶۰۰ میلیون ریال معادل ۱۷۴میلیون دلار بوده است. قطر برای مقابله با تحریم‌های عربستان و متحدانش قرارداد‌های واردات کالا با برخی کشورهای همسایه ازجمله ایران، ترکیه و عمان امضا کرد.

 

ارسال نظر