کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۵۱

 اردوغان دستور ساقط کردن جنگنده روس را داد

نخست‌وزیر سابق ترکیه اطلاعات مهمی را به کمیته پارلمانی مسوول بررسی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ارائه کرد. به گزارش النشره، احمد داووداوغلو گفت: رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه دستور ساقط‌کردن جنگنده روسیه را داده بود. این اعتراف می‌تواند روابط مسکو ـ آنکارا را وارد بحران جدیدی کند. اردوغان پیش‌تر جنبش وابسته به فتح‌الله گولن را در این زمینه متهم کرده بود. نیروی هوایی ترکیه جنگنده سوخوی ۲۴ روسیه را در نوامبر ۲۰۱۵ به ادعای اینکه حریم هوایی ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه را نقض کرده‌، ساقط کرد.

 ده‌ها کشته و زخمی در حملات انتحاری بغداد

وزارت کشور عراق دیروز دوشنبه از حملات انتحاری به میدانی در بغداد خبر داد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش سومریه‌نیوز، سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق با تایید این خبر گفت که این حملات توسط دو تروریست انتحاری و علیه کارگران صورت گرفته است. آمار نهایی این حملات ۲۶ کشته و ۹۵ زخمی اعلام شد.

 تلاش برای ایجاد مرکز سلفی در مرزهای عمان

تحرکات خطرناک عربستان در شرق یمن از اواخر نوامبر گذشته از مقدمه‌چینی‌ها برای ایجاد یک مرکز سلفی در شهر قشن، دومین شهر بزرگ این استان حکایت دارد. گفته شده، ریاض فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود را داخل شهر المهره بیشتر کرده و همزمان گام‌هایی در جهت نظامی‌کردن این استان برداشته است. به گزارش الاخبار، این اقدامات عربستان در حدی گسترده است که نمی‌توان گفت اهداف سیاسی و امنیتی ندارند. این مساله زنگ خطری برای عمان است، زیرا مرزهای طولانی با المهره دارد و می‌خواهد این منطقه را از درگیری‌های نظامی و مذهبی دور نگه دارد.

 کمک نظامی 18میلیون یورویی آلمان به اردن

وزیر دفاع آلمان در سفر به اردن تجهیزات نظامی به ارزش 18میلیون یورو به این کشور داد. به گزارش خبرگزاری آلمان، اورزلا فون در لاین در حاشیه واگذاری تجهیزات نظامی آلمان به اردن در امان گفت: «می‌دانیم که این منطقه برای زمان طولانی آرام نخواهد شد، بنابراین مهم این است که روابط محکمی با یکدیگر داشته باشیم.» آلمان پس از امریکا دومین کشوری است که به اردن کمک می‌کند.

 قرارداد 1.38میلیارد دلاری کویت با پنتاگون

شرکت کویتی کی‌جی‌ال قراردادی به ارزش 1.38میلیارد دلار با آژانس دفاع لجستیکی وزارت دفاع امریکا به امضا رساند. به نوشته روزنامه کویت تایمز، شرکت کترینگ کی‌جی‌ال به مدت ۲۴ ماه مواد غذایی و خدمات لجستیکی برای نیروهای امریکایی مستقر در کویت، عراق و اردن تامین می‌کند. توافق مذکور برای ۶۰ ماه قابل تمدید است. کویت سعی دارد با افزایش سرانه سرمایه به میزان ۱۰درصد آن را در 2018 به 3.5 میلیارد دینار کویت برساند. هدف غلبه بر ضعف‌هایی است که موجب شد نرخ توسعه در ۲۰۱7-۲۰۱6 کاهش یابد.

 

 

ارسال نظر