کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۱۷

 قرار بازداشت 68 سهامدار بانک آسیا در ترکیه

مقام‌های ترکیه برای 68 تن از سهامداران بانک آسیا قرار بازداشت صادر کرده‌اند. این عملیاتی ظاهرا برای هدف قرار دادن شبکه مرتبط با فتح‌الله گولن، مبلغ مخالف و در تبعید دولت آنکارا محسوب می‌شود. به گزارش رویترز، این عملیات در استانبول متمرکز است و در 9 استان دیگر ترکیه نیز درحال اجراست. بانک آسیا توسط حامیان فتح‌الله گولن مبلغ در تبعید و مخالف دولت ترکیه تاسیس شده و در 2015 توسط دولت آنکارا مصادره شد. این اقدام بخشی از عملیات علیه شبکه حامیان گولن محسوب می‌شود که به برنامه‌ریزی کودتای ترکیه متهم است.

 36 هزار غیرنظامی در عراق کشته شدند

در سال ۲۰۱۷ در عراق دست‌کم ۳۶هزار و ۸۹۸ غیرنظامی کشته و ۸۷۵۳ تن دیگر زخمی شدند. به گزارش آنتی‌وار همچنین دست‌کم ۱۶۹۶پرسنل امنیتی در سال گذشته کشته و ۱۸۲۷تن دیگر زخمی شدند. تعداد تلفات شبه‌نظامیان نیز دست‌کم ۲۴هزار و ۲۷۶تن بوده است. گفته شده، امریکا ۱۷پرسنل خود را در عراق در سال ۲۰۱۷ از دست داد که از این تعداد 4 تن در عملیات نظامی کشته شدند همچنین ترکیه نیز ۱۴نیروی خود را از دست داده و ۱۰تن دیگر نیز زخمی شدند.

 بازداشت اعضای شبکه داعش در کابل

یک گروه ۱۳نفری داعش را در کابل بازداشت کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، اعضای این گروه در انتقال عاملان انتحاری به شهر کابل نیز سهیم بودند. اداره امنیت ملی می‌گوید، اتباع داخلی و خارجی در بین این گروه شامل هستند. بازداشت این گروه پس از آن صورت می‌گیرد که داعش هفته گذشته مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) را در کابل هدف قرار داد. در 3 انفجاری که در این رویداد رخ داد دست‌کم 50 کشته و ۹۰زخمی به جا گذاشت.

 حذف دلار از معاملات خارجی پاکستان

بانک مرکزی پاکستان با انتشار بیانیه‌یی اجازه استفاده از یوآن چین به جای دلار برای تجارت با سایر کشورها را صادر کرد. سیاست جامع بانک مرکزی پاکستان این است که اسلام‌آباد برای واردات و صادرات همچنین سرمایه‌گذاری از یوآن چین استفاده کند و همه شرکت‌های تجاری دولتی و بخش خصوصی نیز به جای دلار از یوآن چین استفاده کنند. با توجه به بازگشایی شعبه بانک‌های چین در پاکستان، بازگشایی ال ‌سی با استفاده از یوآن برای تجارت در بازار بین‌الملل ممکن است. کارشناسان اقتصادی صدور اجازه بانک مرکزی برای استفاده از یوآن در مبادلات تجاری پاکستان را خبر خوبی برای اقتصاد این کشور توصیف کرده و گفته‌اند این اقدام به کاهش قیمت دلار کمک خواهد کرد.

 

ارسال نظر