رابرت مولر به‌دنبال شکار «نابغه»

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۱۳
رابرت مولر به‌دنبال شکار «نابغه»

گروه جهان  

در پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، دونالد ترامپ بیش از پیش در کانون توجه دادستان ویژه قرار گرفته است. دادستان ویژه می‌خواهد به‌زودی از ترامپ سوال کند. نشریه شیکاگو تریبیون با اشاره به توییت چند روز پیش ترامپ که خود را «نابغه‌یی باثبات» خوانده نوشته وقتش رسیده که رییس‌جمهور امریکا شخصا با این بحران روبه‌رو شود.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به رییس‌جمهوری امریکا نوشته رابرت مولر سرپرست تحقیقات پرونده روسیه، احتمالا ظرف چند هفته رسما خواهان مصاحبه با دونالد ترامپ خواهد شد. تیم حقوقی ترامپ هنوز رسما این گزارش‌ها را تایید نکرده است.

شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده وکلای ترامپ و نمایندگان دادستان ویژه از روزهای پایانی دسامبر ۲۰۱۷ بر سر پرسش از ترامپ با هم در ارتباط هستند که در این گفت‌وگوها مسائلی از قبیل مکان و ‌‌زمان مصاحبه، جنبه‌های حقوقی آن و راه‌حل‌های بدیل همچون مصاحبه‌یی کتبی مطرح شده‌اند.

واشنگتن‌پست و شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده‌اند وکلای ترامپ علاقه‌یی ندارند به او اجازه دهند در یک جلسه رو در رو به سوالات مولر پاسخ دهد و درحال بررسی ارائه پاسخ‌های کتبی به برخی سوالات هستند.

پرونده ارتباط احتمالی اطرافیان دونالد ترامپ با روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ از پیش از ورود رسمی او به کاخ سفید یک سال قبل گریبانگیر ترامپ بوده است. یکی از پرسش‌های اصلی این است که آیا امکان باج‌گیری از او یا اطرافیانش وجود داشته یا رفتاری غیرقانونی از ترامپ یا اطرافیانش سر زده است.

رابرت مولر دادستان ویژه که زمانی مدیر اف‌بی‌آی بود از سوی وزارت دادگستری مسوول تحقیقات است. دادستان ویژه علاوه بر تحقیقات مربوط به روسیه، درباره این موضوع تحقیق می‌کند که آیا ترامپ و نزدیکانش با اخراج جیمز کومی مدیر اف‌بی‌آی برای کارشکنی در مسیر عدالت تلاش کرده‌اند یا خیر. واشنگتن‌پست به نقل از یکی از اعضای محفل ریاست‌جمهوری نوشته: «این قضیه سریع‌تر از آنکه خیلی‌ها تشخیص می‌دهند پیش می‌رود.»

از زمانی که این محققان اتهاماتی را علیه اعضای سابق ستاد انتخاباتی ترامپ مطرح کردند تنش میان رابرت مولر و رییس‌جمهور افزایش یافته به‌طوری که در هفته‌های اخیر مدیر وقت کمپین ریاست‌جمهوری ترامپ از رابرت مولر شکایت کرد. پل منافورت دادستان ویژه پرونده روسیه را متهم کرده که در جریان تحقیقات از حدود اختیارات خود فراتر می‌رود. منافورت خواستار برخورد با مولر شده است. دولت ترامپ تبانی با روسیه در جریان انتخابات را تکذیب می‌کند.

نشریه شیکاگو تریبیون یک روزنامه محلی در گزارشی با عنوان «مولر در برابر ترامپ: زمانش رسیده که کاخ سفید نابغه را رها کند» نوشته است: «دو چیز را می‌دانیم اینکه رییس‌جمهور ترامپ نابغه است و اینکه رابرت مولر یک جادوگر است و ستاد انتخاباتی ترامپ هیچ ارتباطی با روس‌ها ندارد. اینها را می‌دانیم چون ترامپ گفته و نابغه‌ها دروغ نمی‌گویند. دروغ گفتن درباره چنین مساله بزرگی هوشمندانه نیست و افراد نابغه چنین کاری نمی‌کنند... ترامپ در توییترش گفته نابغه است و هیچ راهی برای ما غیرنابغه‌ها وجود ندارد که بتوانیم ادعای او را اثبات کنیم و از آنجا که رابرت مولر هیچ‌گاه ادعا نکرده که نابغه است پس احتمالا نباید باشد. پس وکلای ترامپ و دست‌اندرکاران کاخ سفید نباید نگران باشند. آنها باید رییس‌جمهور نابغه را رها کنند تا کاری را که در آن مهارت دارد، انجام دهد: برنده شدن. آنها باید اجازه دهند تا ترامپ نابغه به پرسش‌های رابرت مولر غیرنابغه پاسخ داده و درنهایت برنده شود!»

نیویورک‌تایمز چندی پیش نوشته بود که سازمان سیا در پی دریافت اطلاعاتی محرمانه از دولت استرالیا بود که تحقیقات درباره تماس‌ بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه را آغاز کردند. جورج پاپادوپولوس یکی از مشاوران سیاست خارجی ترامپ، در ماه مه ۲۰۱۶ در حالت مستی به الکساندر داونر سفیر استرالیا در بریتانیا، گفت که روسیه اطلاعاتی برای تخریب چهره هیلاری کلینتون در اختیار دارد. نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام نا‌شناس امریکایی و استرالیایی نوشته حدود دو ماه بعد که هزاران ایمیل کلینتون و دفتر مرکزی حزب دموکرات به اینترنت درز داده شد، دولت استرالیا حرف‎های آن شب جورج پاپادوپولوس را به اف‌بی‌آی گزارش کرد. در این گزارش به نقل از پاپادوپولوس آمده که او گفته بود روسیه در پی تطمیع اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ بوده است. پاپادوپولوس اکتبر ۲۰۱۷ به‌طور رسمی اتهام دروغ گفتن به پلیس فدرال در جریان تحقیقات را پذیرفت. گفته می‌شود که او هم‌اکنون با اف‌بی‌آی همکاری می‌کند.

 بحران پس از بحران

در شرایطی که تحقیقات درباره احتمال ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه به مراحل حساسی رسیده و با وجود تاکیدهای پیشین کاخ سفید و شخص ترامپ که اطمینان می‌داد تحقیقات درباره شخص رییس‌جمهور نخواهد بود، اکنون بحث بازجویی از شخص ترامپ مطرح شده، واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به انتشار کتاب پرفروش «آتش و خشم، درون کاخ سفید ترامپ» که سلامت روانی رییس‌جمهور امریکا را به‌طور جدی زیر سوال برده است، گزارش داده که کاخ‌ سفید برای متوقف کردن بحث‌های مربوط به سلامت روانی ترامپ به‌شدت دست و پا می‌زند و تلاش دارد القا کند که وی برای کار در آمادگی کامل است.

در این گزارش آمده است: «تردیدها درباره وضعیت سلامت روان ترامپ حتی پیش از انتخاب وی به‌عنوان رییس‌جمهوری امریکا در گوشه و کنار واشنگتن به گوش می‌رسید و افرادی چون سناتور باب کورکر ماه آگوست ۲۰۱۷ اعلام کردند که ترامپ از ثبات کافی برخوردار نیست و رقبایش باید موفق می‌شدند. حالا مشاوران ترامپ موضعی خصمانه در مقابل این کتاب به خود گرفته و به جای آنکه به سوالات درباره اینکه آیا رییس‌جمهوری ۷۱ساله امریکا برای این مقام و پست مناسب است، به سوال‌کنندگان پرخاش کردند. سارا هاکبی سخنگوی کاخ سفید، در ایمیلی این پرسش‌ها را مضحک خوانده است و جیسون میلر مشاور سابق کمپین انتخاباتی ترامپ، گفته انگیزه‌های حزبی پشت این گزارش‌های مطرح شده درباره سلامت روان رییس‌جمهوری وجود دارد. حالا مقام‌های کاخ سفید تلاش می‌کنند تا ترامپ را فردی سختکوش در کار نشان دهند.»

نظرسنجی‌های گالوپ نشان می‌دهد میزان محبوبیت ترامپ در هفته نخست 2018 میلادی به 37درصد رسیده است. آخرین میزان محبوبیت ترامپ که 31دسامبر 2017 برگزار شده بود محبوبیت ترامپ را 39درصد اعلام کرده بود.

 

ارسال نظر