کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۲۲

  طعنه اردوغان به امریکا

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، با اشاره به همکاری امریکا با کردهای سوریه گفته کشورش نیروهایی را که واشنگتن با کمک آنها به‌دنبال تشکیل ارتش ترور در شمال سوریه است در هم خواهد شکست. به گزارش یورونیوز، ائتلاف تحت رهبری امریکا یک‌شنبه از همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در راستای تشکیل یک نیروی مرزی جدید و نیرومند با ۳۰ هزار سرباز خبر داده بود. اردوغان گفته است: «کشوری که ما آن را متحد خود می‌نامیم به‌دنبال تشکیل ارتش ترور در مرزهای ماست. این ارتش ترور جز ترکیه چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟» یکی از اصلی‌ترین گروه‌های حاضر در جبهه ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه «یگان‌های مدافع خلق» است که آنکارا آن را شاخه‌یی از پ‌ک‌ک می‌داند.

  خط آهن اسراییل  به اردن وصل می‌شود

دولت رژیم‌صهیونیستی 15 میلیون شکل (واحد پول اسراییل) از بودجه 2019 را برای اجرای پروژه کشیدن خط راه‌آهن به گذرگاه مرزی در اردن اختصاص داده تا انتقال مسافران و بار به جای کامیون از طریق قطار صورت گیرد. به‌ گزارش ایسنا، این پروژه از فشار بر جاده‌هایی که بنادر سرزمین‌های اشغالی در ساحل دریای مدیترانه به‌ویژه حیفا و اشدود را به اردن وصل می‌کنند، می‌کاهد. علاوه بر این صاحب این پروژه می‌خواهد بنادر سرزمین‌های اشغالی را به کشورهای دیگر منطقه مثل عراق، عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در آینده وصل کند.

  15 سال حبس برای نبیل رجب

دادگاه بحرین جلسه بررسی اتهامات نبیل رجب رییس مرکز حقوق بشر بحرین را به ۲۱ فوریه موکول کرد. رویترز نوشته، وی با حکم ۱۵ سال حبس مواجه خواهد شد. رجب به انتشار توییت‌هایی علیه ائتلاف عربی در یمن متهم شده است. اتهامات وارده به نبیل رجب مربوط به مصاحبه‌هایی است که وی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام داده و طی آن تاکید کرده بود که نیروهای امنیتی بحرین زندانیان سیاسی را شکنجه می‌کنند.۱۰ جولای 2016 رجب به اتهام نشر اخبار دروغین درباره اوضاع داخلی بحرین به دو سال حبس محکوم شد.

  شکایت امارات از قطر به سازمان ملل

امارات‌عربی‌متحده از قطر به سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد. به گزارش ایرنا، شکایت امارات پس از آن صورت می‌گیرد که اعلام شد دو فروند هواپیمای مسافربری اماراتی توسط جنگنده‌های قطری رهگیری شده‌اند. دولت امارات تصمیم گرفته مسیر حرکت هواپیماهای خود را برای جلوگیری از آزار قطری‌ها تغییر دهد. پیش از این دولت قطر اعلام کرده بود در دو نوبت و به‌دلیل نقض هوایی فضای این کشور از سوی هواپیماهای اماراتی به سازمان ملل شکایت کرده است. پس از بالا گرفتن تنش میان امارات و قطر، رییس‌جمهوری امریکا دوشنبه در تماس تلفنی با امیر قطر، خواستار وحدت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس شده است. عربستان  و متحدانش تمام روابط خود با قطر را به اتهام حمایت از تروریسم قطع کردند.

 

 

ارسال نظر