تقابل لفظی ماکرون و اردوغان در پاریس

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۶۹

گروه جهان|

موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و حقوق بشر به تقابل لفظی روسای‌جمهور فرانسه و ترکیه تبدیل شد. این درحالی است که اردوغان در راستای بهبود رابطه شکننده آنکارا و اتحادیه اروپا به پاریس سفر کرده است. به گزارش یورونیوز درحالی که امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در حضور همتای ترکیه‌یی خود به صراحت گفت که آنکارا به دلیل تحولات جاری در ترکیه نمی‌تواند عضویت اتحادیه اروپا را داشته باشد، رجب طیب اردوغان نیز از خستگی کشورش از صبوری برای الحاق احتمالی به اتحادیه اروپا صحبت کرده است.

امانوئل ماکرون پس از دیدار با همتای ترکیه‌یی خود گفته که تحولات این کشور پس از کودتای نافرجام اجازه پیشرفت در روند مذاکره برای الحاق به اتحادیه اروپا را نداده است.

رییس‌جمهوری فرانسه در عین حال از طرح خود برای مشارکت اتحادیه اروپا و ترکیه صحبت کرده و با اشاره به رابطه بروکسل با آنکارا گفته است: «خواسته من این است که ما بیشتر با یکدیگر همکاری کنیم و پشتوانه و تکیه‌گاه ترکیه اروپا باقی بماند. اما فکر می‌کنم که پرونده روند الحاق به آن شکلی که گشوده شده است، نمی‌تواند طی چند سال آینده به سرانجام برسد.»امانوئل ماکرون تاکید کرده، کشورهای دموکراتیک ‌باید در مبارزه خود با تروریسم به حکومت قانون احترام بگذارند. رییس‌جمهوری فرانسه همچنین با اشاره به اختلاف ‌نظر خود با اردوغان درباره حقوق بشر گفته است:«دموکراسی‌های ما باید در مقابله با تروریسم قوی باشند اما در عین حال باید کاملا از حکومت قانون محافظت کنند.» سرکوب گسترده منتقدان دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ انتقادات گسترده گروه‌های مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت.

یورونیوز همچنین گزارش داده که اردوغان در نشستی خبری با همتای فرانسوی‌اش از پرسش یک خبرنگار برآشفته شده است. خبرنگار شبکه دو تلویزیون فرانسه از اردوغان درباره ارسال سلاح برای داعش در سوریه توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه در 2014 پرسید و او پاسخ داد:«تو با کلمات فتو (نامی که دولت ترکیه با آن از جنبش فتح‌الله گولن یاد می‌کند) صحبت می‌کنی نه مثل یک خبرنگار!» دولت ترکیه ۲۰۱۵ که برای نخستین‌ بار گزارش ارسال سلاح از ترکیه به سوریه پخش شد، آن را دسیسه فتح‌الله‎ گولن و هوادارانش دانسته بود.

 

ارسال نظر