از بازتعریف رشد تا انقلاب چهارم صنعتی

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۱۷
از بازتعریف رشد تا انقلاب چهارم صنعتی

گروه جهان|

 «ایجاد آینده‎یی مشترک در جهان چندپاره» این شعار نشست مجمع جهانی اقتصاد در سال 2018 است. این نشست قرار است که متفاوت از سال‌های گذشته باشد. شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته: همواره از مجمع جهانی اقتصاد انتقاد شده که ویترینی برای سخنرانی‌های سیاستمداران، سیاست‌گذاران، تاجران و فعالان زن است. اما دست‌اندرکاران نشست داووس این‌بار با دعوت از تمام دی‌نفعان کلیدی تحولات سیاسی و اقتصادی جهان به‌دنبال بررسی چالش‌ها و یافتن راه‌حل برای آنها هستند. آنها فهرستی 9گانه را ارائه کرده‌اند که به اعتقادشان می‌تواند به ساخت «آینده مشترک» کمک کند:

1- بازتعریف رشد: سال‌هاست که تولید ناخالص داخلی (GDP) به عنوان معیار رشد اقتصادی در نظر گرفته است. در عصر انقلاب صنعتی چهارم، تغییرات آب و هوایی و افزایش سرسام‌آور نابرابری درستی این معیار سنجش زیرسوال رفته است. مجمع جهانی اقتصاد پیشنهاد می‌دهد که «پیشرفت آینده اقتصاد»

(Future of Economic Progress) به جای تولید ناخالص داخلی می‌تواند به تعریف دوباره و اندازه‌گیری رشد کمک می‌کند.

2- کسب مهارت و آمادگی برای انقلاب چهارم صنعتی: ظهور فناوری‌های جدید جابه‌جایی‌های گسترده شغلی را اجتناب‌ناپذیر کرده که این مساله بر فوریت نیاز نیروهای کار امروز برای تقویت و آموزش‌ مهارت‌های جدید افزوده است. بخش‌های آموزشی مجمع درباره مهارت‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرند به رهبران سیاسی جهان پیشنهاداتی را ارائه خواهند کرد.

3- غلبه بر بحران بهره‌وری: به‌لحاظ تاریخی بهره‌وری پایین به معنی استانداردهای زندگی پایین‌تر و پول کمتر برای سرمایه‌گذاری در آینده است. بر همین اساس دست اندرکاران مجمع با کشورها و کسب‌و‌کارهای مختلف (در همه سطح) همکاری‌های گسترده‌یی داشته تا نظام‌های تولید را با هدف بهره‌وری بیشتر در انقلاب چهارم صنعتی معرفی کند.

4- روبه‌رو شدن با چالش‌های زیست محیطی: پس از گذشت دو سال از توافق آب و هوایی پاریس، نسل جدیدی از رهبران کسب‌وکارهایی برای محدود کردن گرمایش زمین پیش‌قدم شده و در جلسات و نشست‌ها تعهدات جدی را می‌پذیرند که این روند باید ادامه پیدا کند.

5- برنامه‌ریزی برای آینده: بمب ساعتی بازنشستگی و کهولت نیروی کار در جهان به اندازه تغییرات آب و هوایی خطرناک است. با افزایش عمر و برنامه‌ریزی ضعیف، شکاف پس‌اندازها میان بزرگ‌ترین نظام‌های بازنشستگی جهان تا سال 2050 اقتصاد جهانی را به‌شدت تضعیف خواهد کرد. نشست مجمع جهانی اقتصاد به تلاش‌ها برای یافتن راه‌هایی که بتوان تا 100 سالگی بدون مالیات برای نسل‌های آینده زندگی کرد، ادامه می‌دهد.

6- گسترش مزایای تجاری: با وجود نبود توافق‌های تجاری چندجانبه مهم، دست‌اندرکاران مجمع جهانی اقتصاد همچنان به دنبال راه‌هایی خواهد بود تا مزایای توافق‌های تجاری بین افراد بیشتری تقسیم شود. رهبران جهان در داووس در این راه از طرح‌های مطرح شده توسط نهادهایی چون سازمان تجارت جهانی حمایت خواهند کرد، طرح‌هایی که هدفشان کمک به کسب‌وکارهای خرد و کارآفرینان برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های تجارت الکترونیک و تسهیل امور تجاری است.

7- توزیع عادلانه منابع: نابرابری در توزیع منابع در جهان به سطح غیرقابل تحملی رسیده است. مجمع جهانی اقتصاد قصد دارد در این نشست راه‌هایی را برای کاستن از این نابرابری تقسیم منابع ارائه کند از ترویج اقتصاد دایره‌یی گرفته تا جایگزین‌هایی برای مصرف گوشت، مقابله با نقض حقوق کارکنان در مشاغل سخت چون کار در معادن و بررسی خطرات بهداشتی زباله‌ها.

8- مدیریت انقلاب چهارم صنعتی: اگر به درستی برنامه‌ریزی کنیم تغییرات بزرگ بعدی در تاریخ بشریت، نخستین انقلابی خواهد بود که بشر آن را به درستی پیش‌بینی کرده، برایش برنامه‌ریزی کرده و آمادگی روبه‌رو شدن با آن را داشته است. قرار دادن انسان را در مرکز تحولات انقلاب چهارم صنعتی رهبران جهان را به علم، ابزار و ساختار مناسب به‌منظور مقابله با اثرات منفی چنین تحولی تجهیز می‌کند.

9- تدوین سیاست‌های کارآمد برای فناوری‌های نوین: همایش انقلاب چهارم صنعتی که مارس 2017 در کالیفرنیا ایالات متحده برگزار شد دولت‌ها، دست‌اندرکاران کسب‌وکارها، تجار، استارت‌آپ‌ها، فعالان مدنی، سازمان‌های بین‌المللی و محققان را گردهم آورد تا پروتکل‌هایی را تعیین چارچوب‌ها و سیاست‌های کارآمد برای فناوری‌های نوین تهیه کنند. این مرکز حالا هشت پروژه در دست دارد که سه دولت و 20 کسب و کار مهم آن را تایید کرده‌اند. در نشست مجمع جهانی اقتصاد قرار است که بررسی‌ها در این مورد برای همکاری بیشتر دولت‌ها و ارائه طرح‌های کارآمدتر ادامه پیدا کند.

 

خودکشی تجاری امریکا

با نزدیک شدن به نشست مجمع جهانی اقتصاد، سیسیلیا ملمستروم نماینده تجاری اروپا در سه سال گذشته گفته که ایالات متحده با خروج از همکاری‌های تجاری جهانی خودکشی می‌کند. رویترز نوشته، اتحادیه اروپا در یک سال گذشته تحت سرپرستی ملمستروم مذاکرات تجاری نفس‌گیری داشته است. در جولای قراردادهای تجاری با ژاپن امضا کرد و اوایل سال جدید میلادی امیدوار هستند که با مکزیک و جبهه مرکوسور به چند توافق برسند.  سیسیلیا ملمستروم می‌گوید که سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و شعار «اول امریکا»ی او در عقد قراردادهای تجاری اروپا با طرف‌های دیگر نقش بسزایی داشته است.

نماینده تجاری اتحادیه اروپا می‌گوید که کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان ناامید از یافتن شرکای جدید تجاری از یک سو، و سال‌ها بحران اقتصادی در اروپا و رای بریتانیا به خروج از اتحادیه در 2016 باعث شد که دو طرف به دنبال یافتن‌ شرکای جدی باشند. ملمستروم که قرار است در نشست داووس نیز حضور داشته باشد، می‌گوید: «نشان دادیم که بر بحران‌ها غلبه کرده‌ایم. پس از ترامپ در ایالات متحده کشورهای زیادی برای همکاری حول اتحادیه اروپا جمع شدند.»

 

 

ارسال نظر