کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۳۳

 تنش‌های سیاسی، نرخ ارز را در افغانستان بالا برد

بانک مرکزی افغانستان عامل افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و ارزهای خارجی در این کشور را تنش‌های سیاسی داخلی عنوان کرد و گفت امسال نرخ افغانی در برابر ارزهای خارجی 4درصد کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، خلیل صدیقی گفته است: «کشمکش‌های اخیر سیاسی در این کشور سبب شده نرخ ارزهای خارجی ازجمله دلار به‌صورت بی‌سابقه افزایش یابد.» این مقام افغانستانی به تنش‌های سیاسی به‌صورت آشکار اشاره نکرده اما برکناری عطامحمد نور استاندار بلخ کشمکش‌های را در پی داشت که همچنان ادامه دارد.

 بارزانی: بغداد برای آغاز مذاکرات جدی نیست

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، بغداد را به عدم جدیت در آغاز مذاکرات با اربیل برای حل مشکلات و اختلافات موجود متهم کرد. به گزارش القدس العربی، نیچروان بارزانی همچنین درباره سفر هیات مخالف کرد به بغداد گفته است: «قرار بود نمایندگانی از تمام احزاب در این هیات باشند نه فقط سه نفر. رفتن به بغداد برای مذاکره باید براساس مشروعیت کردستان از طریق پارلمان اقلیم صورت گیرد و دولت کردستان مسوول مذاکره است.» این درحالی است که هیات مخالف کردی که به بغداد سفر کرده همچنان به دیدارهای خود با مسوولان سیاسی ادامه می‌دهد. روابط بغداد و اربیل پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی به‌شدت متشنج شده است.

 به‌کارگیری بازپرسان زن در عربستان‌سعودی

دادستانی کل عربستان قصد دارد علاوه بر استخدام زنان در کادر اداری پشتیبانی، بازپرسان زن را در مرکز اصلی و تمام زیرشعبه‌های خود در سراسر این کشور به خدمت بگیرد. به گزارش روزنامه الریاض چاپ عربستان، این اقدام مقدمه طرح‌های توسعه‌یی دادستانی کل عربستان برای انتصاب افراد در پست‌های خالی است که در حمایت از حریم خصوصی زنان در بازجویی‌ها ضروری است. این رویکرد پس از آن اتخاذ شد که ساختار دادستانی کل به‌عنوان یک نهاد حقوقی درراستای برقراری مساوات میان اعضا تغییر کرد.

 عراق 4 میلیون فقیر رسمی دارد

وزیر کار و امور اجتماعی عراق تعداد فقرای رسمی کشورش را 4 میلیون نفر اعلام کرده است. به گزارش ایرنا، محمد شیاع السودانی گفته این افراد به‌طور رسمی تحت پوشش کمک‌ها و حمایت این وزارتخانه هستند. به‌گفته وی، 328 هزار خانواده فقیر هم‌اکنون به‌طور مرتب از کمک‌ها و حمایت‌های مالی این وزارتخانه برخوردار هستند و 700 هزار خانواده در انتظار تحت پوشش قرار گرفتن توسط برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه هستند. گرچه عراق جزو کشورهای ثروتمند از حیث منابع زیرزمینی به‌ویژه نفت در جهان است اما به‌دلیل جنگ‌های پی در پی و پس‌رفت اقتصادی در این کشور، تعداد فقرا با توجه به جمعیت 37 میلیونی آن، رقم قابل توجهی به‌شمار می‌رود.

 

 

ارسال نظر