مغولستان متحد جدید کره‌شمالی پس از چین

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۷۱

گروه جهان| در پی اعمال محدودیت‌های تجاری علیه کره‌شمالی از سوی چین، سطح تبادلات تجاری پیونگ‌یانگ با مغولستان در سال گذشته میلادی به بیشترین حد خود رسید. به گزارش ایندیپندنت، ارقام منتشر شده از سوی آژانس گسترش سرمایه‌گذاری و تجارت کره‌شمالی (KOTRA) نشان می‌دهد که میزان سطح تجارت میان دو کشور 43درصد افزایش یافته و به 2.29میلیون دلار رسیده است. این روند صعودی بیشتر به‌ دلیل افزایش صادرات مغولستان به کره‌شمالی است.

تا سال 2016 تنباکو عمده‌ترین محصول صادراتی مغولستان به کره‌شمالی بوده اما اکنون مواد دارویی بیشترین سهم در صادرات مغولستان به این کشور را دارد. این اتفاق پس از آن رخ داد که وزارت تجارت و مقامات گمرک چین اعلام کردند که با پیروی از قطعنامه‌های سازمان ملل تجارت با کره‌شمالی را محدودتر می‌کنند. این ضوابط محدودیتی علیه تجارت با کره‌شمالی از ششم ژانویه اجرا شد.

چندی پیش وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که طبق جدیدترین تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی اعمال کرده، سقف صادرات محصولات مربوط به نفت پالایش شده به کره‌شمالی در سال نباید از ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر شود و این تحریم از اول ژانویه ۲۰۱۸ شروع می‌شود. اطلاعات گمرکی چین نشان می‌دهند که این کشور در ماه نوامبر هیچ محصول نفتی به کره‌شمالی صادر نکرده و ظاهرا فراتر از تحریم‌هایی که اوایل سال ۲۰۱۷ از سوی سازمان ملل برای محدود کردن محموله‌های نفت تحویل شده به کره‌شمالی اعمال شدند، عمل کرده است. چین با اینکه حامی دیپلماتیک کره‌شمالی است، اما به‌دلیل رفتار خطرناک پیونگ‌یانگ در شورای امنیت با قطعنامه‌های تحریمی موافقت کرده است. تحلیلگران می‌گویند نیاز کره‌شمالی به واردات نفت از چین، اهرم فشار اقتصادی نیرومندی است که می‌تواند علیه پیونگ‌یانگ به کار گرفته شود. در همین حال رهبران چین هشدار داده‌اند که تدابیر سختگیرانه علیه کره‌شمالی می‌تواند دولت کره‌شمالی را بی‌ثبات کند یا شمار زیادی از پناهجویان کره‌شمالی را راهی چین کند. بر اساس آخرین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، شرکت‌های چینی مجاز هستند سالانه تا سقف 4میلیون بشکه نفت‌خام و ۵۰۰هزار بشکه محصولات نفتی پالایش شده به کره‌شمالی صادرات داشته باشند. همچنین این شرکت‌ها از هرگونه معامله با شرکت‌های مرتبط با محصولات نظامی و تسلیحاتی کره‌شمالی منع شده‌اند. کره‌شمالی می‌گوید تحریم‌ها یا رزمایش‌های نظامی ایالات متحده و هم‌پیمانان منطقه‌یی آن با هدف سرنگونی رژیم حاکم و نقض تمامیت ارضی آن کشور انجام می‌شوند. واشنگتن و متحدانش می‌گویند رزمایش‌ها جنبه دفاعی دارند و برای آمادگی در برابر تهدیدهای نظامی پیونگ‌یانگ انجام می‌شوند.

 

ارسال نظر