کتابی که رازهای ترامپ را برملا می‌کند

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۸۵
کتابی که رازهای ترامپ را برملا می‌کند

گروه جهان  

تمام تلاش‌های تیم حقوقی دونالد ترامپ برای جلوگیری از انتشار «آتش و خشم؛ درون کاخ‌سفید ترامپ» بی‌نتیجه ماند و این کتاب جنجالی منتشر شد. وکلای دونالد ترامپ به نویسنده و ناشر این کتاب جنجالی درباره رییس‌جمهوری امریکا نامه نوشته و خواهان توقف انتشار و ارائه آن شده بودند اما کتاب 4 روز زودتر از زمان اعلام شده، منتشر شد.

به گزارش رویترز، مایکل وولف در کتاب خود اظهارات استیو بنن، مشاور ارشد سابق ترامپ را آورده که سال پیش اخراج شد. گفته شده، وکلای رییس‌جمهوری امریکا در نامه‌یی به بنن، او را به اقدام حقوقی تهدید کرده‌اند. در این نامه 11صفحه‌یی بنن به تهمت‌زنی و نقض توافق عدم افشاگری متهم شده است. ترامپ هم واکنش خشمگینانه‌یی نشان داده و گفته بنن با از دست دادن مقامش در کاخ سفید عقلش را هم از دست داده است.

مایکل وولف در کتاب خود به نقل از منابع متعددی، ترامپ را فردی توصیف کرده که برای ریاست‌جمهوری امریکا آماده نبوده است. او پس از انتشار زودهنگام کتابش در واکنش به تلاش‌های تیم حقوقی ترامپ برای جلوگیری از انتشار آن در توییترش نوشت:«تشکر می‌کنم آقای رییس‌جمهور، می‌توانید امروز آن را بخرید.»

گاردین در گزارشی با عنوان «سه تلویزیون، یک تلفن و یک چیزبرگر؛ کتابی که همه ‌چیز را درباره ساعات خواب ترامپ هم می‌گوید» نوشته: وولف در کتابش نگاهی اجمالی داشته به زندگی ترامپ در کاخ سفید، از اتاق‌های جداگانه گرفته تا لفاظی‌هایش در یک سال گذشته. این کتاب پرتره‌یی پر جزئیات از زندگی ترامپ در کاخ سفید را به تصویر کشیده است. این کتاب روایتگر رفتارهای نابهنجار و هشداردهنده ساکن خیابان پنسیلوانیاست، کسی که تلاش کرده تا در یک سال گذشته کاخ سفید را به خانه خودش تبدیل کند؛ پس از راهروها و اتاق‌های آن پرسه می‌زند و قوانین عجیب و غریبی را برای اداره امور وضع می‎کند از ممنوعیت دست زدن به وسایل شخصی‌اش و مرتب کردن اتاق خوابش تا قدغن کردن اینکه کسی به مسواکش دست بزند. اما بیشتر جزئیات کتاب درباره روابط ترامپ با اطرافیانش است؛ دوستان و مشاوران نزدیکی که معتقدند ترامپ فردی کم‌هوش است که رفتاری کودکانه دارد.

به نوشته نویسنده این کتاب، دونالد ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود تاکید بسیاری بر قفل بودن درهای اتاق خواب داشته چون نگران نفود نهادهای امنیتی به این اتاق‌هاست. ترامپ همچنین بارها خدمتکاران را به دلیل جابه‌جا کردن وسایل مواخذه کرده و فریاد می‌زده که «اگر پیراهنم روی زمین است به این دلیل است که من اینطور خواسته‌ام.» وولف نوشته که ترامپ خود را فردی وسواسی نسبت به شیوع میکروب‌ها معرفی کرده است. او همچنین به‌ شدت از مسموم شدن هراس دارد به همین دلیل علاقه داشته که سرزده در مک‌دونالد غذا بخورد. ترامپ همچنین 3 تلویزیون در اتاق خوابش دارد. او بیشتر روزها را ترجیح می‌دهد که تا 6.30 در رختخوابش باشد درحال تماشا کردن تلویزیون چیزبرگر بخورد و با دوستان و افراد مورد اعتمادش تلفنی صحبت کند.  در «آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ» آمده که ملانیا بانوی اول، زندگی جداگانه‌یی از ترامپ دارد و به همین دلیل در شب انتخابات زمانی که خبر پیروزی همسرش را شنید بسیار نگران و گریان بود. وولف نوشته:«به دلیل اتهامات مطرح شده علیه ترامپ در کارزار انتخاباتی، ملانیا اصلا دوست نداشت او رییس‌جمهور شود. او خود نیز مایل نبود، بانوی اول امریکا شود و از شنیدن خبر پیروزی همسرش در انتخابات غافلگیر شد».

نشریه دیلی‌میل نوشته که کاخ‌ سفید از افشای این موارد از زندگی خصوصی ملانیا و ترامپ عصبانی شده و به همین‌ دلیل سارا هاکبی سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفته تمام آنچه در کتاب اخیر نوشته شده، دروغ و گمراه‌کننده است و منابع آن کسانی بوده‌اند که هیچ دسترسی یا نفوذی در کاخ سفید ندارند. در این کتاب همچنین آمده که شخص ترامپ عامل هرج و مرج و اختلال امروز کاخ سفید است. وولف نوشته که اغلب اطرافیان ترامپ به طور دردناکی از این مساله آگاه هستند که اعتبار او روز به روز کمتر می‌شود.

نشریه فایننشال تایمز هم نوشته که استیو بنن با بر ملا کردن تحولات کاخ سفید در یک سال گذشته برنامه‌های جمهوری‌خواهان برای 2018 را نقش بر آب کرده است؛ به ویژه اینکه بنن با اشاره به شائبه همکاری تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها برای شکست دادن هیلاری کلینتون گفته که دیدار نزدیکان ترامپ در طبقه ۲۵ برج او و بدون حضور وکیل شائبه خیانت دارد و باید بلافاصله به اف‌بی‌آی گزارش می‌شد. تحلیل‌گران در شرایطی از احتمال انتشار این کتاب بر موقعیت حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال جاری خبر داده‌اند که ترامپ و رهبران ارشد حزب جمهوری‌خواه جمعه در کمپ دیوید گردهم آمدند تا درباره استراتژی‌های انتخاباتی خود در سال جاری گفت‌وگو کنند.

وولف همچنین در کتابش به مراسم تحلیف پرداخته و نوشته اینکه بسیاری از افراد مشهور حاضر نشده‌اند تا در مراسم تحلیف شرکت کنند او را به ‌شدت عصبانی کرده است. در این کتاب همچنین اشاره شده که ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر، دختر و داماد ترامپ توافق کرده‌اند که ایوانکا نامزد ریاست‌جمهوری شود. گفته شده، ایوانکا علاقه بسیاری دارد که نخستین رییس‌جمهور زن ایالات متحده باشد و برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی می‌کند.

در این کتاب به سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه نیز پرداخته شده و در جایی آمده که روی کار آمدن محمد بن‌سلمان و شکل‌گیری کودتا در خاندان پادشاهی آل‌ سعود، طرح ترامپ و جرد کوشنر بوده است. گفته شده، ترامپ در جمعی خصوصی به دوستانش گفته که مهره مورد نظر خود را در عربستان به قدرت رسانده است.

 

ارسال نظر