خط و نشان اردوغان برای امریکا

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۷۰

گروه جهان|

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه گفته اگر امریکا فتح‌الله گولن را که از سوی آنکارا به طراحی و رهبری کودتای سال ۲۰۱۶ متهم شده به ترکیه تحویل ندهد، توافق استرداد مجرمان با امریکا لغو خواهد شد. به گزارش رویترز، دولت ترکیه که فتح‌الله گولن روحانی ترکیه‌یی‌تبار ساکن امریکا را به رهبری کودتای نافرجام ۲۰۱۶ متهم کرده، بارها از امریکا خواسته او را تحویل دهد.

گولن این اتهام را رد کرده و مقام‌های امریکایی گفته‌اند استرداد وی مستلزم ارائه شواهد مستند به مراجع قضایی است. اردوغان در جمع مقام‌های دولتی ترکیه گفته است: «تاکنون ۱۲تروریست را به امریکا تحویل داده‌ایم ولی آنها فردی را که می‌خواهیم تحویل نداده‌اند و بهانه‌های واهی می‌آورند. اگر شما او (گولن) را به ما ندهید از این پس هرگاه که یک تروریست دیگر را طلب کنید تا زمانی که رییس‌جمهور هستم آن را به شما تحویل نخواهیم داد.»

ترکیه عضو ناتو است و یکی از متحدان مهم امریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود. اما مناسبات دو کشور در دوره اخیر به دلایل مختلف از جمله حمایت و همکاری نظامی امریکا با پیکارجویان کرد سوریه و اعلام جرم علیه یک مقام ارشد بانک‌های ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران که در آن پرونده عده‌یی از مقام‌های ارشد ترکیه به فساد مالی متهم شده‌اند، تیره شده است. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه گفته بود، مناسبات دو کشور تحت تاثیر حمایت امریکا از کردهای سوریه و عدم استرداد فتح‌الله گولن تیره شده و در آینده ممکن است، تیره‌تر شود. اردوغان نیز پنج‌شنبه افزود: «امریکا به ما گوش نمی‌دهد ولی به پیکارجویان کرد سوریه گوش می‌دهد. آیا در این شرایط می‌تواند همکاری‌های استراتژیک وجود داشته باشد؟ ترکیه کشوری نیست که با سیاست‌های متناقض امریکا در منطقه متزلزل شود.»

هفته گذشته هیات منصفه دادگاهی در امریکا یکی از مقام‌های ارشد بانک دولتی هالک ترکیه را به دلیل دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران مجرم شناخت. اردوغان این پرونده قضایی را محکوم کرده و آن را «یک کودتای سیاسی» از سوی سازمان سیا، اف‌بی‌آی و شبکه هواداران گولن (فتو) برای تضعیف حکومت ترکیه توصیف کرده است.

 

ارسال نظر