تحریم اتحادیه اروپا علیه بازار 40 میلیارد دلاری روغن پالم

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۴۷

گروه جهان  

اتحادیه اروپا تصمیم گرفته واردات روغن پالم را تا سال 2020 تحریم کند که این مساله زنگ خطر بزرگی را علیه این صنعت در کشورهای مالزی و اندونزی به عنوان مهم‌ترین تولید‌کنندگان این کالا در بازارهای جهانی به ارزش 40میلیارد دلار درسال به صدا درآورده است.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه فعالان محیط زیست اعتراضاتی نسبت به نابودی عمدی جنگل‌ها توسط برخی کشورهای جنوب شرق آسیا برای کاشت بیشتر درخت پالم به اتحادیه اروپا ارائه کردند، این بلوک اروپایی سه ماه پیش طرحی را مبنی بر تحریم خرید روغن پالم از کشورهای عمده صادرکننده آن به تصویب رساند که یک ماه بعد کمیسیون صنعت، تحقیق و انرژی اتحادیه اروپا (ITRE) نیز آن را تایید کرد. بر اساس این طرح، استفاده از روغن پالم برای تولید سوخت‌های تجدیدپذیر (زیست سوخت) در کشورهای 28گانه اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۲۲ به‌طور کامل متوقف شود. کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله مالزی، اندونزی و تایلند به دلایل شرایط آب و هوایی استوایی، صادر‌کنندگان بزرگ روغن پالم در جهان محسوب می‌شوند که اکنون این صنعت با تهدید تحریم خرید روغن پالم توسط اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است. اتحادیه اروپا دومین مقصد صادرات روغن پالم پس از هند برای مالزی و اندونزی محسوب می‌شود. اکنون این دو کشور بازار جهانی این روغن را با تولید سالانه بیش از 40میلیارد دلار در دست دارند.

طبق گزارش وزارت کالا و صنایع کشاورزی مالزی، ارزش صادرات روغن پالم این کشور حدود 20میلیارد دلار درسال است و در حال حاضر حدود 650 هزار نفر در مالزی صاحب زمین پرورش درخت پالم هستند. علاوه براین صادرات روغن پالم این کشور در سال 2017 افزون بر 75 میلیارد دلار بوده است. طبق گزارش وزارت صنعت و تجارت بین‌الملل مالزی، با وجود اینکه مذاکرات دوجانبه موافقتنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و مالزی پنج سال است که کنار گذاشته شده اما این اتحادیه در سال گذشته همچنان با رقم 2میلیارد یورو (10میلیارد رینگیت) بزرگ‌ترین بازار واردات روغن پالم از مالزی بوده است.

 

 

ارسال نظر