نمایش قدرت ماکرون و مرکل در برابر ترامپ

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۴۵
نمایش قدرت ماکرون و مرکل در برابر ترامپ

گروه جهان

صدراعظم آلمان قصد دارد در نشست هفته آینده مجمع جهانی اقتصاد در داووس برای تقابل با دونالد ترامپ به امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه بپیوندد. آنگلا مرکل که از انتخابات سپتامبر تاکنون درگیر ماراتن نفس‌گیر تشکیل دولت ائتلافی است پس از 3سال برای نخستین بار در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت خواهد کرد.

رویترز نوشته، منابع مطلع دولت آلمان گفته‌اند که خانم صدراعظم پس از توافق با سوسیال دموکرات‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی حالا می‌تواند با دست باز به داووس سفر کند تا در کنار ماکرون سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی و غیرمتعارف ترامپ در عرصه بین‌الملل را به چالش بکشد. آنگلا مرکل به عنوان سیاستمداری میانه‌رو و حامی اروپا که از مقررات‌زدایی تجاری و نظم جهانی بر مبنای اجماع نظر و نه انزواگرایی حمایت می‌کند، شناخته شده است. گفته شده، ترامپ قرار است در روز پایانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس سخنرانی کند.

اشتفن زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل هفته گذشته از پاسخ دادن به سوالات در رابطه با اینکه آیا صدراعظم آلمان در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت خواهد کرد یا خیر طفره رفت اما به دنبال آغاز یک توافق سیاسی در برلین میان حزب دموکرات مسیحی آلمان و حزب سوسیال دموکرات‌ها احتمال حضور مرکل در این نشست در داووس قوی‌تر شده است.

تحلیلگران بر این باورند که حضور آنگلا مرکل در داووس نشانه‌یی دال بر بازگشت خانم صدراعظم به عرصه جهانی پس از چند ماه کشمکش سخت سیاسی در داخل آلمان است. حضور مرکل این فرصت را به امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه خواهد داد تا بار دیگر بر تعهدات(رهبران اروپایی) برای اصلاح اتحادیه اروپا پس از برگزیت تاکید کرده و از ارزش‌های لیبرال دموکراسی در برابر سیاست‌های یک‌جانبه ترامپ مبتنی بر شعار «اول امریکا» دفاع کند.

برخی ناظران بر این باورند که ملحق شدن مرکل به ماکرون در داووس پیامی شفاف و جدی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه اروپا قصد دارد، زمام امور را به دست گرفته و نفوذ ترامپ و دولتش را بر عرصه جهانی محدود کند. اسپوتنیک نوشته است:«ملحق شدن مرکل به ماکرون در داووس به عنوان نمایش قدرت در برابر سیاست‌ها، اقدامات و بیانیه‌های ترامپ امریکا تلقی می‌شود.» قرار است ماکرون در روز دوم نشست مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کند. رابین نیبلت، مدیر اندیشکده چاتم هاوس در لندن می‌گوید: «غریزه به من می‌گوید که ماکرون رهبری بزرگ خواهد شد. ماکرون تنها درباره اروپا صحبت نمی‌کند. او تلاش خواهد کرد تا مسوولیت رهبری یک جهان آزاد تحت حمایت اروپا را برعهده گیرد.»

این در حالی است که به گفته گروه مشاوره‌یی خطرات سیاسی موسوم به گروه اوراسیا میزان حمایت‌ها از عملکرد ترامپ در داخل امریکا حدود 40درصد است اما تنها 5 درصد از جمعیت حاضر در نشست مجمع جهانی اقتصاد از ترامپ حمایت می‌کنند.

سفر ترامپ به داووس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد نخستین سفر یکی از روسای جمهور امریکا به این نشست از سال 2000میلادی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود در جریان این سفر جرد کوشنر داماد ترامپ و مشاور او در امور خاورمیانه، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری، رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده همچنین هیاتی بزرگ از دیگر مقام‌های امریکایی رییس‌جمهور امریکا را همراهی کنند.

دونالد ترامپ، نخستین رییس‌جمهوری وقت امریکا از زمان بیل کلینتون است که شخصا در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کند. سال گذشته جو بایدن، معاون باراک اوباما رییس‌جمهوری وقت امریکا در داووس شرکت کرد. شی جین‌ پینگ هم در سال گذشته میلادی نخستین رییس‌جمهوری چین بود که در نشست داووس حضور یافت.

 اختلافات اروپا و امریکا

رهبران جهان هفته آینده در شرایطی به داووس سفر می‌کنند که علاوه بر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه اقتصادی ترامپ مسائلی چون تاکید اروپا بر حفظ برجام و توافق هسته‌یی با ایران در برابر ماجراجویی‌های دیپلماتیک ترامپ به مرحله حساسی رسیده و به یکی از اختلافات اساسی رهبران اروپایی و امریکا تبدیل شده است. الکسی پوشکوف، رییس کمیسیون سیاست‌گذاری اطلاعاتی سنای روسیه در این باره می‌گوید:«اختلاف به وجود آمده میان امریکا و اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌یی ایران ممکن است ماهیت بحرانی بیابد. ترامپ می‌خواهد برجام را اصلاح کند اما هر گونه تغییر ریسک لغو این توافق را به همراه دارد و اتحادیه اروپا این مساله را درک می‌کند.»

یورونیوز درباره روابط بروکسل و واشنگتن پس از روی کار آمدن ترامپ در امریکا می‌نویسد:«یکی از مهم‌ترین چالش‌های اروپا در 2018میلادی ادامه همکاری‌های جهانی با امریکا به عنوان یک متحد تاریخی است. ‌واقعیت این است که روی کار آمدن ترامپ تمام معادلات را در اروپا به هم ریخته است چراکه تصمیم‌های بی‌سابقه رییس‌جمهوری ایالات متحده درباره موضوع‌های مورد مناقشه بین‌المللی خلاف تمام پیش‌بینی‌ها بوده است. دو مورد مهم آن درباره دو بحران تاریخی و تنش‌زا در خاورمیانه است که اتحادیه اروپا و نماینده عالی آن فدریکا موگرینی در سیاست خارجی و امور امنیتی خلاف انتظار کاخ سفید از مواضع ترامپ حمایت نکردند؛ برجام و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل. ادامه این روند اتحادیه اروپا را در سال آینده میلادی بیش از پیش در مقابل ایالات متحده قرار خواهد داد زیرا رویدادهای سال ۲۰۱۷میلادی دست‌کم نشان می‌دهند که اروپا در موضع سیاست خارجی کاملا مستقل از دولت امریکا تصمیم می‌گیرد و این موضوع می‌تواند روابط ترانس آتلانتیک(فرای اقیانوس اطلس) اتحادیه اروپا را دچار تغییر و تحولات تاریخی کند.

 

ارسال نظر