سرمایه‌گذاران جهانی برای بازار چین دندان تیز کرده‌اند

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۴۶
سرمایه‌گذاران جهانی برای بازار چین دندان تیز کرده‌اند

گروه جهان   طلا تسلیمی

چین بازارهای سهام خود را به روی سرمایه‌گذاران جهانی می‌گشاید و اگرچه پیش‌بینی می‌شود که سهم خارجی‌ها در این بازار به 6درصد محدود شود، اما حتی در این سطح نیز معاملات سودآوری در انتظار سرمایه‌گذاران خواهد بود چراکه بازار سرمایه‌گذاری چندین تریلیون دلاری چین در مسیر تبدیل شدن به دومین بازار بزرگ سرمایه‌گذاری جهان بعد از امریکا قرار دارد. فرهنگ پس‌انداز در چین که در دولت این کشور نیز منعکس شده، در سال‌های اخیر محرک رشد اقتصاد جهانی بوده است و حالا که صدها میلیون چینی به‌دنبال بازنشستگی هستند، این فرهنگ به‌نوعی به انگیزه سرمایه‌گذاری‌های شخصی تبدیل می‌شود که تقویت بازارها را در پی خواهد داشت. این مساله علاوه بر اینکه مدیران سرمایه خارجی را به سمت بازارهای چین جذب می‌کند، وام‌دهندگان خارجی را نیز به فروش اوراق قرضه دلاری در این کشور ترغیب کرده است.

 بازار سودآور چین

توجه مدیران سرمایه به بازار چین جای تعجب ندارد. بازار سرمایه چندین تریلیون دلاری چین به سرعت در حال رشد است و طی دو سال این کشور به دومین بازار بزرگ جهانی بعد از امریکا تبدیل خواهد شد. به گزارش فایننشال تایمز، مسوولان کنترل و نظارت مالی، بازارها را به‌تدریج به روی شرکت‌های خارجی می‌گشایند و دونگ وانگ کهنه‌کار در صنعت مدیریت سرمایه در چین و مدیرعامل «اچ‌اس‌بی‌سی» به شرکت‌های خارجی که قصد ورود به بازار چین را دارند توصیه کرده چشم‌انداز بلندمدت را درنظر بگیرند: «بازار چین جایی نیست که یک شبه وارد آن شوید، در لاتاری شرکت کنید و ثروتی هنگفت به جیب بزنید». بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری به سمت این بازار در حال رشد جذب می‌شوند، اما درخواهند یافت که صنعت سرمایه‌گذاری داخلی به‌شدت رقابتی است. شمار تامین‌کنندگان سرمایه در سال‌های اخیر در چین افزایش قابل‌توجهی داشته است و اکنون هزاران صندوق سرمایه‌گذاری ثبت شده و تامین‌کننده مالی در این کشور مشغول به کار هستند. در سال‌های 2013 تا 2017 شمار صندوق‌های مشترک به بیش از سه برابر، یعنی 4هزار و 419 مورد، افزایش یافته است. شرکت مشاوره مالی «کیسی کوئِرک» معتقد است تنها سهمی محدود و 6درصدی از بازار سرمایه‌گذاری چین نصیب شرکت‌های خارجی می‌شود، چراکه پس‌انداز‌کنندگان چینی دارایی‌های داخلی را ترجیح خواهند داد؛ اما سهم 6درصدی از دومین بازار بزرگ جهان همچنان سهم قابل‌توجهی است.

گشایش بازارهای چین به رویه سرمایه‌گذاران خارجی در هفته‌های اخیر شماری از مشهورترین مدیران دارایی جهان را بر آن داشته که برای تاسیس صندوق سرمایه در چین اقدام کنند. شرکت امریکایی «ام‌اس‌سی‌آی» که از تامین‌کنندگان ارشد ابزار حمایت از تصمیمات در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود نیز تصمیم گرفته بخشی از سهام‌های درجه یک چین را به شاخص سهام با نفوذ خود در بازارهای نوظهور بیفزاید که این اقدام در مشروعیت‌بخشی به بازارهای سرمایه چین تاثیر مثبتی داشته است.

کیسی کوئِرک پیش‌بینی کرده بازار چین از

2.8 تریلیون دلار در سال 2016 تا سال 2030 به بیش از 17 تریلیون دلار رشد کند. پس‌انداز‌کنندگان چینی در سه سال آینده سهمی حدودا 50درصدی در جریانات مالی خواهند داشت در حالی که سهم پس‌انداز‌کنندگان (سرمایه‌گذاران جزء) امریکایی 10درصد و بریتانیایی یک‌درصد خواهد بود. کیسی کوئرک همچنین پیش‌بینی می‌کند بازار مدیریت دارایی‌ها که اکنون 4درصد از مجموع ثروت چین را تشکیل می‌دهد تا 2030 به 10درصد رشد کند. این پیش‌بینی برمبنای چند عامل عمده درنظر گرفته شده است: افزایش سریع ثروت سرمایه‌گذاران جزء، محدودیت‌های ساختاری در نظام بانکداری داخلی چین، حمایت دولت پکن از ایجاد نظام بازنشستگی و همچنین رشد بازارهای سرمایه.

مدیران دارایی در جهان از مدت‌ها پیش به‌دنبال فعالیت در چین بودند، اما این فعالیت از ماه ژوئن 2016 و پس از آن ممکن شد که کمیسیون نظارت بر اعتبارات در چین و سازمان مدیریت دارایی این کشور پذیرش درخواست‌ها از سوی گروه‌های خارجی را پذیرفتند. از نظر وانگ، مزیت اصلی مدیران دارایی خارجی در بازار چین بر رقبای داخلی، تجربه آنها در فعالیت در بازارهای سرمایه جهانی است. وانگ می‌گوید آنها می‌توانند چین را به جهان نشان دهند و جهان را به چین بیاورند.

 بازار جدید اوراق قرضه دلاری

افزایش ثروت سرمایه‌گذاران جزء در چین و در دیگر کشورهای آسیایی توجه وام‌دهندگان خارجی را نیز جلب کرده است. گزارش‌های منتشر شده از سفر گروهی از اعتباردهندگان برزیلی به آسیا در تلاش برای فروش اوراق قرضه دلاری به سرمایه‌گذاران محلی حکایت دارد. تبلیغات شرکت‌های خارجی برای اوراق قرضه‌شان در آسیا تحول جدیدی است و به عقیده تحلیلگران، از تغییری اساسی در وجهه آسیا حکایت دارد. با افزایش ثروت سرمایه‌گذاران محلی، شمار بیشتری از صادرکنندگان اوراق قرضه به سمت این منطقه جذب می‌شوند و این مساله نشان می‌دهد که بازارهای اوراق قرضه در آسیا به نقطه عطفی رسیده و به‌طور فزاینده به سمت تبدیل شدن به قطب مالی مستقل پیش می‌روند. یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضا در میان سرمایه‌گذاران آسیایی، افزایش ثروت و پس‌اندازها در منطقه و به‌ویژه در چین است. سرمایه‌گذاران آسیایی در سال گذشته خریدار 78درصد از اوراق قرضه دلاری بودند و این درحالی است که تنها 8درصد از این اوراق قرضه توسط سرمایه‌گذاران امریکایی خریداری شده بود. در میان کشورهای آسیایی، چین بیشترین سطح تقاضا در سرمایه‌گذاری را رقم زده و طبق برآوردهای گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند، بیش از 50درصد از اوراق قرضه دلاری معامله شده در آسیا به چینی‌ها فروخته شده است.

 

ارسال نظر