بانک مرکزی اروپا به خرید اوراق قرضه پایان می‌دهد

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۸۹

گروه جهان  

یکی از اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا گفت احتمالا برنامه خرید اوراق قرضه به عنوان یک محرک رشد اقتصادی تا پیش از پایان سال جاری متوقف خواهد شد. برنامه خرید اوراق قرضه از سوی بانک‌های مرکزی به عنوان یک محرک نامتعارف رشد اقتصادی و برای تزریق بودجه به بازارها در نظر گرفته می‌شود و معمولا پس از ثابت ماندن سیر رشد، بانک‌های مرکزی تعدیل ترازنامه‌های خود را آغاز می‌کنند.

به گزارش رویترز، ادوارد ناووتنی از اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی گفت:«اگر اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۱۸ همچنان رشدی قدرتمند داشته باشد، بانک مرکزی اروپا تا پیش از پایان سال به برنامه خرید اوراق قرضه پایان می‌دهد.» بانک مرکزی اروپا پیش‌تر اعلام کرده که حداقل تا ماه سپتامبر به خرید اوراق قرضه ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود پس از آن روند کاهش ترازنامه 2.55تریلیون یورویی خود را آغاز کند. این اقدام در تلاش‌های بانک مرکزی اروپا برای احیای تورم در منطقه یورو نقشی محوری دارد. گفته‌های ناووتنی بر اظهارات بنوایت کویر عضو دیگر هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا تاکید دارد؛ اظهارات دو مقام توامان گمانه‌زنی‌ها درباره متوقف شدن برنامه خرید اوراق قرضه را تقویت می‌کنند.

ناووتنی پیش از کریسمس در مصاحبه با روزنامه سوئدوچ زیتانگ گفت:«اگر اقتصاد به خوبی به روند رو به رشد خود ادامه دهد، ما می‌توانیم اجازه بدهیم که برنامه(خرید اوراق قرضه) خاتمه پیدا کند.» اجرای برنامه‌های محرک‌ اقتصادی بانک مرکزی اروپا بود که منطقه یورو را از رسیدن به تورم منفی(ارزان‌تر شدن قیمت‌ها) باز داشت و اکنون دامنه رشد قیمت‌ها در منطقه به بیش از یک درصد رسیده است. ناووتنی تاکید کرد حتی اگر نرخ تورم به هدف بانک مرکزی اروپا که نزدیک به 2درصد نرسد، سیاست‌گذاران اروپا باید انعطاف‌پذیر باشند و متوقف کردن برنامه‌های محرک اقتصادی را در نظر بگیرند. این مقام هیات‌مدیره بانک مرکزی اتحادیه اروپا افزود:«توضیح این مساله که چرا نرخ تورم 1.5درصدی برای متوقف کردن برنامه‌ها کافی نیست و بهتر است تورم به 1.9درصد برسد، چندان ساده نیست؛ اما معتقدم نباید به این مساله با تعصب نگاه کرد.»

 

ارسال نظر