کاهش اعتماد شهروندان کشورهای توسعه‌یافته به نهادهای حکومتی

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۸۸

گروه جهان  

گروه اوراسیا می‌گوید در صورتی که رهبران جهان فکری به حال کاهش بی‌سابقه مشروعیت خود نکنند، جهان بار دیگر با یک بحران بزرگ مواجه خواهد شد. به گزارش یورونیوز، اعتماد عمومی به نهادهای سیاسی در جوامع توسعه‌یافته ازجمله در اروپا کاهش چشمگیری یافته است. این نتیجه تحقیقات یکی از بزرگ‌ترین موسسات مطالعات علوم انسانی جهان «گروه اوراسیا» است. به‌ گفته این گروه، افزایش بی‌اعتمادی مشروعیت نهادهای دموکراتیک اروپایی را کاهش می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، گروه اوراسیا که شبکه‌یی منحصر به فرد از تحلیلگران و صاحب‌نظران را گردهم آورده است، می‌گوید عدم اعتماد به نهادهای حکومتی برای نظم جهانی خطرساز است و می‌توان در انتظار یک «بحران بزرگ و غیرمنتظره» بود. به گفته این گروه دموکراسی‌های لیبرال دارای مشروعیت کمتری نسبت به هر زمان دیگری بعد از جنگ جهانی دوم هستند و اکثر مشکلات ساختاری آنها قابل حل نیست.

به گفته این گروه اعتماد عمومی نسبت به رسانه‌ها بسیار کمتر از سابق شده است. از نظر این گروه تبلور این بی‌اعتمادی به طور خاص در انتخاب دونالد ترامپ در مقام رییس‌جمهوری امریکا مشهود بود. در سراسر جهان رای‌های اعتراضی در انتخابات رو به افزایش گذاشته است. به این معنی که رای‌دهندگان تنها به ‌دلیل مخالفت با نامزدهای مشهور و شناخته شده ساختار سیاسی به هر نامزد دیگری که در مقابل او قرار بگیرد، رای می‌دهند. درصد شرکت شهروندان اروپایی در انتخابات به طور محسوسی کاهش یافته است و بسیاری از شهروندان اروپایی در سال‌های گذشته از شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری سر باز زده‌اند و این هم به ‌نوعی نشان‌دهنده عدم اعتماد عمومی به سیاستمداران و بازیگردانان صحنه قدرت است. این عدم اعتماد باعث شده تا بار دیگر گروه‌های راست افراطی و پوپولیست در اروپا قدرت بگیرند. تاثیر گروه‌های راست افراطی در تصمیم‌های حکومتی در لهستان، مجارستان و جمهوری چک کاملا مشهود است. در اتریش و هلند و فرانسه هم گروه‌های راست افراطی رقبای اصلی احزاب حاکم هستند. به‌ گفته این گروه سال گذشته میلادی یکی از درخشان‌ترین سال‌ها برای احزاب پوپولیست و افراطی پس از جنگ جهانی دوم بوده است.

 

ارسال نظر