مقامات فاسد اوکراین محاکمه می‌شوند

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۵۳

گروه جهان    رییس‌جمهوری اوکراین در واکنش به اعتراضات مردمی در دو ماه اخیر در کی‌یف که مقابله با فساد مقامات دولتی را خواستار شده بودند، گفته این افراد در 2018 محاکمه خواهند شد. به گزارش اسپوتنیک، پترو پورشنکو گفته است: «اوکراین به‌زودی از مزایای افزایش اختیارات بهره‌مند می‌شود و دادگاه‌های جدید نخستین احکام را درباره مقامات فاسد برکنار شده صادر خواهند کرد.» دولت اوکراین از طرف مردم و صندوق بین‌المللی پول برای انجام اصلاحات به‌ویژه مبارزه با فساد در لایه‌های مختلف حکومتی تحت فشار قرار دارد. غرب و صندوق بین‌المللی پول ادامه واگذاری تسهیلات به اوکراین را به انجام این اصلاحات و مبارزه با فساد منوط کرده‌اند. مخالفان دولت اوکراین اکتبر 2017 با اعتراض علیه فساد مالی در سطوح حکومتی در کی‌یف تظاهرات و شماری از مخالفان مقابل پارلمان این کشور تحصن کردند. هدف از این تحصن لغو مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان، تصویب قانون جدید انتخابات و تشکیل دادگاه رسیدگی به فساد مالی در این کشور بود. یوری لوتسنکو دادستان کل اوکراین، در آن زمان اعلام کرد که ماموران امنیتی اجازه جمع‌آوری چادرهای تحصن‌کنندگان و برخورد خشونت‌آمیز با آنها را ندارند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات همچنین محاکمه مفسدان مالی در سطوح مختلف حکومتی را خواستار شدند..

تظاهرات ضددولتی را حزب «جنبش نیروی جدید» به رهبری میخاییل ساکاشویلی رییس‌جمهوری سابق گرجستان و باتکویفشینا به رهبری یولیا تیموشنکو و حزب موضع اجتماعی آغاز کردند. پس از ادامه اعتراض‌ها از سوی ساکاشویلی در کی‌یف، دولت اوکراین درنهایت تصمیم به بازداشت او گرفت. اما او خیلی زود آزاد شد و در مقابل از پترو پورشنکو رییس‌جمهوری اوکراین خواست به‌صورت داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کند.

ساکاشویلی در نامه‌یی خطاب به پورشنکو نوشت: «شما باید نزد خود و ملت اوکراین اعتراف کنید که قادر نبوده و نمی‌خواهید کشور به سمت بهبود برود؛ استعفای داوطلبانه شما، آخرین فرصت برای ممانعت از بروز یک بحران سیاسی در کشور است.» به نظر می‌رسد اظهارات پورشنکو در ابتدای 2018 واکنشی به اعتراض‌های چند ماه اخیر در اوکراین و تلاشی برای کاهش فشارها بر دولت این کشور باشد. رییس‌جمهوری اوکراین در جای دیگری از این سخنرانی تاکید کرد پیشرفت این کشور در 2018 ادامه خواهد داشت و این امر امکان جذب گسترده سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم می‌آورد. او وعده داد وضعیت جاده‌های کشور نسبت به سال گذشته بهتر شود و تسلیحات پیشرفته بیشتری دراختیار ارتش اوکراین قرار بگیرد. پورشنکو با بیان اینکه 3میلیارد دلار بودجه به ارتش اوکراین تخصیص یافته، گفت: «20درصد این مبلغ برای خرید تسلیحات جدید هزینه خواهد شد.»

 

ارسال نظر